Gå til innhold

Zoom H4 og Cubase: lyd på pcen


Jørnan

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått meg en Zoom H4 opptaker og bruker Cubase LE 4 til å ta opp lyd. Det fungerer utmerket, men jeg får bare hørt lyden via "phones" utgangen på H4, ikke rett på høytalerene på PC-en (bruker bærbar, så har innebygde høytalere). Hadde vært litt mer praktisk å spilt av der når jeg bare skal teste ut programmet og sånt. Noen som vet hvordan jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får kjøpe deg et par høytalere og koble dem til zoomen, det meste er jo av bedre kvalitet enn interne pc-høytalere skulle man tro.

 

Grunnen til at det kommer lyd fra høytalerne når du spiller av midi, er at cubase benytter seg av midilydene som er innebygd i det interne lydkortet (e.l.). Hvis du klikker på midisporet, skal det stå et sted på venstresiden hvilke lydkilde som blir brukt. Mulig du kan bytte der. Hvis ikke det er noen andre alternativer, kan du sette opp en softsynth til å spille av, men det er litt mer å forklare, så prøv gjerne det første først:)

Lenke til kommentar

Jeg hadde heldigvis lagret en gang tidligere, ikke veldig lenge før programmet klikket. Virker ikke som det er autosave.

 

Her kommer neste problem:

Jeg bruker som sagt en bærbar PC, så jeg forventer ikke at det skal være verdens raskeste og mest stabile opptak, men jeg føler alikevel at det kommer feilmeldinger litt for ofte. Programmet sier at det har oppstått en feil, og anbefaler meg å lagre og deretter restarte programmet. Det er i grunn OK, for det er ingenting som går galt når jeg gjør dette, men det er jo kjedelig å gjøre det (selv om det ikke skjer så ofte). Uansett, det jeg lurer på, er om det er PC-en min ikke er så fryktelig kraftig og derfor klikker når den får litt for mye å gjøre av programmet, eller om programmet er en smule ustabilt. (programmet er Cubase LE 4 versjon 4.0.3 Build 2233)

Lenke til kommentar

Bruker du Vista eller XP? Har lest et sted at tidlige versjoner av 4'ern kan være ustabile med vista. Uansett bør du gå på steinberg.net og laste ned siste oppdateringen, de har vel kommet til 4.5 nå.

 

Andre ting du kan gjøre:

 

kontrollpanel->system->avansert->ytelse->instillinger->avansert. Der setter du prosessorplanlegging til "bakgrunnstjenster"

 

Ellers kan du skru av alt av systemlyder, disse kan skape trøbbel. Skru også av alt av skjermsparere og energisavere. Slå av internetttilkoblinga, spesielt hvis du bruker trådløst nettverk. Generelt skru av alt du ikke bruker, så burde cubase bli mer stabilt :)

Lenke til kommentar

Bruker Vista. Sjekket steinberg.net, og jeg må laste ned to oppdateringer :( Først en gammel oppdatering, og deretter en ny oppdatering fordi den krever en nyere versjon enn den jeg har på PC-en nå (altså den første oppdateringen) :p

 

Er det forresten stor forskjell på LE og vanlig eller studio versjon av Cubase?

Lenke til kommentar

Jo "hippere" versjon, jo mer effekter og softsynther følger med. Jeg har selv studio, er vel 3-4 ganger så mange effekter som på LE, og et par softsynther ekstra. Det er enda mer på fullversjonen. Ellers har fullversjonen støtte for surround, samt kan produsere mp3filer, noe studio ikke kan (!). Det er sikkert mer også. Men selve programmet er likt, så ikke noe forskjell i lydkvalitet og slikt.

 

I 3ern var det sånn at man hadde begrensinger på antall spor på LE, vet ikke hvordan dette er nå, er vel hvertfall 16.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...