Gå til innhold

Tips til billig og bra backpackertur sommeren 09?


TheYid

Anbefalte innlegg

Jeg har reist en del rundt omkring i verden, blant annet har jeg tråkket opp den standard backpacker-ruta i Sørøst-Asia (Thailand, Laos Kambodsja, Vietnam), vært på interrail gjennom mange av storbyene i Øst-Europa og besøkt Peru og Bolivia. Trenger nå tips til hvor jeg skal legge ut på reise til sommeren. Har tenkt litt på Mellom-Amerika, men er usikker på om klimaet er holdbart denne årstiden. Har også vurdert India og Nepal. Dette kan jo bli veldig rimelig, men også her er kanskje klimaet en hake? Og er det trygt?

 

Tenker å være borte i ca 3-5 uker alt ettersom hvor lang tid som kreves. Er veldig takknemlig for forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

3-5 uker. Da synes det passer perfekt med Backpacking i Ecuador!

Dette lille fantastiske landet har absolutt alt å by på! Og det er billig (6 dollar for hotellrom med varmt vann)!

Amazonas, Andes, fantastisk kyst med strender og surfing, Galapagos og koselige koloniale byer som Quito og Cuenca, storbyferie i Guayaquil (som er Sør-Amerikas mest moderne by), er bare noen av tingene jeg vil nevne.

Lenke til kommentar

Galapagos er et ganske dyrt sted ja, ihvertfall hvis man sammenligner det med fastlands Ecuador. MEN man kan gjøre det ganske billig hvis man går 100 % inn for det. Man må derimot betale et engangsbeløp på 100 dollar for å komme inn på øyene. Med en gang du lander på flyplassen, det er to av dem, og da vil jeg anbefale å fly til Baltra og ikke San Cristobal. Fra Baltra går det buss til den største byen på Galapagos, Puerto Ayora. Det første du vil oppdage her er at det er mange som vil prøve å selge deg flere dagers båtcruise til latterlige høye priser (les 650 dollar for 5 netter på den billigste båten), samtidig som de påstår at dette er eneste måten å få sett alt på. Dette er derimot feil. Mitt tips er å finne et billig hotell i Puerto Ayora (det finner du lett til rundt 10 dollar natten) og ta dags turer. Dags turer kan koste rundt 25 dollar (dykking er derimot dyrt, men verdensklass, en dagstur koster 120-140 dollar), eller du kan gå rundt selv. For å se de gigantiske skilpaddene, enten i reservoaret eller i fri natur er bare 15-30 minutters gange fra Puerto Ayora, mens uvirkelige strender ligger i samme avstand. Her vil du se sjøløver (mange), iguanaer (enda flere), pelikaner, haier, og til og med blue footed boobies (ikke hør på de som sier de bare lever på et bestemt sted, du finner dem overalt). Vil du se pingvinene kan dette tas på en dagstur med 2 timers båt tur hver vei. Det eneste du faktisk vil gå glipp av dersom du ikke tar et cruise er flamengoene, men de kan du også se mange andre steder i verden. Dessuten hvis du velger å bo på billig hotell står du fritt til å gjøre hva du vil og trenger ikke følge et teit program sammen med rike amerikanere.

Uansett jeg vil si at et dags budsjett på Galapagos kan være 40-50 dollar. Mat får du tak i billig. Øl koster det dobbelte av fastlandet. Budsjett på fastlands Ecuador vil jeg sette til 20-30 dollar dagen.

 

Søkte litt på fly og fant ut at en rundreise Oslo - Madrid - Quito, Quito - Madrid - Oslo kan gjøres til rundt 9000 kr, i sommer mnd juni, juli, august. Legg til fly fra Quito - Galapagos, Galapagos - Quito som bør ligge på rundt 200 USD. Legg deretter til 100 USD for inngang til Galapagos. Så vil jeg si at en uke i Galapagos er nok, da vil du være lei og kan ta de resterende ukene (la oss si 3) på fastlands Ecuador. Tilsammen vil da reisebudsjettet ligge på rundt 17-18000 NOK. Jeg vet ikke om dette er i den prisklassen du ville ha for turen din, men jeg vil si at det ligger ufattelig mye opplevelser og ting å se for tusenlappende her. Uansett bare et tips ;)

Lenke til kommentar

Jeg var der i November nå nettopp ;)

 

Jeg vil si at Ecuador er en av de aboslutt tryggeste landene i Sør-Amerika, dog ta dine vanlige forhåndsregler, dvs oppsøker du ikke trøbbel vil du også 99% sikkert ikke støte på noe. Klart reiser du alene ville jeg ikke vaket rundt drita midt på natta i enkelte bydeler i Guayaquil eller Quito, men dette ville jeg ikke gjort i enkelte områder i Oslo heller.

Du vil finne de fleste fra Ecuador som ekstremt hyggelig og hjelpsomme folk, men det hjelper selvfølgelig en del dersom du kan noen gloser på spansk, men jeg vil ikke si det er et must heller.

Med andre ord en reise jeg vil si du kan gjøre trygt alene, men det er selvfølgelig morsommere å reise sammen med noen. Og det blir også billigere da man kan spleise på rom der det ikke finnes dorms (sovesaler).

 

Jeg tror (er neimen ikke sikker) at det vil være mulig å ta dykkerkurs i Guayaquil området på forhånd, men kan dessverre ikke bekrefte dette. Skal lete litt å se hva jeg finner. Uansett jeg mener å huske at å ta dykkerkurs på Galapagos ikke er så ekstremt dyrt i forhold til å bare ta enkeltdykk der, men pga det kalde Stillehavsvannet og de sterke strømmene der vil jeg virkelig anbefale at du har ihvertfall bitte litt erfaring med dykking før du dykker der ute. Men uansett man kan jo alltids snorkle og du vil se veldig mye uansett ;)

 

I tillegg er jo Ecuador et mekka for alle slags mulige utendørsaktiviteter dersom det er av interesse. Kan kort nevne surfing, fjellklatring, ekstremt bra sykle muligheter, rafting, eksursjoner i amazonas osv osv...

Lenke til kommentar

Fant ut at et selskap kalt Ecuador Boutique Travel ihvertfall har et PADI resort i Guayaquil som betyr at du kan ta dykkersertifikatet der. Det betyr at det sikkert vil være flere selskaper også, og det burde være mulig, får vi satse på.

Og hvis du drar i Juni, Juli eller August vil du også få muligheten til å dykke sammen med disse

http://images.google.com/images?hl=no&...sa=N&tab=wi

Endret av Om1kroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...