ChristianEx Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 (endret) Jeg er ganske grønn på datafeltet når det kommer til selvbygging, ettersom dette er den første gangen jeg sterkt vurderer og gjøre dette. Har i lengre tider gått fra den ene ferdig-pc'n til den andre, men nå ønsker jeg heller og slå litt på stortromme og bygge min egen. Jeg har i noen dager nå tittet litt frem og tilbake på forskjellige komponenter, og har en laget til en liste over hva jeg ser på som ønskelig. Denne listen er ikke endelig, men det jeg har under vurdering så langt, og det er da jeg håper på hjelp fra andre med synspunkter og meninger. Dersom noen har gode erfaringer med sammensetningene, eller dårlige, så setter jeg stor pris på innspill om det. Siden jeg som sagt er nogenlunde grønn på DIY området, har jeg ikke fullsendig kunnskaper på hva slags komponenter som funker best med andre o.l. Listen jeg har sett meg ut så langt i skrivende stund er som følger: Hovedkort: Asus P6T6 WS Revolution, X58 Skjermkort: Asus Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, - 1stk Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Harddisk1: Western Digital VelociRaptor 150GB - 1stk, for opperativsystemet hovedsakelig harddisk2: Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB - 1stk i første omgang, oppdateres etter hvert. Spiller/brenner: Sony NEC Optiarc Blu-Ray reader + Lydkort: Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe, HDMI 1.3 RAM: OCZ Reaper HPC DDR3 1866MHz 6GB KIT Kabinett: Lian Li PC-P80 ArmorSuit Alu Case - bestilt Strøm: Corsair Powersupply 1000W Black - besilt Samt noen små andre ting, slik som innebygd trådløst nettverkskort o.l. Når det kommer til spiller vurderer jeg Sony BWU-200S istedet, men da er spørsmålet om prisforskjellen er verdt det? Sony sin er jo dobbelte av prisen til LG sin dersom man skal gå for den beste. Uansett, dette kan jo forsåvidt oppdateres etter hvert om det ikke anskaffes med en gang. Muligens noen av de andre Sony sine på samme prisnivå som LG sin som gjør like bra, eller bedre jobb? Også påpeke før det nevnes att kabinettet jeg har valgt er mye større enn nødvendig med tanke på nåværende liste over innhold, men kabinettet er valgt med tanke på videre utbygging. Skal ha inn flere harddisker og hardware etter hvert, men først ønsker jeg og få det grunnleggende på plass for så og kjøpe det inn å bygge den før jeg gjør videre utbygging. Kommer til og benytte meg av vannavkjøling hovedsaklig. Detlajene rundt det kommer jeg mer tilbake til når jeg har ett endelig oppsett foran meg, slik att jeg vet hva slags utstyr jeg trenger. Vurderer Zalman Watercooling Reserator XT BK til vannavkjølingen. Strøm og lydkort er forsåvidt noe jeg ikke har tatt noen full titt på enda, så disse er noen muligheter jeg har sett på i farta, men er åpen for andre gode forslag her med takk! Lydkortet må tåle de kommende HD formatene. Muligens jeg burde vurdere en sterkere strømforsyning med flere uttak med tanke på oppdateringer? Målet maskinen er att den skal kunne møte de kommende par-tre årene uten den minste motstand på programfronten, spillfronten, videofronten og generelt. Men att den skal være åpne for modifikasjoner uten att de alt for store endringene må foretas hver gang. All hjelp og konstruktiv kritikk mottas med takk. Dersom det er noe mer informasjon som kan være av nytte, som jeg har glemt av, er det bare og skrike ut. Endret 7. januar 2009 av ChristianEx
GrinJe Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Hei ja. penger spille lite rolle? Menne 3 år er litt å ta i vel, i så fall om du skal ha alt på fult. Om penger spiller liten rolle, ville jeg bare kjøpt en corsair 1000 W, helt sykt bra kritikk på den, om jeg hadde hatt råd hadde jeg også slått til på den. Du sier dette var første gangen du bygger PC? Da vil jeg anbefale deg å gå for en "ferdigbygd vannkjøling". Av egen erfaring vet jeg at det å bygge vannkjøling der du setter inn alle komponentene selv kan by på problemer. Selvfølgelig klarer du det sikkert fint, men det vil muligens by på ulike utfordringer og problemer. Jeg fikk ulike problemer og etterhvert blei litt mer tid på det enn jeg trodde, dette er bare en liten headsup;) Dette er hva jeg for si i første omgang, skriver sikkert mer etterhvert om jeg kommer på noe;) Håper dette er til litt hjelp i så fall:D Endret 6. januar 2009 av clue
ChristianEx Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Skrevet 6. januar 2009 (endret) Forventer ikke alt på tipptoppen når jeg sier par-tre år nei, årlige oppdateringer vil nok skje, men med par-tre år tenker jeg på big updates. Falle litt etter må man nesten bare regne med i dagens ekspanderende marked. Når det kommer til pris er det litt så om så. Kan strekke meg til en viss grense, men ikke i det uendelige. Den ca samlede prisen på det jeg har listet opp er vell rundt der jeg håper og ende opp, selvfølgelig litt pluss minus for er jo småting som må til. Satt faktisk og tenkte på noe ala Corsair 1000W, men muligens en da like gjerne sku slått til med ett par hundrelapper til og kjørt på med Thermaltake sin 1500W, med tanke på att den ikke ligger mye dyrere i pris dersom man bestiller fra rett sted? (Prisforskjell på over 1000kr fra det dyreste til billigste stedet, kan det virkelig være tilfelle?) Muligens 1500W blir litt i drøyeste laget? Men er jo bedre med litt for mye enn litt for lite med tanker på oppdateringer og utvidelse av harddisk plass. Tenkte litt på det med vannsystem jeg også, så vurderte og forhøre med en i slekten som er glad i data om han muligens gir meg en hjelpende hånd på den delen. Dersom noen har noe spesielt og kommentere på sammensetningen av komponenter også, så er det bare og skrike ut. Har ett inntrykk av att delene skulle funnke fint sammen, men kan jo være jeg tar noe feil der med tanke på att jeg før ikke har tenkt så mye på akkurat dette. Endret 6. januar 2009 av ChristianEx
qazy Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Jeg tror nok Corsair sin 1000W vil holde i lange baner? Har du planer om overklokking? Antar det på bakgrunn av vannkjøing og minne du har valgt.
ChristianEx Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Skrevet 6. januar 2009 (endret) Har planer om overklokking ja. Antar du har rett angående Corsair sin 1000W, den burde vell klare og dra det meste uten problemer. Hvertfall for en nokså ganske god stund fremover. Putter inn den på lista istedet. Endret 6. januar 2009 av ChristianEx
qazy Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Hadde litt samme handleliste som deg da jeg nylig la inn min bestilling. Når det gjaldt hovedkortet endte jeg opp med dette: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=116618 På bakgrunn av mye god omtale. Kanskje verdt å kikke nærmere på? Endret 6. januar 2009 av qazy
ChristianEx Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Skrevet 6. januar 2009 (endret) Skal ta en titt på det. Muligens noen kan hjelpe meg i og sammenligne det med den jeg har som første falg for øyeblikket: http://www.xpcgear.com/asus-p6t6-ws-revolution.html Ett av de feltene jeg bruker lang tid er i sammenligning av produkter, ettersom jeg føler det ofte blir vanskelig og skille de vitale forskjellene fra hverandre, og dermed også fort blir litt usikker på konklusjonene mine. En av kriteriene er att jeg ønsker nok PCIe plasser tilgjengelig for valgte komponenter og mulighet til utvidelse. Lurer også på anbefalninger til nettverksløsning? Har tenkt litt på og sette inn ett integrert ett som tar trådløst nettverk, men muligens det funker like greit med en USB stick? De integrerte kortene jeg har sett på så langt har alle fått variert kritikk, derfor jeg tenkte USB muligens istedet. Tenkte litt på og kjøre på med vanlig kabel, men tilgangspunkt for nett i forhold til planglagt plassering av maskinen er litt ugunstig når det kommer til kabel. EDIT: Jeg har tittet litt nærmere på minnekort, og lurer på om det kanskje kan være like greit og få for disse: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=116958 istedet for de jeg så på først (som er nevnt i listen i det første innlegget). Noen tanker om dette? Endret 7. januar 2009 av ChristianEx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå