Gå til innhold

Noen som kjenner til Tamron AF 70-300 Di M. Pentax?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er 4-5.6. Hva M står for veit jeg ikke.

 

Hadde den for Nikon F, den fungerte bra helt til elektronikken i den tok kvelden etter et fall (som jeg forøvrig er sikker på at min langt mer solide Nikkor ville overlevd :) ).

 

Optisk var den slettes ikke dårlig for prisen (antar at Pentax-utgaven er lik). Helt fin skarphet (men jeg fokuserte manuelt fordi jeg hadde motorløs utgave, og med AF-mattskive og dårlig fokusring var nesten alle bildene med den litt uskarpe). Hadde ganske mye vignettering, særlig vidåpent over 200mm.

 

Utover det husker jeg ikke helt hvordan den var. :p Men med den prislappen den har er den en fin inngangsbillett til telefoto-verdenen.

Lenke til kommentar

Eneste "M" kan stå for er vel "Macro".

 

Betegnelsen på min 70-300 er "Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 TELE-MACRO (1:2) ø62 A17".

 

Ingen dum sak å ha om man bare trenger noe langtrekkende i bakhånd, men om du har planer om å ta mye bilder i området 70-300, kan Pentax 55-300 være verdt å se på. Koster tre ganger så mye, men er en god del bedre. Ikke tre ganger så god, vel og merke.

Min vurdering er at jeg neppe kommer til å bruke penger på noe annet, da behovet mitt er heller lite, og plastrøret yter godt fra 70-180mm, spesielt om man blender ned et hakk eller to*. Over 180 er det verre, men ikke umulig å få ålreite bilder. Makrofunksjonen er også brukbar, men absolutt ingen erstatning for et dedikert objektiv.

 

* Vit at dette gjør objektivet lite egnet innendørs grunnet at det helst bør være blendet ned til 5.6 i 70-180-området. At Pentax-kameraer har innebygget stabilisator hjelper en del om det er lite lys, dog. :)

 

Til slutt:

Om du har fått tilbud om dette brukt, merk:

1. Det finnes mange forskjellige versjoner av den. Den nyeste er antagelig den beste.

2. Japan Photo (pleier) å ha objektivet til tusenlappen.

3. 75-300 er et annet objektiv, og mener å huske at det blir regnet som dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...