Gå til innhold

skifte til openbox


Anbefalte innlegg

jeg har i mange år benyttet meg av diverse *box. men de har alle en ting til felles som jeg har lite til overs for - alt for mange konfigurasjonsfiler. så leste jeg nylig på wikipedia at openbox har en sentral fil hvor man kan gjøre "alt", noe jeg setter meget pris på.

 

det er dette som er hovedgrunnen til at jeg vil benytte meg av openbox. så jeg har da en par spørsmål før jeg går igang (en gang iløpet av de to første ukene i januar),

 

 

1. hvordan spesifiserer man hvilke programmer som skal startes automatisk med openbox (som f.eks conky)? er det lett?

2. hvordan er vindusbehandleren? kan den konfigureres på enkelt vis?

3. finnes det en god trailfocus? kan jeg sette opp slik at vinduer som ikke er i fokus og over andre vinduer er transparente?

4. hvordan setter man opp tastatursnarveier? finnes det fler-stegs-bindinger (f.eks alt+t for terminal, så 1 eller 2 for henholdsvis root og user)?

5. er det greit å sette opp oppgavelinjepanel og et "hovedpanel" med noen snarveier til applikasjoner samt for å åpne applikasjonsmenyen?

6. er applikasjonsmenyen (en meny tilsvarende til kdes k-menu) lett å sette opp? finnes den i det hele tatt?

 

 

har sikkert flere spørsmål etterhvert. håper openbox kan erstatte kde (som jeg egentlig er meget fornøyd med sett bort fra at det tar for lang tid å starte (minst tre sekunder) og det generelt hender at det er tregt. jeg har dessuten ikke behov for et skrivebordsmiljø. bare en meget god vindusbehandler, paneler og applikasjonsmeny(er). og ikke minst - en sentral fil hvor du gjør all konfigureringen/et program som kan konfigurere filene for deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Letingen din er over.. du har funnet den perfekte løsningen i openbox :grin:

 

Øhh.. ok, nok fanboy snakk.

 

OpenBox har i hovedsak 3 config filer (~/.config/openbox/):

menu.xml - Sier seg selv, innholdet i menyen, som standard er høyreklikk på desktoppen, men kan settes til en hurtigtast eller knapp eller hva som helst (kommer tilbake til dette.)

autostart.sh - scriptet som kjøres ved oppstart. Her kan du legge inn alt det du vil skal starte automatisk. (paneler, terminaler, conky osv osv)

rc.xml - Hoved config fila til openbox. Her kan du justere alt til bla. vindusbehandleren. Her setter du også opp hurtigtaster, og ja, de kan være så lange du vil(med spesialtaster, fjernkontroller, mus osv.). Og du kan lage regler til hvert program hvor du setter egenskaper og parametere. Meget god config fil med mye muligheter. Enda et pluss er xml, hvis du liker det ;)

 

1. Meget lett (autostart.sh)

2. Kan konfigureres i hue og ræva :)

3. Kan sette egene regler for et bestemt program i rc.xml

4. Jepp, rc.xml. Meget fleksibelt.

5. Det beste er vel et eget panel, jeg bruker pypanel og fungerer veldig bra. Støtter "launchere".

6. Ja, litt lik som xfce, men ikke automatisk. Finnes mange programmer som gjøre dette automatisk, men også en god konfigfil som styrer menyen.

 

Det finnes også GUI programmer for å endre konfigfilene. ObConf redigerer det meste i rc.xml, ObMenu tar seg av menyen på en lettfattelig måte. GTKconf tar seg av gtk themes, iconer osv...

 

Mitt system: Her ser du det

Jeg bruker arch med kun openbox, og ingen loginmanager, og alt er klart etter rundt ett sekund (etter at arch er ferdig med å starte).

Jeg har conky som starter automatisk sammen med pypanel og urxvt (terminal som bakgrunn). Jeg bruker ikke menyen, men har tre valg på den: Reconfigure, logout og halt (reconf. er for å oppdatere openbox etter en endring i en config fil uten å logge ut). Jeg bruker isteden hurtigtaster til alt: super+t = xterm, super+f= firefox og spesialtaster på tastaturet til å styre bla. mpd pluss mange flere snarveier :) Enkelt, raskt og elegant.

 

Edit: ahh, glemte at jeg også har nitrogen til å sette wallpaper ved oppstart. (sett i autostart.sh)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

grafisk konfigurasjonsprogrammer er vel unødvendig. jeg skal se litt på openbox allerede ikveld. takker for svar :)

 

angående 3. jeg vil ha det slik jeg sa i posten. dersom et program ikke er i fokus (fokus følger mus), og det samtidig er over et annet vindu (uavhengig av om dette er i fokus eller ei), så vil jeg at det skal være transparent. i verste fall vil jeg at alle applikasjoner som ikke er i fokus skal være transparent (60% f.eks).

 

5. jeg vil ha to panel. en med bare oppgavelinja og en med quicklaunchere. må jeg ha noe eksternt for å få dette til?

 

 

takker igjen for svar :)

 

 

 

edit:

får visst ikke helt til denne autostart.sh greia. forsøkte å legge til "xcompmgr & conky & kmix &, men det starter altså ikke i det hele tatt :s

 

en annen ting: har openbox noe som tilsvarer "run"? altså bare et app for å starte andre apps.

 

og helt til sist, jeg la til dette i konfigurasjonen min under titlebar-bindings eller hva seksjonen het:

<mousebind button="C-Up" action="Click">

<action name=”Execute”>

<execute>transset-df -p –inc 0.2 </execute>

</action> </mousebind>

<mousebind button=”C-Down” action=”Click”>

<action name=”Execute”>

<execute>transset-df -p –min 0.2 –dec 0.2</execute>

</action></mousebind>

 

men scroll+up/down (un)shader bare vinduet mitt. hva er galt her?

Endret av indietrash
Lenke til kommentar

Jeg bruker gmrun som application luncher. Den er enkel og fin uten noe unødvendig.

 

Ang. autostart.sh må du skrive hvert program på en egen linje. Min ser feks sånn ut:

thunar --deamon &
nitrogen --restore &
(sleep 2 && trayer --expand true --transparent true  --alpha 255 --edge bottom --align right --expand true --SetDockType true --widthtype request --heighttype pixel --height 20) &
(sleep 2 && tint2) &
(sleep 2 && conky) &

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...