Gå til innhold

Hvilket kamera burde jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe et kamera, men vil ikke betale mer enn rundt 6000. Har sett litt på Panasonic NVDS29, som koster 4000 på elkjøp. Er dette brukbart? Jeg har tenkt til å lage amatørfilmer. Hva er det som er bedre på kameraene til 10-15000? Er det verdt mellomlegget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til nevnte modell. Men jeg kan kanskje svare litt på siste del av innlegget ditt.

 

Kameraer i den prisklassen du tenker på å kjøpe kan sikkert være bra, avhengig av bruken, men tilnærmet profersjonell kvalitet får du aldri med disse. Da må du opp i 10-15000 -kronersklassen.

 

Grunnen til at noen (ikke alle) av disse kameraene er bedre, er gjerne bedre optikk, mekanikk (mindre motorstøy, bedre båndføring f. eks.), optisk billedstabilisator, flere manuelle styringer (fokus, hvitbalanse m.m.) og kanskje til og med 3 CCD-brikker (utover 15000,-kr.) som splitter opp lyset og gir bedre fargebehandling og mye klarere bilder. Størrelsen på CCD-brikken(e) har også noe å si, særlig for lysfølsomheten, uten at jeg vet noe om den er proporsjonal med prisen på kameraet :wink:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for hjelp, nå har jeg arbeida meg litt gjennom det store utvalget og sitter igjen med 4 aktuelle modeller. Er det noen som har noe erfaring eller tips ang. disse? Ønsker å holde prisen så lavt nede som mulig, men det er også kjedelig hvis jeg skal komme til å irritere meg over at kameraet mitt er så mye dårligere enn det andre jeg skulle ha kjøpt. Alle kameraene bortsett fra sonyen har dv-inn, som jeg ser på som viktig

 

Panasonic Digital Videokamera NV-DS65 5.624 kr

Panasonic Digital Videokamera NV-GS30 5.950 kr

Canon Video Camera MV600i 5.215 kr

Sony Digital Videokamera DCR-TRV12 5.244 kr

Lenke til kommentar

er ikke veldig erfaren kamerabruker da, mitt første dv-kamera, men skal prøve å huske å skrive noe om det, f. eks. ting som irriterer meg og gleder meg. Kjøpt på telebutikken, ikke inne på lager, vente, vente... Er jeg heldig får jeg det på onsdag/torsdag.

Lenke til kommentar

Jeg har det video kameraet du nevnte du hadde sett på elkjøp :)

Er veldig fornøyd med det!

Tar bra video osv,men det er bare en ting som er litt dumt det er at det ikke er minnekort ved lagring av stillbilder,men bildene på video kameraer er mye veldig dårlig i forhold til digitale kameraer da.

Når jeg kjøpte det nytt betalte jeg 7000kr,så dette er ganske billig synes jeg :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...