Gå til innhold

Ny pc/mac, hvor får jeg mest for pengene? ca 10 000 kr

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, da er det på tide å bytte ut min 8 år gamle bærbare som på fantastisk vis til en viss grad fortsatt lever..

Jeg skal ikke gjøre noe spesielt avansert med den, bare skolearbeid, fylle den opp med dritt som filmer, surfe osv. Jeg kan null om data, komplett noob. Heller mest mot stasjonær, da det er min oppfatning at da får jeg mest for pengene (student ;) ), og det er ikke viktig for meg å kunne bære den med meg rundt.

Trenger skjerm, tastatur, mus og hele pakka..!

På forhånd tusen takk for svar :)

EDIT: Merker jeg begynner å sikle litt når jeg ser denne da :

Vil du kalle det et godt kjøp? Max RAM 4 gb? :p

Endret av Ludda
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får som regel mest for pengene når man kjøper PC.

Med Mac får man bedre design og bedre OS. Personlig syns jeg MacOSX er det beste operativsystemet, og har byttet til Mac for snart 3 år siden bare pga det., og angrer ikke.

iMac serien vil snart oppgraderes( sansynligvis om noen uker). Den Macen du linker til er en knallmaskin. Anbefalles.

Skrevet (endret)

Eg ville absolutt sagt Mac.

Den er suveren, eg har nesten same sjølve ( 24" tommar med 4gb ram og 320 gb harddisk). Som tidligare Windowsbrokar forelska eg meg i systemet. Det kjem ingen merkelege og uløyselege feil, og virus er framleis ganske uvanlig. Det finnes vel eit eller to virus til Mac. På PC har me vel mista teljinga eller eit par millionar.

Fordelane i OSX er monge. Systemet er utruleg bra og superstabilt (bygger på unix, same som linux). Eg har hatt eit kræsj, og maskinen har vært brukt kvar dag siden starten av sommaren. Ein kræsj (eller at eg måtte restarta). Grunnen var min, og berre min. Eg innstalerte ein plugin eg ikkje burde. Etter ein restart var alt i orden. Macen hadde laga ein fin rapport, og visste godt kvifor ting gjekk som det gjekk.

Det eg elsker er at alt er indeksert. Macen veit alltid kor ting ligg, og når du søker etter noko finn du det på under sekundet.

Det same gjeld hvis du høyrer ein song, og flyttar han til ein heilt anna plass. Macen veit kor han er no, og kor han var før, så fila speles berre videre. No questions asked.

Prøv det same i Windows, og ser rødt. Eventuelt blått.

Berre positive erfaringer.

Det gjer det aller meste uten om og men. Ikkje masse spørsmål, og reinnstalering er egentleg ein saga blott. Iallefall for meg.

Edit: 

Endret av steffenz
Skrevet

Tusen takk for svar!

Opplest og vedtatt, det blir en mac over pc ;)

men er 1 gb ram og 250 gb harddisk nok?

og hva er OSX? :p

Skrevet (endret)

OS X er operativsystemet til Mac, som Windows XP er operativsystemet til en PC feks.

Se her http://www.apple.com/no/macosx/

Edit: Gikk over til Macbook for lit over 1 måned siden, og er skikkelig fornøyd selv, har ikke touchet windows etter:)

Endret av Thyrfing17
Skrevet (endret)

Tja eg trur nok du med fordel kan velje 2 gb ram.

Eg hadde det i starten (då butikken ikkje hadde inne 24" med 4 gb). Eg trur ikkje det er så vanskeleg å sette inn nye ram, og Apples (dei som Apple leverer) er ein del dyrare enn å kjøpe dei du kjøper sjølve. Men greit at dei gjer det også. Lett å sette i flerne seinare uansett.

OSX er som Thyrfing17 seier, operativsystemet til Mac.

Les gjerne meir om det på lenken i forrige post.

Har du konkrete spørsmål er det berre å kome med dei.

Når det er sagt så har Apple same priser overalt, så kjøp gjerne heile Macen i ein butikk. Sjå Apple Store.

Dei same prisene finn du på butikkar som sel Apple (eplehuset til dømes).

Edit: Skreiv feil i URL taggane.

Endret av steffenz
Skrevet

Satser på å bestelle 2 gb ram med en gang da, vil ikke begyne å bale med å sette inn selv ^^

Ligger det inne skriveprogram, regneark og slike nødvendige ting, eller må dette tilleggsbestilles (som iWork)?

Følger office med (regner ikke med det, men :p )

Skrevet

Det følger med prøveversjoner av iWork og Office, som må kjøpes etter 30 dager.

Ellers kan det være en fordell med mere minne ja, f.eks er jo ikke 4GB dyrt, så for å få fullt utbytte av 10 000, kjøp 4GB med en gang :) Du kan f.eks kjøpe også kjøpe maskina på Eplehuset eller Humac/Officeline :)

Skrevet
Det følger med prøveversjoner av iWork og Office, som må kjøpes etter 30 dager.

Ellers kan det være en fordell med mere minne ja, f.eks er jo ikke 4GB dyrt, så for å få fullt utbytte av 10 000, kjøp 4GB med en gang :) Du kan f.eks kjøpe også kjøpe maskina på Eplehuset eller Humac/Officeline :)

Ingen vits å bruke mer enn nødvendig ;) .

Skrevet (endret)

Hvis du velger å kjøpe Mac ville jeg kjøpt igjennom Studenttorget ettersom de gir mellom 7 og 10% avslag på endel apple produkter, ellers er det også gratis frakt fra apple store.

Det er en smule dyrere men en bærbar kan du ta med deg på skolen osv, så sånn sett er det lettere med bærbar, men du får vel oftest mest for pengene med en stasjonær. Hvis du kjøper en bærbar mac, kjøp i hvert fall den ny versjonen som er i aluminium.

Jeg mener også OSX er et bedre oprativsystem, så lenge du ikke spiller mye. Hvis du aldri har brukt en mac kan det hende det er lurt om du får litt hjelp i starten fra noen som har prøvd det før, ettersom det er noen ting som er litt anderledes en windows. Når jeg byttet til mac for et år siden tok det sikkert 2 uker før det gikk like glatt i OSX som i Windows, men nå i etter tid føler jeg at det var verdt det.

edit: hvis du skal kjøpe iMac ville jeg kanskje ha ventet en stund til. Ettersom det går noen rykter om en ny iMac i Januar, og MacRumours sier "Don't buy - Updates soon".

Endret av Hatemaker
Skrevet
edit: hvis du skal kjøpe iMac ville jeg kanskje ha ventet en stund til. Ettersom det går noen rykter om en ny iMac i Januar, og MacRumours sier "Don't buy - Updates soon".

Mm, trenger en lønning til før jeg kan slå til, så blir nok i februar uansett! Kommer denne nye iMac'en til å være noe helt nytt da, eller? Eller blir det bare en liten oppdatering? :)

Ble litt skremt av en annen tråd her, der folk legger ut om hvor dårlig kundeservice apple har osv, men så er det vel bedre å ha en mac der det er veldig liten sansynlighet for at noe går galt, enn å ha en pc der noe går galt hele tiden....!

Jeg spiller ikke mye, og er det noe, er det ikke noe som krever så vanvittig mye av maskinen :)

Skrevet

Nå har ikke jeg hatt et eneste problem med min Mac Pro så vet ikke hvordan servicen er, har hørt både bra og dårlig. Men sånn er det vel med alt og alle. En mac er jo fortsatt en pc så du kan jo altids være uheldig med noe.

Kommer denne nye iMac'en til å være noe helt nytt da, eller? Eller blir det bare en liten oppdatering?

Det er fortsatt bare rykter så vi vet ikke hvor stor eller når oppdateringen vil være. Men det er nok sansynlig at den vil komme snart. Så jeg ville nok ha ventet på den.

Jeg spiller ikke mye, og er det noe, er det ikke noe som krever så vanvittig mye av maskinen

Det kan hende du må innstallere Windows hvis du skal spille, ettersom de fleste spill ikke støtter Mac OS X. Heldigvis er det veldig lett: Innstaller bootcamp (som følger med), så sett inn en windows cd og innstaller, driverne følger også med. Lettere å innstallere windows på en mac enn en vanlig windows maskin. =)

Jeg bruker bootcamp og det funker strålende.

Skrevet

Dokumenter jeg lager i iWork, kan jeg legge disse på en minnepenn og jobbe videre med de på en windows-pc? Blir det .doc-filer? Tungvindt hvis ikke.. :p Må jo kunne sende de til folk som ikke har mac :p

Gleder meg til å komme meg bort fra windows :D

Skrevet (endret)
Dokumenter jeg lager i iWork, kan jeg legge disse på en minnepenn og jobbe videre med de på en windows-pc? Blir det .doc-filer? Tungvindt hvis ikke.. :p Må jo kunne sende de til folk som ikke har mac :p

Gleder meg til å komme meg bort fra windows :D

iWork filer kan lagres som Office filer, ja.

Med pages( iWork sitt texbehandlingsprogram), trykker man export, og velger mellom PDF, .doc, .RTF eller plain text.

Endret av buitre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...