Gå til innhold

Multitail åpner ikke filer


Ördög

Anbefalte innlegg

Har et problem med multitail som nekter og åpne .log filer. Tidligere har jeg brukt dette programmet uten problemer ved og, enkelt og greit, forandre rettighetene. Men når jeg gjør dette (som root selvsagt) så resettes rettighetene neste gang jeg starter opp maskinen. Jeg har også prøvd og legge meg til i gruppen "log", men dette hjelper heller ikke. Har prøvd og finne ut om programmet egentlig skal brukes som "root", uten og lykkes. En annen ting jeg har lurt på er om det er en dum ide og legge til /var i gruppen log, men fortsatt med root som eier. Eller er dette en dum ide? Altså slik at jeg har tilgang, da jeg har lagt til meg selv i gruppen log.

 

Eneste forskjellen fra slik jeg nå har installert Arch, sammenlignet med tidligere, er at jeg nå har en egen /var partisjon. Partisjonen, så vidt jeg kan klare og se, er eid av root og er i gruppen root. Mappen, log, er eid av root og ligger i gruppen log (derfor jeg prøvde og legge meg i gruppen log). Etter at jeg nå har fiklet veldig lenge har jeg heller ikke lov til og åpne log mappen uten og være root.

 

Rettighetene slik dem nå er, ifølge hva jeg kan lese av er:

- /var: Gruppe og eier er root. Alle kan lese av og "starte" (execute). Men bare root har skrive rettigheter.

- /var/log: Gruppe er log og eier er root. Eier kan lese av, skrive til og starte. Gruppen kan lese av mens "andre" (other) får ikke lov til noen ting.

- Filene i log mappen: Eier root og gruppe log. Eier kan lese og skrive. Gruppe kan lese av. "Andre" (others) får ikke gjort noen ting.

 

Feilmelding når jeg kjører kommandoen "multitail -i /var/log/FIL.log

A problem occured at line 1010 in function do_commandline (from file cmdline.c):

 

Error opening file /var/log/kernel.log.

 

errno variable (if applicable): 13 which means Permission denied

 

Håper jeg ikke har utelatt nødvendig info her. Om noe mangler er det bare og si ifra.

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...