Gå til innhold

Hvilket Stativ skal jeg satse på?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger et mest mulig stødig og anvendelig stativ, men som samtidig må kunne hives i kofferten eller på ryggsekken. Det må kunne bære 4kg med optikk på 400mm+. Prislimiten ligger på ca kr 2.000.-.

 

Hva er fordeler og ulemper med kulehode, kontra vanlig 3-veis.

 

Vil sette stor pris på tips og råd her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for det, hvem har Benro stativ.
Fotovideo og Fotomagasinet...

 

Hva med fordeler og ulemper med kulehode osv?
Det er svært få ulemper med gode kulehoder, utover at det er vanskeligere å panorere utelukkende i én retning (skjønt horisontalt har mange egen panoreringsbase som ikke er på kulen). Men det er dyrere å lage gode kulehoder enn gode treveishoder. Kulehoder av laber kvalitet kan sige når man strammer til, og det er ganske uakseptabelt, særlig på lang tele.
Lenke til kommentar
Takk for det, hvem har Benro stativ.
Fotovideo og Fotomagasinet...

 

Hva med fordeler og ulemper med kulehode osv?
Det er svært få ulemper med gode kulehoder, utover at det er vanskeligere å panorere utelukkende i én retning (skjønt horisontalt har mange egen panoreringsbase som ikke er på kulen). Men det er dyrere å lage gode kulehoder enn gode treveishoder. Kulehoder av laber kvalitet kan sige når man strammer til, og det er ganske uakseptabelt, særlig på lang tele.

 

Det var det jeg tenkte, at kulehoder er vanskeligere a panorere med. Da er jeg vel bedre tjent med et treveishode av god kvalitet?

Lenke til kommentar
Det var det jeg tenkte, at kulehoder er vanskeligere a panorere med. Da er jeg vel bedre tjent med et treveishode av god kvalitet?
Neida, de fleste gode kulehoder har panoreringsbase horisontalt. I andre retninger har man også muligheten til å panorere på skrå, noe som er vanskelig med treveis.

Takk for det, har nå bestilt et Manfrotto 190X med kulehode, og et løst treveis hode. Det burde det være mulig å ta med seg i kofferten eller på sekken. Får evt. skaffe noe større og stødigere til hjemmebruk senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...