Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil IBAN nummer, penger på avveie


NJay

Anbefalte innlegg

Hei, litt usikker på om dette er rett forum. Men forsøker.

 

Jeg har havnet i en usikker situasjon hvor jeg vil forbedrede meg selv på hva som mest sannynlig vil skje.

Jeg har nylig kjøpt meg leilighet i Sverige til 140.000 SEK.

 

Disse ble overfør via nettbank med mottakers navn og adresse, samt IBAN nummer.

Etter ca 5 dager hadde pengene fremdeles ikke kommet inn hos meglers konto og de ble sporet.

 

Det viste seg da at 1 tall i det lange IBAN nummeret var feil, og megler opplyste meg om at mottagene bank i Sverige ville sende pengene i retur til konto i Norge.

Jeg ble litt stresset da jeg på nåværende tidspunk allerede hadde tatt over leiligheten dagen før, og snakket med min rådgiver i banken som da overførte på nytt til riktig IBAN nummer for at selger ikke skulle vente på bankers behandligstid.

 

Nå som ting har roet seg ned, har jeg begynnt å blitt mer bekymret over pengene mine. De ble sendt ut fra nettbank den 12.12 og har fremdeles ikke kommet tilbake på min konto.

 

Jeg mangler derfor 140.000 SEK . . .

 

Jeg har snakket med min bank som nå har opprettet sak på dette, men vil gjerne vite hva jeg kan forvente og hva jeg har rett til. Er dette i det hele mitt ansvar, har jeg krav på å få vite navn på eier av det feile IBAN nummeret om pengene mine skulle vist seg å bli satt inn på feil konto?

 

Håper noen kan gi meg noen tips her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har funnet ut at IBAN nummeret jeg oppga første gang er UGYLDIG da jeg har testet det

 

Oj heldige deg. Hadde det vært et gyldig IBAN nummer, kunne du ha slite. Har nemlig lest i Bankklagenemdas avgjørelser, og der hadde en uheldig fyr ført til feil IBAN nummer. Banken i Danmark (det var der pengene var sendt) kontaktet mottaker og ba han sende tilbake pengene. Han nektet.. Da måtte avsender gå via den danske domstolen med sivilt saksmål for å prøve å få pengene igjen - hverken den danske eller norske banken kunne/ville gjøre noe, ei heller bankklagenemda.

 

så det kunne vært verre...

 

 

 

 

[sigh.. Da er det vel bare å vente på banken.. ?

 

Du må vente til pengene kommer i retur ja. Heldigvis var det Sverige og ikke et Ugga-Bugga land uten fungerende bankvesen. Vet om noen som ventet 5 mnd på 1000 NOK i retur.. Du slipper nok med MYE mindre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...