Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Annbefaling merke i lufttrykk kompressor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør i hvertfall ha 50l kompressor...;) Pappa har en på 24l og med den største spikerpistolen fra Biltema (skyter ca. 10cm lange spiker...) så var det to-tre spiker ved full tank...:( Den første du nevner ser fin ut med tanke på volumstørrelsen... ;)

 

50l er fint ved hobby-bruk...:) men syns at 150l er greit også, men dette er vel for de som bruker trykkluft en del og har behov for å få arbeide gjort effektivt framfor å vente hele tiden på kompressoren...:p

Lenke til kommentar
Du bør i hvertfall ha 50l kompressor... ;) Pappa har en på 24l og med den største spikerpistolen fra Biltema (skyter ca. 10cm lange spiker...) så var det to-tre spiker ved full tank... :(

 

Hvor mange spiker du kan skyte før motoren begynner å gå er ikke så voldsomt relevant, det som teller er om kompressoren kan levere like mye luft som du bruker når motoren går. Har du en stor tank og liten kompressor, så kan du berge deg med å ta regelmessige pauser så tanken fylles opp, men det beste er en kraftigere motor som leverer mer luft når den går, den kan gjerne gå kontinuerlig mens du arbeider, bare den klarer å opprettholde trykket. Muttertrekkere og store spikerpistoler av den typen som brukes til bindingsverk er typiske eksempler på slik redskap som brukes litt uregelmessig med pauser innimellom, mens f.eks. lakksprøyter, slipemaskiner, sandblåsingsutstyr og mindre spiker/stiftepistoler brukes med mindre naturlige pauser i arbeidet. Men altså, det er viktigere å se på liter luft pr minutt (som henger naturlig sammen med motorstørrelse i kW/hk) enn bare på tankstørrelsen.

 

Black&Decker og Hitachi har samme luftmengde (240l/min) mens den fra Moe&Co bare leverer 173. Prisforskjellen mellom B&D og Hitachi gjenspeiler nok delvis kvaliteten og delvis merkevarenavnet...

 

Når det gjelder spikerpistoler osv, kjøp når de har kampanjetilbud på din lokale byggevarekjede, ser ikke for meg at en vanlig hobby-gjør-det-selver sliter ut en spikerpistol med det første. Jeg ville heller legge litt mer penger i en større kompressor som kan brukes til andre typer verktøy (men nå skal det sies at jeg er en hobbymekaniker som ofte bruker både sandblåseutstyr og kraftig 3/4" muttertrekker, begge ting som sluker mye luft -ditt bruksområde kan jo variere betydelig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...