Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 (endret) Kjøpte nettopp et IDE RAID kontroller for å bruke på alle de gamle IDE diskene jeg har liggende. Tenkte at et billig kort ville gjøre susen siden jeg ikke trengte noe mer avansert enn raid0+1, så kjøpte et Sunsway ST Lab PCI ATA133 2P RaidSkal brukes til data jeg overhode ikke vil miste, og satt derfor opp raid 0+1, i tillegg til at jeg har en ekstra singel disk for sikkerhetskopi. Jeg har fått satt opp raid fint, og fungerte utmerket. Problemet merket jeg da jeg koblet fra feil disk med en tilfeldighet. "Incomplete RAID set" viser kortet. Ok, jeg så at disken manglet fra settet, slo av maskinen og koblet disken tilbake. Disken kom da fint opp igjen i lista på kontrolleren, men meldinga om incomplete raid set går ikke bort. Valgene jeg har på kortet er: 1. Delete Raid set 2. create raid set 3. resolve conflicts 4. create spare drive når alt fungerte fint, så oppsettet slik ut i menyen <0,1><2,3> som tilsvarer de fire diskene. Etter jeg satt tilbake disken fikk jeg noe slikt <0,1>(2,3) som jeg ikke helt vet hva indikerer, men noe ser da galt ut. Resolve conflict gir ingen effekt, og det eneste som virket dar å slette raid settet og create det på nytt.. noe som sletter alle data. Den ene disken er også litt problematisk, så da forsøkte jeg å bytte den ut med tilsvarende disk jeg hadde parat etter å ha opprettet nytt sett. kobler i ny ide disk, kommer fint opp i lista, og jeg trykker create spare drive noe som tilsynelatende ser ut til å virke.. men nei. Samme greia, incomplete raid set, og det ser ut som kortet ikke klarer å få oppsettet til å fungere. Så det ender opp med at jeg ikke stoler på raid kontrolleren til å ta vare på dataene mine i det hele tatt. hvis jeg gjør noen ting med diskene forsvinner hele oppsettet. utrolig irriterende! Hva i all verden kan være galt ? Kan det være noe galt med kortet eller noe jeg gjør galt ? Kan jo ikke bruke en kontroller jeg ikke stoler på.. edit: jeg har forsøkt å finne noe firmware oppdatering, men har ikke lykkes så langt Takk Endret 20. desember 2008 av Slettet-qfohT7
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Idag låste maskina seg, slik at jeg måtte ta strømmen på den harde måten. Med å gjøre det forsvant hele raid oppsettet! wtf ?
wiberos Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Man kan da ikke sikre seg for slik, men et ting jeg reagerer på, er at du åpenbart bruker litt merkelig oppsett. Dvs : jeg ser at du har <0,1> og <2,3> sets, noe som betyr at du bruker Master og Slave per <set> på samme port. Riktig vil være <0,2> og <1,3> Noe som betyr igjen at jumpers må være riktig på disken du skal erstatte. I tillegg vil jeg tro at disk capacity for diskene som er kilde , dvs i set 1 (<0,2>) må være = eller < enn capacity på set 2. , dvs at du kan ikke bare erstatte en disk uten videre, hvis ikke alle er like da. Hos deg er derimot kilde diskene <0,1>
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Man kan da ikke sikre seg for slik, men et ting jeg reagerer på, er at du åpenbart bruker litt merkelig oppsett.Dvs : jeg ser at du har <0,1> og <2,3> sets, noe som betyr at du bruker Master og Slave per <set> på samme port. Riktig vil være <0,2> og <1,3> Noe som betyr igjen at jumpers må være riktig på disken du skal erstatte. I tillegg vil jeg tro at disk capacity for diskene som er kilde , dvs i set 1 (<0,2>) må være = eller < enn capacity på set 2. , dvs at du kan ikke bare erstatte en disk uten videre, hvis ikke alle er like da. Hos deg er derimot kilde diskene <0,1> Det kan nok hende at jeg har satt dem opp feil ja. Har ikke tenkt så mye over hvordan dem er satt opp. Første gangen hadde jeg 0,2 og 1,3 mens siste gang jeg satt dem opp tenkte jeg at master-slave sammen må passe bra.. av en eller annen grunn. Vel begge deler har uansett fungert bra, og størrelsen er lik på diskene, men unntak av en som er større. Jeg er forsåvidt også klar over at man ikke kan sikre seg mot at raid oppsettet detter ut, men SÅ lite margin som det der var jeg ikke klar over at det skulle være. kjører sata raid også og her fungerer det nå perfekt om jeg skulle være så uheldig om strømmen gikk, eller jeg plugget ut ene disken.. trodde ikke ide raid skulle være SÅ mye mer anderledes..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå