Gå til innhold

Blu-ray ser dagens lys


Anbefalte innlegg

Derfor har du ikke mer garanti tid på en CD/DVD spiller enn høyest to år fordi det er den faktiske levetiden til laseren.

 

Men her i Norge får man 5 års reklamasjons rett, ref. forbrukerrådet. Hadde en cd-rom som begynte å fuske og gav seg etter ca 2,5 år, sjekket opp en del og fant ut det var verdt å prøve å reklamere. Etter x-antall email med firma (skal ikke nevne navn) hvor de nektet å gi meg ny, gikk jeg til forbrukerrådet. Etter litt frem og tilbake gikk forbrukerrådet til sak og jeg fikk medhold ^_^. Tok ett år+ da (ja jeg er en sta jævel)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg er usikker på om røntgen ganske enkelt er elektromagnetisme med svært høy energi eller svært høy frekvens, eller om det er det samme. Det neste på skalaen vil bli en gamma-laser! Uansett så ville det nok bli for upraktisk med alle blyplatene ja...! ;)

 

Elektromagnetisme har vel strengt tatt ikke så mye med saken å gjøre. Røntgen er ikke annet enn lys med veldig kort bølgelengde, det samme gjelder gammastråler. Gammastråler er kanskje ikke det helt store, barna dine kan få rare utvekster, for mange bein eller hodet festet på låret. ;)

 

:smile:

Hei, det er mulig jeg var litt uklar istad, men lys er elektromagnetisme. Hva vi kaller de forskjellige bølgelengdene av elektromagnetisme er f.eks. lys, synlig lys, røntgen, gamma stråler, mikrobølger, ultrafiolett stråling osv osv. Men alt er elektromagnetisme, bare i forskjellige bølgelengder. :) Det er for eksemel derfor at når man leter etter spor av the Big Bang, som var en vanvittig lyssterk affære, man ser etter mikrobølgestråler (den såkalte bakgrunnsstrålingen som finnes overalt i universet) som har en lang bølgelengde på nesten en meter. Det er fordi, som i vann, at bølgelengdene blir lengre og lengre over tid og over avstand. Men opprinnelig så hadde lyset (elektromagnetismen) en bølgelengde på noen milliondels millimeter.

 

Synlig lys er ganske enkelt elektromagnetisme innenfor bølgelengder øye kan oppfatte.

Lenke til kommentar

Derfor har du ikke mer garanti tid på en CD/DVD spiller enn høyest to år fordi det er den faktiske levetiden til laseren.

 

Men her i Norge får man 5 års reklamasjons rett, ref. forbrukerrådet. Hadde en cd-rom som begynte å fuske og gav seg etter ca 2,5 år, sjekket opp en del og fant ut det var verdt å prøve å reklamere. Etter x-antall email med firma (skal ikke nevne navn) hvor de nektet å gi meg ny, gikk jeg til forbrukerrådet. Etter litt frem og tilbake gikk forbrukerrådet til sak og jeg fikk medhold ^_^. Tok ett år+ da (ja jeg er en sta jævel)

 

Hehe! Ja, det kan godt være det. Kjøpslov og reklamasjonsrett er ikke min sterkeste side, men om det var 2-3 eller 5 år som var problemet husker jeg ikke. Problemet var ihvertfall at laseren hadde for kort levetid i forhold til markedet. Men det har de tydeligvis fiksa nå i og med at den nå er ute.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor de har brukt så ¤¤% lang tid på å gå videre på optisklagringteknologien. Jeg husker når jeg leste i teknisk ukeblad 2-3 år før DVD ble lansert at da hadde de funnet opp CD-plater med mye høyere tetthet osv... Det var fire "levler" DVD de fant opp samtidig.

Level 1: Single layer red laser = 2.3 GB

Level2: Double layer red laser = 4.6 GB

Level3: Single layer blue laser = 26 ? GB

Level4: Double layer blue laser = 52 ? GB

 

Så kom først level1, og folk kjøpte utstyr som støttet dette.

Så kom level2, (som holder på nå) og nå har folk kjøpt utstyr som støtter dette. Og nå kommer level3 utstyr (som de regner med at kommer til å koste 3500,- når prisene legger seg), og de snakker om level4 som kommer senere... (jeg tipper 1-2 år) Da må vel vi kjøpe nytt utstyr da også.

Lenke til kommentar
Small Correction: Lys er elektromagnetisk stråling. Elektromagnetisme omfatter hele den delen av fysikken som omhandler magnetiske felter og elektrisk strøm/felter, så som f. eks. elektromagneter, elektriske motorer og radio/tv-sendinger. [pirkemodus]

Selvfølgelig, du har helt rett.

 

Men radiobølger er da også endel av den elektromagnetiske strålingen? Hva er rekkefølgen? Gamma, røntgen, ultraviolett b/a, synlig lys, infrarødt, radio og mikro... eller noe i den retningen... Solen sender ihvertfall ut hele pakka! ;) Kjør faktor sier jeg bare!

 

Sorry at jeg ble så OT her!

Lenke til kommentar
Men radiobølger er da også endel av den elektromagnetiske strålingen? Hva er rekkefølgen? Gamma, røntgen, ultraviolett b/a, synlig lys, infrarødt, radio og mikro... eller noe i den retningen... Solen sender ihvertfall ut hele pakka! ;) Kjør faktor sier jeg bare!

 

Sorry at jeg ble så OT her!

Rekkefølgen er som følger (bølgelengde i parantes i meter):

Gamma (x > 10^-11)

Røntgen (10^-12 < x < 10^-8)

Optisk (10^-9 < x < 10^-3)

- Ultraviolett (10^-9 < x < 10^-7)

- Synlig lys (400nm - 800nm -> fiolett, blå, grønn, gul, oransje, rød)

- Infrarød (10^-6 < x < 10^-3)

Radiobølger (10^-4 < x, mikro, radar, fm, tv, kortbølger, mellombølger, langbølger)

 

Jeg vet de overlapper hverandre, men det er det som står i formelsamlinga mi.

 

My two pennies :p

Lenke til kommentar

- Synlig lys (400nm - 800nm -> fiolett, blå, grønn, gul, oransje, rød)

 

Du glemte indigo, dessuten er vel den "korrekte" rekkefølgen rød, oransje, gul, grønn, blå, indigo og fiolett;)

 

Ikke når man går ovenfra og nedover som han har gjort, altså fra gamma, røntgen og videre nedover så stemmer fargerekkefølgen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Masse snakk om bølger her :)

 

Men er det noen som vet om spillern'e vil ta opp i HDTV format. Det sto at det var mulig, men det betyr jo ikke dermed at blueray playern'e kommer til å støtte det? Noen som vet? Noen som vet om det blir mulig a ta opp i annet format en MPEGII, f.eks. noe som har høyere oppløsning?

 

Ferber

Lenke til kommentar

Tja, DVD opererer vel med rundt 8-12MBit/s, DV rundt 25Mbit/s. Blue-ray rundt 36Mbit/s. Høres vel ikke akkurat HDTV ut men...

 

Men Blue-ray er jo bare et media som alt annet så hvilke type data som ligger der er vel i grunn det samme. Om det er HDTV filer eller vanlig DVD MPEG'er. Spørsmålet blir jo om den klarer det i real-time inn/ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...