Gå til innhold

I hvilken retning beveger Russland seg?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789
Russland er skremmende. Ikke bare i dette henseendet. Det er også et av de mest fascistiske og rasistiske landene i Europa, ja kanskje i verden. For ikke å nevne det faktum at de stadig truer andre land med både krig og atomvåpen, og forleden viste at de også er villige til å bruke våpenmakt for å demonstere et politisk poeng. Og så har man måten KGB-diktaturet i Kreml snikmyrder opposisjonelle og moderate.

 

Slikt kan det bare bli bråk og krig og dritt av. Russland er skumlere nå enn det har vært på 30 år.

 

Kor har du eigentleg dessa merkelege teoriane dine?

Russland er ikkje facistisk(ein facist er eit parti som tar over eit land med makt)

Russland er heller ikkje rasistisk, den gamle kommunisme i russland gjekk ut på at alle var likeverdig og Stalin kan man eigetleg ikkje kalle kvit, heller eit Tyrker-lignande vesen.

 

Usa brukar våpen heile tida, foreksempel tok dei over Irak og Pakistan for eit par år sidan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
Var jaggu på tide noen setter foten ned for slike tøyse-feiringer uansett

 

Alle høytider er kommersielle. Forby alle eller ingen.

 

Og den nasjonalistiske, pseudo-patriotiske, jingoistiske, rasist-begrunnelsen plager deg ikke nevneverdig?

 

Altså her kjem du med rasist bemerkeldsane dine igjenn, har du store problemar med å vite kva som er rasistisk eller leikar du dum?

Kanskje du er ein av dei "Er det fordi eg er svart" typane?

Slike som trur at alt er rasistisk meint?

Lenke til kommentar

Det ER mye rasisme i Russland, men like mye mot tsjetjenere som mot svarte. Mye skyldes uvitenhet og statsstyrte mediers propaganda, og det er ikke verdens mest rasistiske land. Og at halloween forbys synes jeg godt vi og kunne gjort. Demokrati eller ei.

 

Har en gang opplevd å komme inn på et old-style gatemarked i nord-vestre Russland i selskap med en svært mørk mørkhudet, og den reaksjonen kommer jeg aldri til å glemme. Blandt de flere hundre skravlende russerne ble det HELT stille, før en eller annen brøt ut i latter og skrek "nigga nigga!". Da tok alle helt av. Men, her var det null rasisme eller fremmedfrykt, kun en veldig begeistring over det ukjente. Alle var hyggelige og ville snakke med vedkommende. Byen der dette skjedde er veldig stor i norsk målestokk, og det er ikke mer enn et par år siden.

Lenke til kommentar
Russland er ikkje facistisk(ein facist er eit parti som tar over eit land med makt)

 

Ikke nødvendigvis. Det du beskriver er et diktatur. Den beste beskrivelsen på en fascistisk stat er: militant og aggressiv nasjonalisme (og gjerne rasisme), undertrykkelse av personlige friheter og ytringsfriheter, undertrykkelse av fri presse osv.

 

Russland er heller ikkje rasistisk, den gamle kommunisme i russland gjekk ut på at alle var likeverdig og Stalin kan man eigetleg ikkje kalle kvit, heller eit Tyrker-lignande vesen.

 

Russland er sansyneligvis det mest rasistiske landet i Europa. I en dokumentar på Discovery for et par måneder siden om sovjets fall, antok fremtredende forskere og jorunalister at det er flere nynazister i Russland enn resten av verden sammenlagt. Den kommunismen du snakker om gikk ut på at alle hvite mennesker var likeverdige. Asiatene, muslimene osv. har de alltid behandlet som dritt.

 

 

 

EDIT: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=536074

Opptøyer i Moskva etter advokatdrap

 

- Jeg kom hit i dag fordi jeg sørger stort og føler avsky for Russland. Hvordan kan de bare skyte folk ned midt på lyse dagen i sentrum av Moskva? spør Aleksandra Fomina, en kjent russisk artist.

 

- Vi kan ikke tolerere dette særlig lenger. Og vil de ta noen for dette drapet, eller vil man fortsette som om ingenting har skjedd? fortsetter Fomina.

 

Drapet førte også til at om lag 300 venstreradikale ungdommer samlet seg i sentrum av Moskva tirsdag kveld. Der stormet de en T-banestasjon, knuste lykter og kastet gjenstander mot en McDonalds-restaurant.

 

«Fascister dreper, og myndighetene dekker dem», sto det på en av demonstrantenes plakater.

 

 

 

Dette setter jo opptøyene her i landet i et morsomt lys. I Russland sliter de jo faktisk med at myndighetene snikmorder og undertrykker folk. Det er interessant at mange på bla. VGD støtter demonstrasjonene her hjemme, er imot samme typen demonstrasjonene i Russland, selv om de faktisk HAR noe å klage over i Russland. Toppen av ironi, synes nå jeg :)

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Russland er ikkje facistisk(ein facist er eit parti som tar over eit land med makt)

 

Ikke nødvendigvis. Det du beskriver er et diktatur. Den beste beskrivelsen på en fascistisk stat er: militant og aggressiv nasjonalisme (og gjerne rasisme), undertrykkelse av personlige friheter og ytringsfriheter, undertrykkelse av fri presse osv.

 

Russland er heller ikkje rasistisk, den gamle kommunisme i russland gjekk ut på at alle var likeverdig og Stalin kan man eigetleg ikkje kalle kvit, heller eit Tyrker-lignande vesen.

 

Russland er sansyneligvis det mest rasistiske landet i Europa. I en dokumentar på Discovery for et par måneder siden om sovjets fall, antok fremtredende forskere og jorunalister at det er flere nynazister i Russland enn resten av verden sammenlagt. Den kommunismen du snakker om gikk ut på at alle hvite mennesker var likeverdige. Asiatene, muslimene osv. har de alltid behandlet som dritt.

 

 

 

EDIT: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=536074

Opptøyer i Moskva etter advokatdrap

 

- Jeg kom hit i dag fordi jeg sørger stort og føler avsky for Russland. Hvordan kan de bare skyte folk ned midt på lyse dagen i sentrum av Moskva? spør Aleksandra Fomina, en kjent russisk artist.

 

- Vi kan ikke tolerere dette særlig lenger. Og vil de ta noen for dette drapet, eller vil man fortsette som om ingenting har skjedd? fortsetter Fomina.

 

Drapet førte også til at om lag 300 venstreradikale ungdommer samlet seg i sentrum av Moskva tirsdag kveld. Der stormet de en T-banestasjon, knuste lykter og kastet gjenstander mot en McDonalds-restaurant.

 

«Fascister dreper, og myndighetene dekker dem», sto det på en av demonstrantenes plakater.

 

 

 

Dette setter jo opptøyene her i landet i et morsomt lys. I Russland sliter de jo faktisk med at myndighetene snikmorder og undertrykker folk. Det er interessant at mange på bla. VGD støtter demonstrasjonene her hjemme, er imot samme typen demonstrasjonene i Russland, selv om de faktisk HAR noe å klage over i Russland. Toppen av ironi, synes nå jeg :)

 

Facisme: Fascisme er en radikal, totalitær politisk ideologi som kombinerer elementer fra korporativisme, nasjonalisme, militarisme, anti-liberalisme og anti-kommunisme.

 

Så Russland er altså anti seg sjølv, du er rett og slett komisk.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fascisme

 

Les litt om kommunisme på wikipedia og du, http://no.wikipedia.org/wiki/Kommunisme.

 

Og være varsom med kildene dine, har du tilstrekkleg bevis for at det er russlands regjering som skyter folk på gata?Er du heilt sikker på at det er flest nynazistar i Russland eller er det nokon hyper demokratar som har fortalt det til deg?

 

Eg må igjenn få spørr deg:

Er du ein "er det fordi eg er svart" type?

Altså ein person som trur alt er rasisme og undertrykkande?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=536154

 

I forrige uke ble sønnen drept på åpen gate i Wien. Nå tror faren, som er eksil-tsjetsjener og bor i Norge, at han kan være den neste på dødslisten til sønnens drapsmenn.

 

For en drøy uke siden ble eksil-tsjetsjeneren og regimekritikeren Umar Israilov (27) skutt og drept på åpen gate i Wien, ifølge New York Times. Drapet beskrives av menneskerettighetsgrupper og østerrikske medier som en ren likvidering i samme stil som drapet på den russiske regimekritiske journalisten Anna Politkovskaja. Mandag ble menneskerettsadvokaten Stanislav Markelov (34) og journalisten Anastasia Baburova (25) drept i Moskva.

 

Etter å ha klaget til Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, var Umar Israilov en torn i poten til både til russiske og tsjetsjenske myndigheter.

 

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=536161

 

PST bekrefter at det pågår spionasje mot flyktninger i Norge.

 

- Drapet viser etter mitt skjønn at kritikere av det russiske regimet blir forfulgt i utlandet, at migrasjon innebærer muligheter for agenter til å benytte seg av asylinstituttet for å drive virksomheten sin og at det foregår en økende kartlegging og press mot de tsjetsjenske eksilmiljøene, sier Aage Borchgrevink til VG Nett.

 

 

 

Jeg regner med at de anti-amerikanske russer-vennene her på forumet fremdeles hevder russlands uskyld, at Georgia invanderte Russland, at alt som er skjedd rundt Russland bare er misforståelser, at russlands opprustning og aggressive posisjonering mot Norge og samtlige av dets naboer er helt normalt og at bjørnen bare vil kose?

Lenke til kommentar
Facisme: Fascisme er en radikal, totalitær politisk ideologi som kombinerer elementer fra korporativisme, nasjonalisme, militarisme, anti-liberalisme og anti-kommunisme.

 

Så Russland er altså anti seg sjølv, du er rett og slett komisk.

 

Før du preker anbefaler jeg deg at du først finner deg en bedre ordbok, og deretter studerer (den manglende) forskjellen på stalinismen, maoismen og fascismen, og hvordan det står til med dagens russland. Både stalinismen, nazismen, spansk og italiensk fascisme, amerikansk jingoisme, osv. de bærer alle preg av sterke nasjonalistiske momenter, som er fascistiske eller grenser til det fascistiske.

 

Fascisme og diktatorisk kommunisme er ikke gjensidig utelukkende - de er faktisk mer like enn de er annerledes, og Sovjet bar mer preg av fascisme enn arbeiderkommunisme.

Lenke til kommentar
for å si det mildt ut, jeg er ikke redd Russland, men USA.

 

Russland har møtt veggen mange ganger, det russiske folket har mange problemer, alkohol, kriminalitet er som en rot fra fortiden. de jobber med saken, en forandring skjer ikke over natten. det at mange barn drikker alkohol er strengtatt ikke statens feil, men heller foreldrene, også ungdomskriminalitet kan komme av skjev fordeling som alle land har, noen mer, noen mindre.

 

det at de er de mest rasistiske landene i verden er feil i mine øyne, de jeg anser som rasistiske er de ekstrem radikale muslimske og jødiske landene i asia, om du sier a og alle andre sier b blir du dyttet ned i en grop og stenet til døde

Jeg antar at du bare troller her, men hvis mot all formodning faktisk er seriøs kan du godt fortelle meg hvilke asiatiske jødiske land du sikter til hvor man kan risikere å bli steinet.

Lenke til kommentar
Før du preker anbefaler jeg deg at du først finner deg en bedre ordbok, og deretter studerer (den manglende) forskjellen på stalinismen, maoismen og fascismen, og hvordan det står til med dagens russland. Både stalinismen, nazismen, spansk og italiensk fascisme, amerikansk jingoisme, osv. de bærer alle preg av sterke nasjonalistiske momenter, som er fascistiske eller grenser til det fascistiske.

 

Fascisme og diktatorisk kommunisme er ikke gjensidig utelukkende - de er faktisk mer like enn de er annerledes, og Sovjet bar mer preg av fascisme enn arbeiderkommunisme.

 

Eg trur du har dels rett og dels feil. For all del, det finst likheitstrekk imellom regimetypane fascisme og kommunisme. Dei er sjølvglorifiserande, ideologifokuserte, antidemokratiske, einsrettande, osb.

 

Men dei blir omtalt som totalitære ideologiar. For å vere det må staten og samfunnet forvente at du som innbyggar går i takt med den politiske styringa og at du framviser entusiasme for det. Russland i dag ser ikkje ut til å kreve dette og forlangar berre passivitet ifrå den enkelte.

 

Dette var kanskje litt mykje teori og overgangane her er glidande. Det vi kan sei er at kritiske røyster blir i dag skotne i oppgangane sine, mens Stalin ville ha reinska ut alle som kunne mistenkjast for å ikkje støtte regimet.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Facisme: Fascisme er en radikal, totalitær politisk ideologi som kombinerer elementer fra korporativisme, nasjonalisme, militarisme, anti-liberalisme og anti-kommunisme.

 

Så Russland er altså anti seg sjølv, du er rett og slett komisk.

 

Hvilke grunnlag ahr du for å hevde at Russland er kommunistisk? Såvidt jeg ser det er de ikke annet enn et statskapitalistisk kleptokrati..

 

Og være varsom med kildene dine, har du tilstrekkleg bevis for at det er russlands regjering som skyter folk på gata?Er du heilt sikker på at det er flest nynazistar i Russland eller er det nokon hyper demokratar som har fortalt det til deg?

 

Tror du det går ann å bevise uansett? Om FSB står bak, tror du de skyldige blir dømt?

Jeg foreslår at du leser boken "Den nye kalde krigen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...