Gå til innhold

IBM 75gxp Raid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-01-17 22:55, Athlon Power skrev:

Har allerede en ibem 40gig 75gxp i kassa. Planleger og kjøre raid. Hvilken disk burde jeg bruke som nr2 i raid oppsett 0?



BobboZ


 

En 40gig 75gxp, hverken mer eller mindre.

Man bør (MÅ?) ha en disk med samme spesifikasjoner, ATAxxx, rpm, cyl, sectors etc.

Tviler på at du finner et annet merke som passer.

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at IMB 75GXP-serien er kjent for å ha høy feilrate. Når du kjører RAID 0 vil feil på bare den ene disken slå ut dataene som ligger på den andre. Du risikerer å få et system med svært høy feilrate totalt. Sjansen for at dataene på raiden din går dukken blir like stor som for hver av diskene til sammen.

 

Men som Trot sier, diskene må være like. Det kan hende du får forskjellige disker til å gå sammen, men begge vil da gå med ytelsen/kapasiteten til den dårligste disken, så det er bare dumt å kjøpe en bra disk i tillegg. Var jeg deg, ville jeg heller satsa på å kjøpe to nye disker av samme modell, som har vesentlig lavere feilrate enn 75 GXP. Enten det eller droppa hele Raiden.

 

Se forøvrig artikkelen:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=10244&forum=62

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Razul på 2002-01-18 09:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-17 22:55, Athlon Power skrev:

Har allerede en ibem 40gig 75gxp i kassa. Planleger og kjøre raid. Hvilken disk burde jeg bruke som nr2 i raid oppsett 0?



BobboZ


 

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med dem som solgte deg 75GXP disken å si at du ikke stoler på denne disken etter alle feil som er rapportert med denne serien. Selv om du ikke har opplevd trøbbel enda hadde jeg ikke lagret verdifulle ting på en 75GXP. Disse diskene ryker for ett godt ord.

 

Om selger er littt serieøs tar de disken i retur og sender deg en 60GXP disk i størrelse 60GB.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-18 13:59, pkalle skrev:

Quote:


On 2002-01-17 22:55, Athlon Power skrev:

Har allerede en ibem 40gig 75gxp i kassa. Planleger og kjøre raid. Hvilken disk burde jeg bruke som nr2 i raid oppsett 0?



BobboZ


 

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med dem som solgte deg 75GXP disken å si at du ikke stoler på denne disken etter alle feil som er rapportert med denne serien. Selv om du ikke har opplevd trøbbel enda hadde jeg ikke lagret verdifulle ting på en 75GXP. Disse diskene ryker for ett godt ord.

 

Om selger er littt serieøs tar de disken i retur og sender deg en 60GXP disk i størrelse 60GB.

 

 

Om selgeren er seriøs tar han IKKE disken i retur. For at selgeren skal få retur av IBM på disken må DFT programmet til IBM få en feilkode som må sendes i retur sammen med disken. Mangler denne koden, får han ikke en ny disk i retur, og han taper da pengene ved å gi deg en 60gxp i stedet.

 

Hva om du skulle ha kjøpt en Mondeo, og får vite at den scorte dårlig i NCAP testen; du får allikevel ikke bytte til en Focus.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde på å få byttet diskene mine (2x IBM 75GPX 45 satt opp i raid0) fra Multicom.

Jeg fikk avslag.

Jeg hadde et krasj som fullstendig tok knekken på raid0-oppsettet mitt. Jeg vet ikke om jeg kan skylde på disken, for jeg har ikke hørt de skrapelydene som folk snakker om.

 

Jeg tror jeg får kjøre dette feilsøkingprogrammet til IBM.

 

Jeg fikk forresten et litt pussig svar fra multicom, der de påstår at de ikke har hatt trøbbel med disse IBM-diskene:

---------------

Hei.

 

Jeg har også lest mye rart om denne serien, men kan ikke si at den har hatt

noen unormalt høy feilprosent hos oss. Vi fører ikke selv statistikk over

dette, men jeg kan altså ikke skrive under på at denne disken er "farlig".

 

Jeg vil likevel anbefale deg å jevnlig ta backup av alle viktige data (dette

gjelder uansett harddisktype, samt diagnosere diskene av og til med IBM's

eget feilsøkingsverktøy, DFT. Dette kan du finne her:

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

 

Ha en fin dag.

---------------------

Lenke til kommentar

Kjøp en identisk disk til den du har.

 

Viktige data har du vel kopi av allikevel.?

 

IBM diskene er billig og fungerer veldig bra. Om feilraten er litt høyere enn andre disker så får du allikevel en bra disk.

 

Har selv 3 IBM disker gående (2x45GB og 1x60GB), har ikke hatt noen problemer med disse.

 

Yngve

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-18 14:29, rolfhansen skrev:

Om selgeren er seriøs tar han IKKE disken i retur. For at selgeren skal få retur av IBM på disken må DFT programmet til IBM få en feilkode som må sendes i retur sammen med disken. Mangler denne koden, får han ikke en ny disk i retur, og han taper da pengene ved å gi deg en 60gxp i stedet.


Hva om du skulle ha kjøpt en Mondeo, og får vite at den scorte dårlig i NCAP testen; du får allikevel ikke bytte til en Focus.



 

Hmm..., Kan nok være litt enig, men det ikke akuratt en vanlig test den gjør det dårlig i da. Om noen år blir kanksje IBM nødt til å betale mye i erstattning etter det er "filde a class action lawsuit" mot IBM.

 

Jeg hadde flere 75GXP disker som var kjøpt hos samme forhandler. Etter 2. disken feilet ytret jeg ønske om å bytte resterende 3 disker i denne serien. De kunne ikke gjøre det da, men nå etter jul feilet 3. disk og jeg fikk byttet resterende 3 disker uten problemer. Mulig det jeg som har vært heldig. I dag gikk resterende 75GXp disker i posten.

 

_________________

Pål Kallevåg

-----------------

Hardware.no

-----------------

EpoxAMDTaiSolPapstCrucialApacerIbmMaxtor

 

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-01-18 17:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-18 13:59, pkalle skrev:

Quote:


On 2002-01-17 22:55, Athlon Power skrev:

Har allerede en ibem 40gig 75gxp i kassa. Planleger og kjøre raid. Hvilken disk burde jeg bruke som nr2 i raid oppsett 0?



BobboZ


 

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med dem som solgte deg 75GXP disken å si at du ikke stoler på denne disken etter alle feil som er rapportert med denne serien. Selv om du ikke har opplevd trøbbel enda hadde jeg ikke lagret verdifulle ting på en 75GXP. Disse diskene ryker for ett godt ord.

 

Om selger er littt serieøs tar de disken i retur og sender deg en 60GXP disk i størrelse 60GB.

 

Kan være enig i at 75GXP har hatt en forholdsvis høy feilrate( ihvertfall fått det intrykket) Dette gjelder jo i første rekke 40gb.

 

Det er skandaløst at du som medlem i Hardware.no anbefaler at folk bytter sine 75gxp uten at det er feil på de, bare fordi det har vært problemer med serien. Tror du virkelig at forhandlere får refundert det de legger ut til kunden i erst. fra IBM uten at det foreligger en feil på disken.

Hva skjer, jo forhandlere må ta igjen tapene andre steder, beholder kanskje en litt høyere pris en til to dager extra før de setter ned til den reele prisen på CPU o.l.

 

m.a.o. hver gang vi får penga tilbake for noe som egentlig funker, må noen andre betale for det.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-18 17:52, khosethl skrev:


Det er skandaløst at du som medlem i Hardware.no anbefaler at folk bytter sine 75gxp uten at det er feil på de,


 

Litt off topic dette men; Slik du formulerer deg så virker det som om du mener at Kallevåg uttaler seg på vegne av hardware.no

 

Jeg har merka meg at mange folk har overklokking.no hardware.no eller noe slikt i signaturen sin. IMHO så får det den effekten av at dem faktisk uttaler seg på vegne av den siten (noe jeg egentlig ikke tror at det er ment at de skal) dem har i sig'en sin. Derfor burde alle som har en URL i signaturen vite at de signaliserer at de snakker for en website og at uttalelsene derfor kan bli tolket til å være websitens offisielle mening

Lenke til kommentar

Mener du at Per Kallevåg ikke har noen form for forbindelse med Hardware.no

 

I tilfelle trekker jeg tilbake min uttalelse med hensyn til at det var "skandaløst", MEN man bør ta litt forbehold når man kommer med slike uttalelser hvis man har en forbindelse med et såpass stort sted som hardware.no ,ens uttalelser veier, enten en vil det eller ei, tungt for mange.

 

Eks; direktøren i "unevnt større oljeselskap" går ikke ut i media, og sier "jeg er personlig for gasskraft"

 

Ikke en direkte sammenligning, men folk skjønner hva jeg mener. Nok om det, topicen bør ikke fortsette for å diskutere dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...