Gå til innhold

Ny PC til nøktern bruk, 4-5000 kr.


Anbefalte innlegg

Vet det kryr av denne type tråder, men det er liksom ingen som er "helt" ift mine ønsker... Spør derfor selv om tips til ny PC ift mine bruksområder.

 

Regner med å spille lite, men liker Trackmania og gjerne strategispill ala Age of Empires. Noen spill med de heftigste kravene tviler jeg på blir aktuelt med det første.

Men har behov for å redigere noe video, samt noe bilde redigering. Lyd er ikke noe stort krav, der har jeg annet utstyr som gjør jobben. Den bør være ganske stille - det krever kona... :-)

Har skjerm (22") fra i år.

Er Intel fan fra før, uten at det skal være noen hindring, men primært ønskes tips med Intel...

 

Oppsummert; Ber om innspill på en stille PC som kan takle videoredigering på hobbynivå, vanlig bruk ellers i form av "Office" programmer, spilling ala Trackmania.

 

Budsjett helst under 4000,- men strekker meg til 5000,- om det trengs. Selv om jeg ikke har bygget PC selv før, er jeg interessert i å gjøre det denne gangen, så gjerne tips om PC for selvbygging...

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik, prosessoren klokkes lett opp til over 3mhz.

 

 

Takk! Du ga ingen ny link, så regner med du mener den oppdaterte handlevogna fra tidligere post?

Så en 1,6 MHz kan klokkes til over 3 MHz? Hmm, mye potensiale produsentene kutter gitt! Blir nok handling om kort tid, så om noen kan komme pros/cons ift forslagene tar jeg det gjerne imot!

Lenke til kommentar
Slik, prosessoren klokkes lett opp til over 3mhz.

 

 

Takk! Du ga ingen ny link, så regner med du mener den oppdaterte handlevogna fra tidligere post?

Så en 1,6 MHz kan klokkes til over 3 MHz? Hmm, mye potensiale produsentene kutter gitt! Blir nok handling om kort tid, så om noen kan komme pros/cons ift forslagene tar jeg det gjerne imot!

 

 

Ja, oppdaterte handlevogna.

 

Ser du i handlevogna er det også en meget god CPU kjøler der, og den skal nok klare å holde prosessoren kald!

Lenke til kommentar

Hovedkortet i handlevognen har vel ikke firewire? Greit å ha ved videoredigering.

 

Vil eller anbefale følgende deler til en PC rundt 4500 - 5000:

 

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, GeForce 9400, Socket-775, DDR2, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16 Kr. 1395,00

 

Intel Pentium Dual Core E5200 2,5GHz,Socket LGA775, 2MB, 800MHz, Boxed m/vifte Kr. 775,00

 

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1024MB XMS, 800MHz Dimm`s Kr. 349,00

Lenke til kommentar
Slik, prosessoren klokkes lett opp til over 3mhz.

 

 

Takk! Du ga ingen ny link, så regner med du mener den oppdaterte handlevogna fra tidligere post?

Så en 1,6 MHz kan klokkes til over 3 MHz? Hmm, mye potensiale produsentene kutter gitt! Blir nok handling om kort tid, så om noen kan komme pros/cons ift forslagene tar jeg det gjerne imot!

 

 

Ja, oppdaterte handlevogna.

 

Ser du i handlevogna er det også en meget god CPU kjøler der, og den skal nok klare å holde prosessoren kald!

 

Synes intels stock kjølere egentlig er bra nok jeg :), eneste er at de bråker litt.

 

 

Ravii hva med å bytte ut skjermkortet med en 8600GT, den er jo billig og greier å kjøre AOE på maks og greier :)

Lenke til kommentar
Hovedkortet i handlevognen har vel ikke firewire? Greit å ha ved videoredigering.

 

Vil eller anbefale følgende deler til en PC rundt 4500 - 5000:

 

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, GeForce 9400, Socket-775, DDR2, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16 Kr. 1395,00

 

Intel Pentium Dual Core E5200 2,5GHz,Socket LGA775, 2MB, 800MHz, Boxed m/vifte Kr. 775,00

 

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1024MB XMS, 800MHz Dimm`s Kr. 349,00

 

2gb ram?

 

 

@ Stingray73 Har du behov for firewire?

Lenke til kommentar

Kjøpte min 8600GT i Sør-korea for 300kr..

Var det der OFF-topic tro, don`t ban me!!!

 

Han kan jo spare litt på mindre HDD og mindre PSU, har hatt 350w fra første pcen her hjemme, som koster 150kr, men Psu varer jo. Ville heller tatt 250Gb og Cpu kjøler elr no å putta litt mer penger i Cpu..

Lenke til kommentar

Har nå tenkt en del og kommet fram til at jeg tror jeg ligger unna overklokkingen. Har liten fritid som det er enn at jeg skal begi meg inn på den verdenen også, selv om det høres forlokkende ut. Problemet nå er bare at den første handlevognen som ble lagt ut i tråden er redigert ift overklokkingsbehov... :-) (Tenker på din ravii...) Har derfor lagd en selv ut fra det jeg mener å huske den inneholdt. Ber derfor om innspill på denne handlevognen:

 

Min handlevogn

 

Og har noen spørsmål i samme slengen om innholdet:

Er det noen vits i å gå for E7200 istedet for E5200?

Er det overkill med PRO hovedkortet?

Grafikkortet, er det kurant nok?

Trenger jeg kjølepasta til CPU? Er det vanlig uansett kanskje?

Kabler - følger det normalt med alt av kabler med den enkelte komponent?

 

Forøvrig kommer jeg til å gjenbruke mine to drev fra gamle PC'en, derfor det ikke er med her... Skjerm har jeg også fra før, men er det da noe som mangler?

 

Takk for all hjelp så langt, og håper på kommentarer til nevnte handlevogn!

Lenke til kommentar

Joda, den er nesten helt lik det min var til å begynne med:)

 

Sapphire har had en del driverproblemer med ATI korta sine, så jeg ville holdt meg unna dem.

 

 

Laget en ny handlevogn.

Forandret:

 

HK (du trenger ikke PRO om du ikke skal klokke, men jeg vil anbefale deg å holde deg til P45-brikkesett.)

GPU Bruker de pengene du sparte på HK, valgte et 4830, godt kort.

 

Kabler følger med.

 

 

E5200 er et godt valg.

Lenke til kommentar

Da ble bestillingen gjort... Endte opp som følger;

 

Antec Sonata III 972,- (Multicom)

Kingston ValueRAM 313,- (Multicom)

Asus P5Q SE 903,- (Multicom)

Intel Dual Core E5200 759,- (Multicom)

HIS Radeon 4830 1149,- (Komplett)

Samsung F1 HD 640GB 625,- (Komplett)

Frakt 245,-

 

Sum 4893,-

 

Merkelig nok er det ofte spørsmål i etterkant av bestilling som dukker opp. Og nå lurer jeg på om det er vesentlig forskjell mellom en Dual Core og Core 2 Duo. Tenker derfor på om jeg skal beholde E5200 eller bytte det ut med eksempelvis Intel Core 2 Duo E7300. Er prisforskjellen på knappe 300,- verdt ytelsesforskjellen?

Et annet spørsmål er om det er nødvendig med kjølepasta på prosessor? Følger det med noe i pakken, eller må det altid kjøpes seperat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...