Gå til innhold

[Løst]Forskjell på skjermkort?


Ashaman

Anbefalte innlegg

Har lurt litt på å kjøpe nytt skjermkort nå, siden det lagger og henger seg når jeg spiller. Skjønner att 8500 kortet mitt ikke holder stand lengre.

 

Har sett litt på endel kort nå, og fant noe jeg lurer endel på:

Ser att mange 9600GT kort har bedre Video Memory og Memory Clock hastigheter enn endel 9800GT kort, samtidig som 9600 kortene er en del billigere enn 9800 kortene med dårligere specs.

Derfor lurer jeg på om man bare betaler for navnet på 9800 kortene, eller om det er noe annen teknologi som ligger bak disse kortene som gjør att de er bedre egnet til spill og slikt?

 

Har også vurdert å gå litt opp i pris og kjøpe ett 8800 Ultra kort (link: her.)

Er dette noe som vil lønne seg, isteden for å kjøpe ett 9800 kort (ikke GTX og oppover) eller ett 9600 kort?

Veit at "nm" teknologien er bedre på 9*** kortene, men er usikker på hva dette betyr da jeg ikke har ekstrem peiling på sånt.

Har f. eks. vurdert dette av 9800 kortene. Og dette av 9600 kortene.

Hvilket er å anbefalle av de to eller 8800 Ultra kortet?

 

Alle svar mottas med stor takk, og om noen har noen forslag til skjermkort som er gode og ikke over mitt budsjett på 2000,- så blir jeg veldig takknemmlig!

 

Er og mulig det blir vannkjøling på skjermkortet senere, så det kan/burde også legges inn i tankene...

 

- Ashaman

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ojsann, her hadde det kommet gode svar, takk for det! :D

 

Må ikke absolutt ha nVidia, men er det jeg har vurdert mest. Vurderer også HIS Radeon HD 4870 ganske kreftig nå, men får se litt rundt på prisguiden og se på specs og litt slikt før jeg bestemmer meg.

Er det noen som vet Shader-Frekvensen på 4870 kortet jeg nevnte over? Finne ikke noe god info på det noe sted...

 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå noe over 1500,- men ser att jeg kanskje må oppjustere budsjettet til 2000,- for å få noe ordentlig.

 

En ting jeg lurer litt på er dette med minne. Har lest litt her på forum delen og funnet ut at mange anbefaller å kjøpe kort med mer enn 512mb dersom man skal kjøre store spill ordentlig. Vil dette ha noe å si i nærmeste fremtid, eller snakker vi om ett par år fremover i tid?

Endret av Ashaman
Lenke til kommentar

Altså.. mb er kjekt å ha viss man skal spille med høy oppløsning og AA fordi dette tar vel mest på minnet... Så viss JEG var deg ville jeg valgt høyere enn 512 mb med tanke på hva framtiden briger :)

 

Nvidia sine... 9800 GTX+ , 260 GTX (216 kjerne kanskje?)

 

ATI sine.. 4850 , 4870..

 

Jeg ville nok vurdert disse kortene vis jeg skulle hatt meg nytt i den prisklassen :)

 

Men viss du vil virkelig satse så kjøper du 4870 x2 ( DEtte har VELDIG god ytelse med 2000 mb GDR5 minne)... men dette koster jo 3500- 4500 kr så det er vel litt for dyrt til ditt budsjett.. :)

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

4850 er vel det som gir mest ytelse for pengene men er halvparten av

260gtx og 4870 som er ganske jevne i ytelse og pris.

du finner dem på tilbud til 2000kr på nettet men i butikken i dit nærmiljø koster dem 3000kr.

 

nvidia gtx 260 bruker mindre strøm en ati og har perfekt kjøleløsning, klokker fra 550mhz til 700mhz, for noen 750mhz.

 

ati 4870, beryktede varmeproblemer, driver problemer, er det skrevet om på nett, men det funker sikkert helt perfekt ut ifra esken for 95% av brukerne, ikke alle som har god kjøleløsning i kabinettet generelt. Lurer på om ikke disse 2 kortene har identisk kjøleløsning.

 

gtx260 har samme gpu som gxt 280, og når du i tillegg klarer å overklokke det opp til 200mhz da har du litt å gå på. men alikevel så er det ikke nok til dagens spill på fullt. så ikke være generøs, du svir sikkert av 500-1000kr hver gang du drikker, stå over et par helger, velg noe bedre enn 9600gt, du vil sikkert bare bli skuffet og merke lite eller ingen forskjell. Nyere spill er kvantehopp.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355539

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365027

 

best med eksos kjøler, leste sapphire hadde bios problemer, krasj osv.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Takk for ett veldig utfyllende svar pizzafordi! Må også få takke alle de andre som har svart meg!

 

Etter alle tipsene her og endel googling så har jeg kommet til ett valg mellom to kort:

GeForce GTX260: https://prisguiden.no/product.php?productId=97499

Radeon HD4870 (1GB): https://prisguiden.no/product.php?productId=102225

 

Slik jeg ser det nå så er GTX260 litt forran HD4870 fordi det har bedre kjøleløsning og kan klokkes til såpass likt som HD4870 og fortsatt vere noe i samme støynivået. Har og funnet bedre vannblokker til GTX260, pluss att prisen er såvidt litt billigere.

Ser på diverse forums att ATI kanskje får 5-10% flere stemmer, men tror dette har hatt mye med prisen på GTX kortet å gjøre, siden det var endel dyrere før.

 

Så da lurer jeg på hva dere tror jeg burde velge?

Kan nevne att jeg kjører AMD2 6400+ CPU på ett MSI K9 NEO v3 hovedkort og har 6GB DDR2 PC6400 minne.

Kommer mest sansynlig til å kjøre vannkjøling på CPU og GPU og kanskje chipen, men dette er en stund frem i tid, så kommer til å kjøre luftkjøling en stund.

 

 

Edit: bestillte ett GTX260 kort til slutt. :D

Endret av Ashaman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...