Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen fryser fortere med flere rambrikker i..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, er så uheldig at jeg sliter med at pcen fryser seg. Når jeg hadde i alle 4 rambrikkene frøys pcen seg uansett hva jeg gjorde, selv når jeg bare hadde den i skrivebordet.(fikk da bare i bruk 3GB med ram pga windows xp) Jeg kan ikke kjøre noen hotkeys, og eneste utvei er å starte maskinen på nytt via restart knapp eller å holde power knappen inne i 5sek.

PCen er henholdvis under 6mnd gammel og ikke veldig mye brukt, men problemene har vært siden jeg starta den for første gang..

Tok ut 2 rambrikker og ting fungerte bedre helt til jeg begynnte å spille litt igjen nå nylig. Prøvde å spille GTA IV, men nå henger pcen seg uansett etter en stund når jeg spiller GTA IV. Den henger seg ikke under andre spill eller på skrivebordet(CS, JamesBond:QOS, nfs:mw, nfs:undercover, gta san andreas, farcry2)

Har Windows XP Home Edition SP3(fullt oppdatert)

Komponenter:

Gigabyte GA-P35-DS3

Intel Core2Duo E6850 3GHz

(ASUS Silent Knight II)

XFX Geforce 8800GT 512mb

(har prøvd 3 forskjellige drivere, 169.21, 180.48 og 180.84 hvor sistnevnte er nyeste og laget spesiellt for gta iv)

4x GEIL 1GB PC2-6400(kompatibel med hovedkortet)

(Kjører da bare med 2 av de 4 rambrikkene)

Dette kabinettet hvor det følger med PSU

Antec Sonata 3

Temperaturene på både CPU og GPU ligger på under normale nivåer i windows, og i normale nivåer(langt ifra kritiskt varmt) under spill..

Noen som har den fjerneste anelse om hva som kan være galt? (er klar over at det kan være alt, men det er denne informasjonen jeg har)

På forhånd tusen takk for all hjelp!

Endret av skelly
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Installerte PC Wizard for å sjekke temperaturer osv og slik så det ut i windows:

Hardware Monitoring : ITE IT8718F

Voltage CPU : 1.10 V

+3.3V Voltage : 3.33 V

+5V Voltage : 4.85 V

+12V Voltage : 13.33 V

DIMM : 1.87 V

VBAT : 3.25 V

Processor Fan : 954 rpm

Chassis Fan : 10 rpm

Power/Aux Fan : 10 rpm

FAN3 : 10 rpm

Processor Temperature : 43 °C

Mainboard Temperature : 27 °C

:

Processor : Thermal Diode

Processor Temperature (Core 1) : 38 °C

Processor Temperature (Core 2) : 38 °C

:

Video Monitoring : nVidia Driver

GPU Temperature : 53 °C

GPU Ambient : 38 °C

:

Hard Disk Monitoring : S.M.A.R.T

Hard Disk SAMSUNG HD501LJ : 49 °C

Hard Disk SAMSUNG HD501LJ : 45 °C

Hard Disk SAMSUNG HD501LJ : 40 °C

Og slik etter 5min inne i farcry2:

Hardware Monitoring : ITE IT8718F

Voltage CPU : 1.25 V

+3.3V Voltage : 3.31 V

+5V Voltage : 4.85 V

+12V Voltage : 13.33 V

DIMM : 1.87 V

VBAT : 3.25 V

Processor Fan : 1523 rpm

Chassis Fan : 10 rpm

Power/Aux Fan : 10 rpm

FAN3 : 10 rpm

Processor Temperature : 43 °C

Mainboard Temperature : 38 °C

:

Processor : Thermal Diode

Processor Temperature (Core 1) : 49 °C

Processor Temperature (Core 2) : 52 °C

:

Video Monitoring : nVidia Driver

GPU Temperature : 62 °C

GPU Ambient : 43 °C

:

Hard Disk Monitoring : S.M.A.R.T

Hard Disk SAMSUNG HD501LJ : 49 °C

Hard Disk SAMSUNG HD501LJ : 45 °C

Hard Disk SAMSUNG HD501LJ : 40 °C

Skrevet (endret)

Du kjører med for lav spenning på minnet. De brikkene der burde ha 2.1 V. Sett dette i bios og se om det bedrer seg.

Den 12V railen på psu er litt vel høy og. Den skal maks være 5% fra 12V, dvs 11.4 eller 12.6V. Nå er ikke alltid disse sensorene til å stole 100% på, men den virka litt høy, og det kan være en dårlig PSU med høy rippel osv som faktisk er problemet ditt.

Endret av L O G I M A N
Skrevet (endret)
Du kjører med for lav spenning på minnet. De brikkene der burde ha 2.1 V. Sett dette i bios og se om det bedrer seg.

Den 12V railen på psu er litt vel høy og. Den skal maks være 5% fra 12V, dvs 11.4 eller 12.6V. Nå er ikke alltid disse sensorene til å stole 100% på, men den virka litt høy, og det kan være en dårlig PSU med høy rippel osv som faktisk er problemet ditt.

Foandra på rammen nå, den står nå på 2.01V. Resten av det du sa, forstod jeg ikke, er veldig redd for å forandre på ting i bios, spesiellt når jeg ikke har snøring på hva det er jeg driver med, så gjerne kom med en mer utdypende forklaring om du kan=) Satte inn alle rambrikkene og den crasha i gta iv, men ikke i cs som jo er en forbedring!

At PSU'n kan være dårlig vet jeg ingenting om, men det virker ihvertfall ikke sånn på det jeg leser om den, om du ikke visste det er det EarthWatts 500 Watt den heter..

takk for hjelpen så langt!

Endret av skelly
Skrevet

Skal være en god strømforsyning som sitter i Antec kabinettet, så det er sikkert bare PC wizard som tuller.

Oppdater bios til nyeste versjon.

Har selv merket at DS3 er litt merkelig når det kommer til minne så det er litt prøving og feiling som må til. Men om du legger inn nyeste bios og gir minnebrikkene rett spenning øker sannsynligheten for suksess betraktelig.

2,1 V er + 0,3 i bios!

Skrevet

Satte du minne til 2.01 eller 2.1V? Det er ingen fare å sette de på 2.1V, de er godkjent av Geil for denne spenningen. HK setter spenning normalt på 1.8V som blir litt lite. Så satte du de på 2.01 så sett de på 2.1 (DRAM Voltage)

Spenningene på PSU er det veldig lite å gjøre med om de faktisk er feil, annet enn å evnt prøve en annen/bytte den.

Skrevet (endret)

Har da forandret til +0.3V og det ble da til 2.11V(i pc wizard) og pcen frøys sekundet jeg kom inn i gta iv(har i alle 4 rambrikkene) Jeg prøvde å oppdatere bios, har aldri gjort dette så kan hende jeg gjør noe feil(skal man gjøre det i safemode?) Er sånn bios program til å oppdatere bios med allerede på datan, det fulgte med driverne til hovedkortet.. (@BIOS)

Får oppdatert når jeg er i windows, men når jeg restarter da så fryser pcen seg i ruta hvor man har bilde av Gigabyte og man skal trykke for å komme inn bios og jeg må restarte igjen, men da har ikke bios oppdatert seg..

PCen har fryst seg under oppstart hver gang jeg har oppdatert noe på pcen f.eks windows update..

Begynner å gå litt tom for ideer på hva jeg skal gjøre nå:/

Endret av skelly
Skrevet

Jeg ville prøvd å lånt en annen PSU (Strømforsyning). En dårlig PSU kan gi mye merkelige symptomer, og da også frysning. Er jo greit å utelukke.

Antar du har kjørt memtest86 på minne?

Ellers kan det rett og slett være feil på HK. En deffekt eller nesten deffekt kondensator kan også merkelige feil, eller andre for den saks skyld.

Skrevet
Jeg ville prøvd å lånt en annen PSU (Strømforsyning). En dårlig PSU kan gi mye merkelige symptomer, og da også frysning. Er jo greit å utelukke.

Antar du har kjørt memtest86 på minne?

Ellers kan det rett og slett være feil på HK. En deffekt eller nesten deffekt kondensator kan også merkelige feil, eller andre for den saks skyld.

Fullstendig enig, men det virker helt rart at det skal være PSU'n det skal være feil med når jeg kjører spill som farcry2 med alt på det høyeste tror jeg(auto) som krever like mye som gta iv..

Prøvde å kjøre memtest(står ikke noe info, den heter bare memtest) og jeg skrev inn 1024mb ram og pcen frøys seg sekundet jeg trykka start..

Skrevet

Må ha vært heldig eller noe tidligere når jeg spilte fracry2 med alle 4 rambrikkene i, for jeg prøvde igjen nå, og den frøys før jeg fikk sett ferdig første "reklame" på vei inn i spillet, så tok ut en rambrikke, og jeg kom akkurat inn i spillet før den frøys seg, så da er jeg tilbake til 2 rambrikker igjen..

Skal kjøre memtest som du sier logiman så raskt jeg får kjøpt meg brennecder.. Har også tenkt å gå over til windows xp pro x64, noen som har noen formeninger om dette?

Skrevet (endret)
Har også tenkt å gå over til windows xp pro x64, noen som har noen formeninger om dette?

Ja aldrig gjør det,når det gjelder 64bit er kun vista som gjelder.

Fordi driver og support for xp-64bit er dårlig.

Memtest da bruker du denne,ikke gamle memtest86.

http://www.memtest.org/

Nå det gjelder 4gb,tatt opp veldig mange ganger.

Nyeste bios,øke spenning north brigde,korret spenning og timings i bios.

Teste med memtest86+ 2.1.

Endret av SNIPPSAT
Skrevet

Har verken trådløst nettverkskort eller vista:/ Må ha skjedd noe nå nylig, for nå frøys pcen seg i farcry2 med bare 2 rambrikker i.. Virker som det er rambrikkene som blir alt for varme, for den var helt sykt varm når jeg tok den ut, var sånn at jeg ikke ville holde i den lenge fordi den var så varm.. Hva kan det komme av at rambrikkene er så varme når hovedkortet har temp på 25grader?

Skrevet (endret)
for nå frøys pcen seg i farcry2 med bare 2 rambrikker i

For det første glem spilling,brenn cd eller usb,diskett med memtest.

Sett korrekt verdier i bios,en tråd her hvor jeg gir råd til p-35 hovdekort.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893096

Når alt er korrekt i bios,boot memtest.

Sjekk også om brikkene er korrekt plassert,dual channel som regel spor 1 og 3(sjekk manual)

Får du feil rød skjerm stop test 1 og 1 brikke.

Kun 0-feil i alle 9 tester er ok.

Ta på brikkene under test,blir dem alt for varme kan du sette en vifte mot dem.

Klart blir dem for varme kan det være noe feil med dem.

Dette er basic testing som vil gi svar om det er minnet som er problemet,ikke ja de vet du jo det og tester andre ting.

Endret av SNIPPSAT
Skrevet (endret)
Memtest da bruker du denne,ikke gamle memtest86.

http://www.memtest.org/

Nå det gjelder 4gb,tatt opp veldig mange ganger.

Nyeste bios,øke spenning north brigde,korret spenning og timings i bios.

Teste med memtest86+ 2.1.

Har det noe å si hvor rambrikkene står? jeg har bare satt dem inn uten noe omtanke..

Jeg er tydeligvis veldig lite flink på data, aner ikke hvordan jeg får til nyeste bios, øke spenning har jeg vel gjort?(til 2.1) north bridge? timings?

Får bare beklage at jeg ikke vet hvordan jeg gjør disse tingene..

Endret av skelly
Skrevet (endret)

Når det gjelder bios gå til gigabyte sin hjemmeside.

Hvilken versjon du har finner du med Cpu-z

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...l%3Dno%26sa%3DN

Side 9 minne oppsett.

****bios som du skal sette***

Memory frequency (MZH) 800

Ddr overvoltage control 0.3v

MHC overvoltage control 1.45v

tCL 4 (CAS Latency 4)

tRCD 4

tRP 4

tRAS 12

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

Endret av SNIPPSAT
Skrevet

Slik ser det ut i bios:

Robust Graphics booster [Auto]

CPU clock ratio [9X]

CPU host clock control [Disabled]

x CPU host frequency(Mhz) 333

PCI express frequency(mhz) [Auto]

C.I.A.2 [Disabled]

System memory multiplier(SPD [Disabled]

Memory frequency(mhz) 800

High speed DRAM dll settings [Option 1]

Performance enhance [standard]

******* System voltage optimized ********

System voltage control [Manual]

DDR2 Overvoltage control [+0.3V]

PCI-E Overvoltage control [Normal]

FSB Overvoltage control [Normal]

(G)MCH Overvoltage control [Normal]

CPU voltage control [Normal]

normal CPU Vcore 1.30000V

Har satt de jeg ikke kan forandre på og som er blå i kursiv

Skrevet (endret)
Når det gjelder bios gå til gigabyte sin hjemmeside.

Hvilken versjon du har finner du med Cpu-z

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...l%3Dno%26sa%3DN

Side 9 minne oppsett.

****bios som du skal sette***

Memory frequency (MZH) 800

Ddr overvoltage control 0.3v

MHC overvoltage control 1.45v

tCL 4 (CAS Latency 4)

tRCD 4

tRP 4

tRAS 12

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

Har nå forandret på det du sa jeg skulle(måtte trykke Ctrl+F1 for å få fram advanced memory settings..

Forandret på alt bortsett fra (MHC overvoltage control 1.45v)

Eneste jeg fant var MCH overvoltage control, og det var likt som ddr overvoltage control, så jeg turte ikke forandre på det..

Har nå satt inn alle 4 rambrikkene igjen, i riktig plass 1og3 og 2og4.

*edit*

På CPU-Z står det under memory>Timings>DRAM frequency> 400.0MHz er ikke dette galt?

Har oppdatert bios til nest nyeste version(F12) og ikke nyeste siden dette var en beta version.

Endret av skelly

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...