terjemag Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 Hei! Min sønn har byttet hovedkortet i sin maskin, og etter montering av dette så vil ikke maskinen starte. Får en feilmelding som sier: (se vedlegg) Warning: MAIN BIOS CHECKSUM ERROR! Viftene starter opp, men maskinen starter ikke. Har sjekket at prossessor er på plass, har sjekket at minnebrikke® er på plass, har prøvd å bytte ut disse, har sjekket kabler, men fortsatt kommer denne feilmeldingen. Har byttet batteriet, har hatt batteriet ute mer enn 1 minutt, har "nullstilt" bios ved kortslutning av cmos jumper. Er det noen som har forslag til løsning? Spesifikasjonene er: Hovedkort: Gigabyte GA-MA770-DS3. AMD770, DDR2, ATX, Rambrikker: Crucial DDR2 PC 5300 2048 mb CL 5 kit w/two matched DDR2 PC 5300 1024 mb CL5 Prossessor: AMD Athlon 64 X2 5000+ 2,6 ghz socket am2, 1 MB, boxed Skjermkort: XFX Geforce 9500 GT 550M 512MB DDR2, pci-ekspress 2,0 DVI/HDCP Disk: Seagate Bararcuda 320 Gb, 7200 rpm Strømforsyning: Silver Power SP-400PC2 400 w Passive super low noise Dvd-brenner: Samsung DVD-recorder SH-223Q/BEBN Takknemlig for alle svar Ha en fortsatt fin julefeiring!
Xneon Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 hva skjer hvis du venter på bios autorecovering? vet ikke om du kan legge inn ny bios der nå men mulig.
terjemag Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Skrevet 25. desember 2008 Takk for raskt svar. Når vi venter på bios autooppdatering, så ser det ut som om denne går i "loop". Restarter på nytt og på nytt igjen. Dette får jeg ikke stanset ved noen av funksjonstastene som er nevnt på skjermbildet. Kan ikke se at det er mulig å få lagt inn ny bios her. Hvordan skal jeg eventuelt få dette til?
Xneon Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 se på hjemmesiden til hovedkort merket. og let etter info der er nesten alltid noen som har samme problem og se rundt på dems forum.
Uluen Skrevet 28. desember 2008 Skrevet 28. desember 2008 Etter det jeg kan se på skjermbildet finner PC-en 1 brikke (single channel) på 1GB, kanskje den ene minnebrikken er defekt?
terjemag Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Skrevet 28. desember 2008 Hei igjen. Ja hadde det bare vært så vel... Har forsøkt med nytt minne, med en minnebrikke, med 2 og med 3 minnebrikker, i alle tenkelige kombinasjoner, men kommer ikke videre med dette. Begynner vel å helle til at hovedkortet er defekt. Takker for alle innspill.
PerB Skrevet 28. desember 2008 Skrevet 28. desember 2008 Har du forsøkt å gå inn i BIOS uten å endre men bare lagre? Har du sjekket BIOS-reset pin på hovedkortet?
PerB Skrevet 28. desember 2008 Skrevet 28. desember 2008 Holdt påå glmme. Ved installasjon av det nye hovedkortet, har du korrekte monterte avstandsbrikker mot kabinettet (feilplasserte kan gi kortslutning). Og selvsaht sjekket alle kabler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå