Gå til innhold

Et godt 3D program?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å finne et 3D program som er kraftig men samtidig lett å lære seg. Jeg har lyst til å lære meg 3D modelering og animasjon (på et basic nivå) men jeg greier ikke bestemme meg for hvilket av de jeg skal velge.

 

Jeg har prøvd Autodesk 3ds Max, Autodesk Maya og Cinema 4D. Men jeg må nesten holde meg til ett og lære meg det.

 

Noen tips?

Rams opp alle sammen, både gratis og betalings versjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av Max og Maya, vil jeg påstå at Max er lettest å lære, Cinema 4D kjenner jeg ikke til.

 

Begge programmene kan gjøre det samme, men på marginalt forskjellige måter (Dette gjelder vel egentlig for alle 3d program). Er vel egentlig bare å velge en du er komfortabel med, og liker interfacet på. Maya har jo også en linux klient, om det skulle være avgjørende for deg.

 

Om dette er noe du virkelig interesserer deg for, så kommer du nok til å lære deg flere 3d pakker uansett, da noen er bedre på enkelte ting, i forhold til pakken du normalt bruker. Altså, du velger program utifra hva slags oppgave du vil ha gjort.

Lenke til kommentar

Uten spesielt mye erfaring (ut over målløs leking) fra tyngre programmer som dette, kan jeg vel neppe trø mye feil om jeg anbefaler deg å se på en solid pakke som du ikke tenger å stjele eller kjøpe for å prøve.

 

Det er tilsynelatende mange som har hatt sin debut med Blender, som faktisk ikke kan ses på som noe siste-sort for de som ikke har flust med penger eller lav moral når det kommer til piratkopiering.

Lenke til kommentar

Softimage XSI er programet som har blit brukt i samenheng med Crysis (cryengine2) og en god del andre.

 

det har også en sterk samenheng med valve source engine

 

men desvere koster dette programmet opp i 40 000 og er veldig vanskelig å lære seg fordi det er så mange muligheter.

 

 

men hvis du alerede har Autodesk MAYA så burde du bruke det tror jeg, men det er sikert nesten like vanskelig å lære seg som Softimage XSI

Endret av black-light
Lenke til kommentar

Jeg har nå holdt på med Cinema 4D i 1 år nå, og jeg vil sterkt anbefale dette Programmet er ikke like kjent som 3Dsmax og Maya, men er forsatt veldig kraftig. Og hvis du tenker "Ikke like kjent? Da kan det vel ikke produsere like gode resultater heller da.", så tar du feil. Man kan få veldig gode resultater ut av Cinema 4D. Dessuten kan man også få Vray til C4D, og da blir rendrene enda bedre.

 

Jeg syns at du skal laste ned demoversjonen av C4D, og ta en titt på noen tutorials. Selv har jeg et par stykken på youtube (men tale og zoomende bilder. Veldig enkelt å følge med på hva som skjer.) Eller kan du jo også låne brukere min på C4Dcafe.com (det største forumet for C4D), og laste ned de fantastiske tutorialsene som de har på den siden.

 

I spoilerteksten er det linker til tutorials og demoversjon.

 

 

Cinema 4D Demoversjon

C4dcafe.com

Mine kreasjoner

 

mine tutorials

Lag et neonskilt

Lag en hydraulisk pumpe

 

Gode tutorials fra C4Dcafe.com

Model a toon dog - klassisk

Dice modeling

The inner extrude tool

Applying textures - hvordan legge teksturer på objekter

 

 

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...