Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen - Hvorfor og hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Good day.

 

Datamaskinen min har i det siste begynt å få bluescreen innimellom. Dette skjer hovedsaklig ved spilling eller at den bare står "idle" over lengre tid. Det er en Compaq laptop det er snakk om. Kan problemet være temperatur? I så fall hvordan kan jeg fikse det? Vanskelig å sette inn en ny vifte i en laptop.

 

Specs:

 

Hewlett- Packard

Compaq Presario CQ50 Notebook PC

AMD Sempron SI-40 2.00 GHz

2,00 GB

32-bit Operating System

Windows Vista

 

Trenger dere noe mer informasjon er det bare å spørre.

 

Takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ut i fra den infoen du har oppgitt kan det være mange ting som kan være grunn til BSOD'ene dine.

 

har du studert loggene i xp om det er noen feilmeldinger der? Det pleier vanligvis gi en viss antydning om hva som er årsaken til BSOD.

 

En annen vanlig årsak er varme. Om du kanskje hadde tatt deg bryderiet med å lese litt i forum ville du sikkert finne masse tråder med lignende saker.

 

Angående varme, såvidt jeg vet går det an å kjøpe bokser med trykkluft. Som kan brukes til å blåse vekk dritt og støv som har satt seg på kjølefinner vifter etc. Men ADVARSEL. luften i disse boksene er under trykk og det blir fort veldig kaldt med medfølgende fuktighet og kondens. Så man skal være veldig forsiktig og vite hva man holder på med.

Lenke til kommentar
Vel ut i fra den infoen du har oppgitt kan det være mange ting som kan være grunn til BSOD'ene dine.

 

har du studert loggene i xp om det er noen feilmeldinger der? Det pleier vanligvis gi en viss antydning om hva som er årsaken til BSOD.

 

En annen vanlig årsak er varme. Om du kanskje hadde tatt deg bryderiet med å lese litt i forum ville du sikkert finne masse tråder med lignende saker.

 

Angående varme, såvidt jeg vet går det an å kjøpe bokser med trykkluft. Som kan brukes til å blåse vekk dritt og støv som har satt seg på kjølefinner vifter etc. Men ADVARSEL. luften i disse boksene er under trykk og det blir fort veldig kaldt med medfølgende fuktighet og kondens. Så man skal være veldig forsiktig og vite hva man holder på med.

 

Hvordan finner jeg disse loggene? Har leitet etter noe slikt, men ikke funnet det.

Lenke til kommentar

Du kan gå viteskanpeig til verks ved å følge guiden som du nevnte, men det er en annen ting du kan gjøre - å teste de to årsakene som mest ofte produserer BSODer: Drivere og minnefeil

 

Drivere: Oppdater ale driverene dine til nyeste versjon. Om du har mistanke om at det er noe spesiell driver, som skjermkort, fordi du crasher spesifikt i spill eksempelvis så kan det også av og til være lurt å teste en bittelitt eldre versjon og, men det ser ikke ut som det er tilfellet for deg.

 

Minne: Test minnet ditt med memtest (google it). La den gå i avansert modus gjennom minnet minst 3 ganger, gjerne 5 runder. Det vil avdekke evt. minnefeil. Minnefeil er VELDIG ofte relatert til BSODer, og spesiellt om feilene oppstår tilsynelatende helt tilfeldig uten spesiellt mønster. Minnefeil er også notorisk vanskelig å avdekke via logging fordi det er en hardware feil og ikke software, og feilene vil dermed være forskjellige hver gang. I og med at det skjer for deg både i idle , vanlig bruk og i spill så ville jeg undersøkt dette først og fremst. I feilsøking bør man alltid utelukke de mest vnige feilene først, og minnefeil er lett den mest typiske BSOD feilkilden.

 

Lykke til.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Fant dem, men det er mange i løpet av dagen (4 på et par sekunder faktisk) Hvordan vet jeg hvilken som er den riktige?

Det kan være en utfordring :)

Se i systemloggen (ikke applikasjon eller noen av de andre) og se om du finner en feil der som har ca. riktig tidspunkt.

 

Alternativt kan du skru av automatisk omstart ved blåskjerm slik at du får tid til å skrive ned feilmeldingen og google den etterpå.

Dette gjøres ved å trykke med høyre musknapp på min datamaskin, velge engenskaper og gå pa avansert-fanen. Gå inn på innstillinger på oppstartsalternativene her (heter startup and revovery på engelsk).

Fjern haken for automatisk restart, og neste gang feilen oppstår kan du notere i ro og mak :)

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte memtest i natt klikket dataen igjen. Har kommet meg gjennom 300 % uten feil. Det som er meeeget merkelig er at det står ingen error i loggen når det skal ha skjedd. Jeg satte på memtesten i 0430-tiden og sto opp 1100. Det er mellom disse to tidspunktene datamaskinen har slått seg av, men det står ikke noe i loggen.

 

http://img291.imageshack.us/my.php?image=wootct9.jpg

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Når jeg kjørte memtest i natt klikket dataen igjen. Har kommet meg gjennom 300 % uten feil. Det som er meeeget merkelig er at det står ingen error i loggen når det skal ha skjedd. Jeg satte på memtesten i 0430-tiden og sto opp 1100. Det er mellom disse to tidspunktene datamaskinen har slått seg av, men det står ikke noe i loggen.

 

Maskinen står vel ikke på automatisk oppdatering mellom 04.30 og kl 11.00 slik at en restart kan ha skjedd dersom det er en oppdatering som krever det?

Endret av abjork
Lenke til kommentar

Tror ikke det. Dataen restartet, men ikke helt. Når den klikker stopper den opp i oppstarten. Skjermen blir svart og det eneste som er på skjermen er en liten hvit "understrek" står å blinker. (Håper du forstår hva jeg mener, det skjer hver gang du starter maskinen)

 

Dermed er det ikke en "restart", og derfor sannsynligvis ikke oppdatering.

Lenke til kommentar

Memtest er da vel et minnetestingsprogram som bootes under oppstart, før windows starter opp ... ?

Skal ikke være mulig å få installert oppdateringer da.

 

Hvis det ikke er samme memtest vi snakker om, så mener iværtfall jeg "Memtest86".

Skal du først teste minnet ditt finnes det ikke et bedre program for jobben, mener jeg. Det tester kun minnet ditt og utelater alle andre muligheter for forstyrrelser under testingen.

 

Har du en ekstern HD tilkoblet under oppstart ?

Slå i så fall denne av eller koble den fra systemet ditt og prøv på nytt.

 

-x-

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...