Gå til innhold

Ny PC! (... hjelp til en gammel kar)


Anbefalte innlegg

Sist jeg kjøpte PC var for 4 år siden. Den gangen falt valget på en bærbar HP i ze2000 serien. At jeg har overlevd irritasjonen over skjermoppløsningen på 1024x768 i alle disse årene er jo en prestasjon i seg selv ;-)

Men nå er tiden kommet for kjøp av ny PC (gleder meg som om jeg var 15 igjen). Denne gangen vil jeg bygge min egen maskin, og ønsker derfor noen kommentarer fra dere før jeg "trykker" kjøp ;-)

Jeg vil bygge meg en PC som jeg uten problemer kan oppgradere de neste årene, uten at det koster meg for mye. PCen bli brukt til "noe" spilling. Jeg nevner Brothers in arms, SplinterCell, bilspill, nettspill ... I tillegg noe fotoredigering, og selvfølgelig annet standard arbeide som dokumentbehandling, surfing etc ...

Her er mitt forslag:

 

SAMSUNG 500GB SATA 3G DESKTOP STORAGE 7200 RPM 16MB CACHE BARE DRIVE

CRUCIAL DDR2 BallistiX PC6400 4096MB CL4 Kit w/two BallistiX 2048MB's

MSI K9A2 CF-F, AMD 790X, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

AMD ATHLON 64 X2 DC 6000+ AM2 3.1GHZ 1MB 65NM 76W 2000MHZ PIB

CHIEFTEC nätdel 750W ATX12V, aktiv PFC, Cable Management 1st fläkt

HiSdigital Radeon HD 4670 512MB GDDR3, IceQ, PCI-Express 2.0, 2xDVI/ HDMI/ HDCP, "Turbo"

NZXT Tempest Steel Mid-Tower

SAMSUNG DVD Recorder 20x +R/+RW -R/-RW Lightscribe

SAMSUNG 20IN LCD WIDE 1680X1050 SM2030BW 2MS 1000:1 GLOSSY BLACK IN

NORTHQ NQ-3580 Siberian Tiger vandkøling danfoss

 

Hadde satt pris på tilbakemeldinger ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ville heller sagt asus p5q til hovedkort og intel E8400 cpu

 

750w pus er overkill med HD 4670 som skjermkort...

 

se heller på 4830 eller 4850

 

Ja ... jo ... men nå koster jo den prosessoren du foreslår dobbelt så mye som den til AMD. Og evt bytte av prosessor er vel også grunnen til at du ønsker et annet hovedkort. Men hvilken P5Q snakker du om. Det finnes jo mange å velge mellom?

 

Når det gjelder PSUen så er jeg enig. Men etter hvert så kjøper jeg et skjermkort til (crossfire). Dette samt at PSUen også skal takle noen oppgraderinger under veis uten at denne må skiftes med det samme. Mulig det hadde klart seg med en 650W allikevel ...

 

Kalkulatoren (http://extreme.outervision.com/PSUEngine) sier at jeg med mitt oppsett har behov for 400 watt. Med litt overkill på PSUen så skulle jeg vel få en PSU som arbeider en del mer stille enn feks en på 450-500 watt?

Lenke til kommentar

Må nok si meg enig med "vesleengen" om å heller gå for et Intel- oppsett. Hvis du ønsker en mindre PSU vil jo Mist eller Corsair være gode valg. Men ja, du har rett i at en kraftigere PSU vil ha litt mer rom å gå på, så stillere vil den nok bli. Men med en kvalitets-PSU fra de nevnte merkene, så tror jeg ikke du vil merke rare forskjellen.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Chieftech er lavkvalitets PSU'er.

Selv har jeg en 650W MIST PSU, og strålende fornøyd med den.

Den er også veldig stillegående.

Sjekk denne tråden for litt info om PSU'er.

 

Jeg ville også gått for en Intel-platform.

 

Ønsker du et sinnsykt responsivt system, ville jeg kikket på en SSD-disk til OS.

Denne tråden informerer ganske bra om ytelse og bruksområder for SSD.

Lenke til kommentar
Må nok si meg enig med "vesleengen" om å heller gå for et Intel- oppsett. Hvis du ønsker en mindre PSU vil jo Mist eller Corsair være gode valg. Men ja, du har rett i at en kraftigere PSU vil ha litt mer rom å gå på, så stillere vil den nok bli. Men med en kvalitets-PSU fra de nevnte merkene, så tror jeg ikke du vil merke rare forskjellen.

 

Vil denne da være et like godt alternativ som Chieftechs 750 watter?

CORSAIR Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI (CMPSU-650TXEU)

 

Denne er SLI sertified ... vil dette fungere med crossfire?

Endret av magliarosa
Lenke til kommentar
Jeg ville også gått for en Intel-platform.

 

Ønsker du et sinnsykt responsivt system, ville jeg kikket på en SSD-disk til OS.

Denne tråden informerer ganske bra om ytelse og bruksområder for SSD.

 

Når det gjelder Intel plattform så virker dette å være dyrt i forhold til AMD. Men nå har ikke jeg klart for med sammenligningen dem 2 i mellom :-(

Hvilken Intel CPU vil være tilsvarende AMDs +6000 CPU?

Lenke til kommentar
Når det gjelder Intel plattform så virker dette å være dyrt i forhold til AMD. Men nå har ikke jeg klart for med sammenligningen dem 2 i mellom :-(

Hvilken Intel CPU vil være tilsvarende AMDs +6000 CPU?

 

En Intel E8400 evnt. E8500 er et knakende bra valg.

 

Når det gjelder SSD ville jeg ikke ha tatt det enda, siden det er litt vel ny teknologi, og jeg har sett svært blandede erfaringer med enkelte av SSD- diskene. Dessuten er de litt vel dyre enda etter min mening. Men om en 6-8 måneder, så vil jeg tro at de har luka ut de fleste bugsa som plager SSD'ene p.t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...