Gå til innhold

Veldig mye feil med Seagate Barracuda 1,5 TB?

Rescue me

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte jeg skulle kjøpe meg 3 nye disker på henholdvis 1 TB og 2x 1,5 TB. Diskene jeg så for meg var: Samsung Spinpoint F1 1 TB (har en slik fra før av som jeg skal kjøre i RAID 1) og Seagate Barracuda 7200rpm 1,5 TB. Har dog lest at på prisguiden at folk har hatt problemer med å formatere disken, mens andre ikke har hatt det. Noen som vet hvor stort dette problemet er? Finnes det 1,5 TB disker i Norge fra andre produsenter?

Endret av KnewtFan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde 2 stk 1.5tb disker fra Seagate i RAID i et NAS, og det var bare tull med dem. Var timeout på dem hele tiden, etter ca. 30 sek delay virket de igjen. Til slutt returnerte jeg dem på angrefristen.

Det var en lang tråd på Seagates eget forum ang. problemene men tråden er borte nå (Seagate slettet den?), men det var visst problemer med write cache i firmwaren på visse disker. Seagate har etter mye om og men kommet med en ny firmware som etter sigende fikser problemene, jeg antar nye disker har den nye firmwaren. Men selv etter at det kom firmware oppgradering var det mye om og men for folk å få den. Jeg gadd ikke rote mer med de diskene jeg hadde ihvertfall.

Nå kjører jeg Samsung F1 1tb disker (har 24 stk av dem hittil) og de er helt kurant.

Skrevet (endret)
...Seagate (red: 1,5GB) har etter mye om og men kommet med en ny firmware som etter sigende fikser problemene, jeg antar nye disker har den nye firmwaren. Men selv etter at det kom firmware oppgradering var det mye om og men for folk å få den...

Den nye FW heter SD1A, men nei. Det kommer fortsatt disker med eldre FW på når du bestiller.

Når en nett butikk tar inn opp til 500 sier det seg selv at det er en reel "risiko" å få en eldre en. FW SD17 eller eldre er det problemer med...

Grunnen til at du må ta kontakt med Seagate er fordi om du bruker feil FW bricker to hard disken. Selv med riktig FW er det en sjans å bricke harddisken, men da sier Seagate at det går under garantien. Ergo, de vill helt sikkert vite at du, med riktig serie nr og produkt nummer(Info kan fås med SeaTools for Windows), ble gitt riktig FW før du prøvde en oppgradering!

Å ta kontakt med Seagater er ikke vanskelig. Du kan få tak i dem via chat, alla MSN

HER under "Technical Support" Chat(English). De er like hjelpsomme som en på TeleNor, som er dritt lei jobben sin og jobber sin siste dag. :)

Oppgradering er noe vanskelig da.

Fordi du trenger å koble fra alle SATA kontakter utenom Seagate disken som skal oppgraderes ol. Så det er ikke bare software/reboot opplegg...

Om du bare skal bruke den som en ekstra disk er det ikke sikkert du trenger å oppgradere om du ikke får problemer. Derimot vurdere du RAID ol bør du oppgradere FW om du velger denne disken.

Alle hyper linker skal være til www.seagate.com

Edit: Helt ærlig.

Kjøp heller 2x Samsung F1 1tb om du trenger 1,5GB+.

Endret av LOBOS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...