Gå til innhold

Diskusjon : Valg av skjerm størrelse


Betroz

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd skjermer i forskjellige størrelser, og sitter nå med en 30" LCD. Var kult da jeg kjøpte den og tiden etterpå, men nå tenker jeg heller - Hva skal jeg med en så stor skjerm?! Trenger den jo ikke akkurat. 3D artister og andre profesjonelle gjør kanskje det.

 

Har man en 30" skjerm så må man sette den lenger unna der man sitter for å unngå at man beveger hodet for mye. Det optimale er at man kun beveger øynene. Men setter man en skjerm for langt unna, så vil jo lesbarheten til tekst bli dårligere. Det man gjør da er at man lener seg fremover mot skjermen, og da belaster man nakke og rygg. Altså ikke bra i lengden!

 

Så har man det med spill da. Det er uten tvil skikkelig digg å spille på en diger 30" skjerm! Men skal man spille i 2560x1600, så krever det mye av skjermkortet. En 24" skjerm med 1920x1200 er vesentlig snillere med skjermkortet, men man har fortsatt stor skjerm.

Det optimale slik jeg ser det i dag er 22" LCD'er med 1680x1050 oppløsning. Disse er billige, man beveger lite på hodet, og har en oppløsning som ikke krever for mye av skjermkortet. Passelig størrelse. 20" LCD i 4:3 format holder også for de fleste. 19" blir for lite.

 

Min neste skjerm blir garantert enten på 22 eller 24 tommer.

 

Dette er klart subjektive meninger for min del. Hva mener dere da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har prøvd skjermer i forskjellige størrelser, og sitter nå med en 30" LCD. Var kult da jeg kjøpte den og tiden etterpå, men nå tenker jeg heller - Hva skal jeg med en så stor skjerm?! Trenger den jo ikke akkurat. 3D artister og andre profesjonelle gjør kanskje det.

 

Har man en 30" skjerm så må man sette den lenger unna der man sitter for å unngå at man beveger hodet for mye. Det optimale er at man kun beveger øynene. Men setter man en skjerm for langt unna, så vil jo lesbarheten til tekst bli dårligere. Det man gjør da er at man lener seg fremover mot skjermen, og da belaster man nakke og rygg. Altså ikke bra i lengden!

 

Så har man det med spill da. Det er uten tvil skikkelig digg å spille på en diger 30" skjerm! Men skal man spille i 2560x1600, så krever det mye av skjermkortet. En 24" skjerm med 1920x1200 er vesentlig snillere med skjermkortet, men man har fortsatt stor skjerm.

Det optimale slik jeg ser det i dag er 22" LCD'er med 1680x1050 oppløsning. Disse er billige, man beveger lite på hodet, og har en oppløsning som ikke krever for mye av skjermkortet. Passelig størrelse. 20" LCD i 4:3 format holder også for de fleste. 19" blir for lite.

 

Min neste skjerm blir garantert enten på 22 eller 24 tommer.

 

Dette er klart subjektive meninger for min del. Hva mener dere da?

24" er det optimale. 20" 4:3 blir definitivt for smått.

Lenke til kommentar

Da min gamle 19" brøt sammen, måtte jeg kjøpe ny. Bestemte meg for at jeg burde gå for noe større enn hva jeg allerede hadde, og samtidig noe med widescreen. Lenge var jeg usikker på om jeg burde velge en 22" eller en 24", men til slutt fant jeg ut at 24" rett og slett ble litt for stort. Her er skrivebordsituasjonen og hvordan man sitter ved det viktig, og derfor veldig subjektivt vil jeg tro. Samtidig tror jeg at min maskin ville ha hatt problemer med 1920x1200 i spill på høye innstillinger. Dermed ble valget enkelt: 22" med 1680x1050.

Lenke til kommentar

Vil hevde alt over 24" blir for stort for de fleste skrivebord, hva angår spilling ihvertfall. Fps på en 25.5" skjerm med 80cm avstand føltes ekkelt for meg ihvertfall, og jeg er ikke noe spesielt nærsynt. De fleste vil nok føle seg mest komfortabel med 22", men det hele kommer i stor grad også an på sitteavstand og pixelpitch også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...