Gå til innhold

bygge ny server samt verdi av gamle

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal bygge meg en ny server men litt usikker på delevalget, har kikket litt på og heller mot;

hovedkort - INTEL S3000AHLX Server Board "Aspen Hill LX" (S3000AHLX)

cpu - INTEL XEON X3230 LGA775 2.66G 8MB 65NM 1066MHZ BOX

ram - 4stk KINGSTON Memory/ 2GB 667MHz DDR2 ECC CL5 DIMM Intel Validated

blir en underkant av 6000 for det, virker for meg som et greit oppsett for prisen men alldri bygget pc for serverbruk tidligere så åpen for innspill om noen har forslag til forbedre ytelse uten øke prisen for mye.

lurer også på om noen vet ca hva verdien på min nåværende som jeg bytter ut er;

hovedkort - SE7501BR2 "bryson"

cpu - 2stk xeon 2ghz 512kb 533mhz

minne - 4x1024mb ecc, ddr333 eller 400, husker ikke i farta

kontroller - adaptec sa2610 6ports s-ata

kabinett - Chieftec BH-02

har også 2stk 3,2ghz 2mb xeon cpus liggende som jeg kjøpte nylig til den men alldri kom så langt som oppdatere bios etc for de (fortsatt i forsegling)

servern har tjent meg bra uten noen problemer med den, men jeg trenger nå nyere pci-express for nye raidkontrollern enn dette hovedkortet har, så da vil jeg likegodt oppdatere resten også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det egentlig du skal drive på denne serveren? Med mindre det er særs tunge greier, så har du veldig overdimmensjonert HW for en f.eks. filserver...

Personlig ville jeg valgt ett HK med flere SATA porter, da 4 kan bli litt få hvis du skal ha litt størrelse på diskplassen...

Skrevet

tynnklienter, esx, domene, filserver samt apps for et par svake laptopper.

sataportene på kortet har lite og si annet enn for cd-rommen da jeg har 2adaptec kontrollere en scsi 4x73gb for systemet og en sata med 8x1500gb for data.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...