Gå til innhold

Friår i Utlandet


suit89

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Til høsten er jeg ferdig med videregående og har tenkt til å ta ett fri år. Planen er å ta ett år i utlandet og vil helst jobbe, kanskje frivillig arbeid, eller bare finne en jobb i et land og få nye opplevelser!

Jeg har søkt rundt og funnet noen allternativer, som work and travel og mange frvillighetsprogrammer og syns alt kan virke innteresangt, men jeg kjenner ingen som vil det samme som meg, og tanken på å dra alene til utlandet virker skummelt.

Hvis det er noen på min alder som er innterrisert i det samme bare ta kontakt, eller om noen vet om et opplegg hvor man drar med andre til utlandet som en gruppe?? eller noe annet hadde det vært topp :D vil ha mest mulig allternativer.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer faktisk akkurat det samme som deg, suit89. Problemet er at jeg har like lyst til å begynne på videre utdanning i utlandet som å jobbe/friår i utlandet.

 

Jeg har også lyst til å studere i utlandet, men føler jeg må gjøre noe før jeg vet hva jeg virkelig vil. Og er temlig lei av å sitte å jobbe med skriflig arbeid osv. Hvis man jobber så er det ikke noe du skal lære, bortsett fra når du skal lære å gjøre jobben, men det pleier jo å gå bra, og det er jo litt annerledes måte å lære på sikkert:)

 

Men det er vanskelig valg å ta ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

heii =) jeg går siste år på vgs, og er litt i den samme situasjonen som deg.. Tenker på å ta et friår.

Har lyst å reise til utlandet å jobbe, og reise, men usikker på hva jeg vil reise på.. og reise alene virker litt skummel..

Har undersøkt en del på nettet, å det finnes mye interessant.. Kan snakkes om du vil :)

Endret av thomas1013
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
heii =) jeg går siste år på vgs, og er litt i den samme situasjonen som deg.. Tenker på å ta et friår.

Har lyst å reise til utlandet å jobbe, og reise, men usikker på hva jeg vil reise på.. og reise alene virker litt skummel..

Har undersøkt en del på nettet, å det finnes mye interessant.. Kan snakkes om du vil :)

 

Så gøy å høre at flere tenker det samme :)

Syns også det virker skummelt å dra alene :S

Hva er det du har mest lyst til å enten jobbe med eller hvor du vil reise?

 

det jeg fant ut var lurt, var kanskje å jobbe et halvt år i norge også dra ut å reise, så man har spart opp litt penger.

Lenke til kommentar
Ta en titt på denne tråden :) Det er folkehøgskole, men utifra det forfatteren skiver så virker det ikke som om det er mye arbeid. Hvis ikke så kunne kanskje hjelpearbeid i Afrika (eller et annet sted) vært noe?

 

Takk for tipset :)

 

 

Jeg husker dessverre ikke navnet akkurat nå, men på skolen min var det det noen representanter fra en folkehøyskole som holder til i Nicaragua og den Dominikanske Republikk hvor man reiser enten et helt eller halvt år for å lære spansk.

oi, høres innterresangt ut :)

takk

Lenke til kommentar
hei jah =) Sikkert ikkje så dumt å jobbe litt først for å tjene litt penger =)

 

Vet ikkje helt ka eg vil jobbe med enda. du da? er så mye forskjelligt.

 

Har egentlig ikkje helt sett så mye på saken enda, så vet ikkje helt hvor jeg vil reise.. du da?? :)

 

ok. jeg har veldig lyst til å reise og bo i England, men hvis jeg skal oppleve mer så tenkte jeg kanskje å reise rundt i litt mer eksotiske steder. Sånn tog tur kan også være noe, men da kan man ikke jobbe. man kan også reise rundt f.eks i europa også stoppe et sted og jobbe.. eller bare reise for å oppleve... Syns det er vanskelig å finne ut hva jeg selv vill også :)

Eller så har jeg litt lyst til å dra til Cuba, men hva man skal gjøre der er en annen sak. kan ikke spansk :p man kan jo kanskje gå på spansk kurs der. men da blir det jo litt mer som skole, og det er jo det jeg er lei av XD men er sikkert en opplevelse :)

 

Si ifra hvis du finner ut av hva du vil :p

Lenke til kommentar

ja :) alt som du skriver høres ganske spennende ut =)

 

Er så mye som er mulig, at det er vanskeligt å bestemme seg for noe...

 

selvsagt, eksotiske steder frister jo.. reise i europa med tog, er jo sikkert spennende det og =)=)

 

:)

 

Hadde sikkert vært gøy å lært et nytt språk og, så lenge det ikkje blir for mye skole XD

Lenke til kommentar
ja :) alt som du skriver høres ganske spennende ut =)

 

Er så mye som er mulig, at det er vanskeligt å bestemme seg for noe...

 

selvsagt, eksotiske steder frister jo.. reise i europa med tog, er jo sikkert spennende det og =)=)

 

:)

 

Hadde sikkert vært gøy å lært et nytt språk og, så lenge det ikkje blir for mye skole XD

 

ja, det er også viktig, eller en stor fordel hvis man kan flere språk:)

Lenke til kommentar

Reis alene. Du kommer til å treffe fult av folk.

Søskenbarnet mitt gjorde det samme. Traff rundt 10-20 stk som han tilslutt reiste ilag med.

 

Lykke til, og god tur! :)

 

Det var på en måte sånn " World travel and work".

Reiser og jobber.

Evt jobber som maishøster, bananplukker og div.

Endret av Markn
Lenke til kommentar
Reis alene. Du kommer til å treffe fult av folk.

Søskenbarnet mitt gjorde det samme. Traff rundt 10-20 stk som han tilslutt reiste ilag med.

 

Lykke til, og god tur! :)

 

Det var på en måte sånn " World travel and work".

Reiser og jobber.

Evt jobber som maishøster, bananplukker og div.

 

 

høres skummelt ut, men også veldig fristene.

er bare så redd for at jeg ikke får kontakt med noen. Når man ikke har gjort noe som det før, så har man ikke peiling på hva som vil skje, kanskje man ikke takler det i det hele tatt, eller omvent. jeg aner bare ikke. og folk er jo forskjellige, selv om jeg har hørt at noen har det kjempe bra.

Men takk, fikk litt mer mot :D

Lenke til kommentar
Det er en ting jeg alltid har lurt på, dere som har planer om å ta friår/slappe av et år, har dere gode karakterer eller er dere helt "vanlige" folk? :p Jeg ønsker også å slappe av etter VGS, men har lurt på om man helst bør ha gode karakterer for å gjøre det.

Jeg er ikke akkurat noe geni på skolen, tror jeg er sånn helt grei på skolen, men tror heller ikke det vil ha noe å si, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...