Gå til innhold

Lyst å anskaffe cokin-filter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så adapter-ring trengs ikke med andre ord?

 

Du kan bare holde filteret foran linsa, det funker fint. Jeg liker bedre å bruke en filterholder (og da trenger du også en adapterring) og stativ. Da får du (i mine øyne) bedre kontroll, og får mer ro rundt komponeringen. Men det hender også at jeg holder filteret foran linsa.

 

For øvrig vil jeg skyte inn at mine cokin ND-grads såvisst ikke er "nøytrale", de har et klart rødlig fargeskjær som ikke er særlig attraktivt. Jeg har hørt gode ting og hitech og Lee, noe å tenke også kanskje.

Lenke til kommentar

Må det være Cokin? Det finnes vell både skru og innsats filtre fra Tiffen, Hoya, B&W osv.

 

Vet ikke hvordan Sigma 10-20mm er, men min Pentax 12-24mm er laget for å tåle 1stk. skrufilter uten noe spesiel vignettering.

Jeg har en Cokin UV filter montert på objektivet og merker ikke noe forskjell med eller uten filter.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Skal ha meg Graduated Neutral Density filter selv nå.

Har lest mye rundt og funnet ut at Cokin har fargeskjær og bør absoulutt ikke "stackes"/brukes flere på en gang.

 

Kommer til å kjøpe Hitech da disse skal være frie for fargefeil og mye billigere enn Lee.

Litt i tvil om jeg skal ha 0.6 eller 0.9, men jeg regner med at det blir 0,6 (med soft edge) i Cokin P fatning.

Lenke til kommentar

Supervidvinkel og filter er en tricky affære. For det første så kan man fort slite med vignettering, noe som er garantert med systemer som Cokin. Det er også problemer med for eksempel pola, som egentlig ikke kan brukes på de videste brennviddene. Det siste er noe dere bør ha i mente når dere skal bruke supervidvinkel. Polariseringen blir nemlig ujevn ved vide brennvidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...