Gå til innhold

Deling NGT ADSL


Anbefalte innlegg

Her sitter eg 14 aar gammel og med red hat linux 9 og syns systemet e greit og forstaa. Til alle de som som spoer her paa hardwareforumet om "kanjeg ha linux" "er Linux lett" "hvorfor bruke linux" svaret er naar en 14 aar gammel gutt klare seg passelig bra saa burde de andre og .Hvorfor spoer her paa forumet her naar det bare er ca 3 cd-er laste ned, proev det heller i stedet for aa mase her som allerede 200 stk har gjort!! tviler sterkt paa at dere vil angre!

Hvis dere absolutt maa spoer om linux er noe for meg forteller bare det hvor villige dere er til og prve ut ting og da er ikke linux noe for dere.

 

tilbake til spoersmaalet mitt!!

Som de fleste 14 aaringer har jeg foreldre og mine foreldre vil ha internett paa dritt pc-en oppe.

Gamlingane oppe vil ha internett oppe og eg vil paa linux men de vinne til slutt for det e jo de som betale for ADSL-en.Saa det ende opp med att eg maa inn i windoze xp.Pc-en oppe har ogsaa windoze xp

ADSl-en ble delt gjennom to nettverkskort paa denne pc-en og ett kort oppe og det fungere greit. For at eg ska komma meg inn i linux maa eg faa delt ADSL-en i linux

 

Det foerste steget paa vei er aa faa avinstalert wine p.g.a at det ikje liker red hat 9 saa veldigt godt og det fucker opp pcen!!

Saa ma eg faa t det intrigrerte nettverkskortet som fulgte med AV8X

Det adre nettverkskortet fungererer og eg komme meg p nettet

Til slutt maa eg faa delt a ADSL-en

 

 

ER newbee og n00b men er paa bedringens vei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er vel å kjøpe en switch (koster fra 300,-) og noen meter kabel (av typen TP). Koble NGT modemet til switchen og deretter alle de andre maskinene i huset også. Voila et 100Mbit LAN :smile:

 

NGT modemet (hvertfall mitt) har en DHCP server som gir ut adresser til fire eller seks maskiner som alle kan dele internet gjennom modemet uten å sette opp en egen ruter. Antallet kan forøvrig økes, men dette krever at du logger inn på selve modemet og gjør forandringer der, noe jeg ikke vil anbefale.

Lenke til kommentar

har allerede plasert en krysset kabel mellom de to pc-ene og tro meg det var et helvete trengte 25 meter med kabel boring av fem hull hvorav 4 treff skeivt. brukte sikkert 10 timer den dagen for faa det til

saa trokke det med en hub/switch er saa enkelt for meg

har ogsaa problemer og faa en ny kabel som er ukrysset ned har en nettverkskabel en tv-ut kabel og en lyd kabel i samme hull og det er ganske trangt i det hullet og hvis eg ska endre paa en av ledningene saa maa alle ledningene opp og det og faa dem ned ville vre ganske vanskelig uten aa klippe i noen

 

vil helst dele ADSL-en gjennom nettverkskortene som eg kan i Windoze

Lenke til kommentar

heh?

Du må da kable opp uansett. Med en switch blir det slik:

 


-----                       |------|

|PC 1|  --------------------|Switch|

-----                       |      |

-----                       |      |

|PC 1|  --------------------|      |

-----                       |      |

-------                     |      |

|Router|  ------------------|      |

-------                     |------|

   |

   |

 DEN

STORE

VERDENSVEVEN

(Skjemaet er ikke i skala.)

Lenke til kommentar

vet ikke om det ble litt uklart hva jeg ville!!

1. først vil eg fjerna Wine p.g.a at det føkka opp Red hat linux 9

2. Så vil få instalert det intrigrerte nettverkskortet på linux(har to nettverkskort ett inrigrert til A7V8X og ett i pci-porten, begge fungere i windoze men bare det i pci porten fungerer i linux)

3.Så vill eg dela ADSL-en gjennom de to nettverkskortene noe som fungerer meget greit i Windoze.

Dette burde jo gå ann i Red Hat Linux 9 og????

Lenke til kommentar
Her  sitter eg 14  aar  gammel og med red hat linux 9 og syns systemet e greit og forstaa. Til alle de som som spoer her paa hardwareforumet om "kanjeg ha linux" "er Linux lett" "hvorfor bruke linux" svaret er naar en 14 aar gammel gutt klare seg passelig bra saa burde de andre og .Hvorfor spoer her paa forumet her naar det bare er ca 3 cd-er laste ned, proev det heller i stedet for aa mase her som allerede 200 stk har gjort!! tviler sterkt paa at dere vil angre!

Hvis dere absolutt maa spoer om linux er noe for meg forteller bare det hvor villige dere er til og prve ut ting og da er ikke linux noe for dere.

 

tilbake til spoersmaalet mitt!!

Som de fleste 14 aaringer har jeg foreldre og mine foreldre vil ha internett paa dritt pc-en oppe.

Gamlingane oppe vil ha internett oppe og eg vil paa linux men de vinne til  slutt for det e jo de som betale for ADSL-en.Saa det ende opp med att eg maa inn i windoze xp.Pc-en oppe har ogsaa windoze xp

ADSl-en ble delt gjennom to nettverkskort paa denne pc-en og ett kort oppe og det fungere greit. For at eg ska komma meg inn i linux maa eg faa delt ADSL-en i linux

 

Det foerste steget paa vei er aa faa avinstalert wine p.g.a at det ikje liker red hat 9 saa veldigt godt og det fucker opp pcen!!

Saa ma eg faa t det intrigrerte nettverkskortet som fulgte med AV8X

Det adre nettverkskortet fungererer og eg komme meg p nettet

Til slutt maa eg faa delt a ADSL-en

 

 

ER newbee og n00b men er paa bedringens vei

 

Hehe... Jeg slår deg!!!

Jeg er 14 år og sitter nå på min LFS. :D

Begynte med linux i sept. i fjord.

En annen ting du kan prøve å fikse er tastaturoppsettet?

 

Iallefall:

Fjerne wine er rpm -e wine.

Mulig jeg tar feil, men du kan sjekke med en kommando du MÅ lære, man

Bare skriv man+programnavn i en terminal (høyreklikk skrivebord -> ny terminal/new terminal)

I dette eksempel blir det da man rpm

rpm -e wine skal også skje i terminal

Lenke til kommentar

tastur oppsettet mitt er det ingen ting gale med bare det med att betaen av opera 7 ikke liker æøå sitter nå i windoze så får prøve litt i mårgen etter skolen. Tror faktiskt eg har hatt linux lenger enn deg fekk linux 8.0 sånn i fjor sommer men brukte det ikke så mye da

Lenke til kommentar

vet ikke om jeg forstår deg helt rett men la oss se:

du har linuxbox nede og winbox oppe du, det enkleste er jo switch, men siden du ikke vil ha det er nest best løsning to nettkort i linuxen hvor ett er koblet til adsl altså eth0 går til gateway og eth1 går til winboxen, da må du også legge inn en routerserver på linuxen.

 

Hvis det er sånn at winboxen må være den med to nettkort grunnet plassering og sånt tror jeg du må sette opp internett deling på den og på linuxen sette gw til winboxen sin ip, men jeg har aldri gjort det den veien så det skal jeg ikke si for sikkert.

 

en tredje mulighet, du sier at du har en krysset kabel gjennom etasjene, hvis jeg ikke tar helt feil kan du klippe pluggene på den finne deg et rj45 cat5 skjema og sette på nye kontakter så den blir ukrysset, men det krever altså hub/switch som du ikke ville ha.

Lenke til kommentar
tastur oppsettet mitt er det ingen ting gale med bare det med att betaen av opera 7 ikke liker æøå sitter nå i windoze så får prøve litt i mårgen etter skolen. Tror faktiskt eg har hatt linux lenger enn deg fekk linux 8.0 sånn i fjor sommer men brukte det ikke så mye da

 

...Men du sitter ikke på en LFS maskin? Se linuxfromsctach.org.

Det er en ganske omfattende prosess!!!

Lenke til kommentar
tastur oppsettet mitt er det ingen ting gale med bare det med att betaen av opera 7 ikke liker æøå sitter nå i windoze så får prøve litt i mårgen etter skolen. Tror faktiskt eg har hatt linux lenger enn deg fekk linux 8.0 sånn i fjor sommer men brukte det ikke så mye da

 

...Men du sitter ikke på en LFS maskin? Se linuxfromsctach.org.

Det er en ganske omfattende prosess!!!

 

LFS?

Ikke så mye omfattende det...

LFS-boka inneholder jo alt info.

GReier man å lese en vanlig manual (eks for en mobil) så greier man LFS og.

Alt står beskrevet nøyaktigt. eneste er å legge inn litt programmer utenom medn det finnes det og jo gode dokumentasjoner på...

Har selv brukt lfs en stund men desverre så røk hddèn min med det på.

Lenke til kommentar
tastur oppsettet mitt er det ingen ting gale med bare det med att betaen av opera 7 ikke liker æøå sitter nå i windoze så får prøve litt i mårgen etter skolen. Tror faktiskt eg har hatt linux lenger enn deg fekk linux 8.0 sånn i fjor sommer men brukte det ikke så mye da

 

...Men du sitter ikke på en LFS maskin? Se linuxfromsctach.org.

Det er en ganske omfattende prosess!!!

 

LFS?

Ikke så mye omfattende det...

LFS-boka inneholder jo alt info.

GReier man å lese en vanlig manual (eks for en mobil) så greier man LFS og.

Alt står beskrevet nøyaktigt. eneste er å legge inn litt programmer utenom medn det finnes det og jo gode dokumentasjoner på...

Har selv brukt lfs en stund men desverre så røk hddèn min med det på.

...Men det er verre enn RH9 iallefall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...