Gå til innhold

Plutslig halvert fart fra NGT


Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt internett fra NextGenTel i litt over en uke. Jeg bestilte Mega Fri Fart-abbonomentet (20/1 Mbit), men grunnet avstand på 1800-1900 meter til sentralen så ble den reelle farten 10.5/1 Mbit. Linjen har fungert flotters den siden den ble satt opp, men i dag la jeg merke til at følgende etter jeg logget inn på ruteren: "Line Rate - Downstream (Kbps): 5233".

 

Linjen har altså over natten plutslig blitt halvert. Noen som kan tenke seg grunnen til dette? Bor i Trondheim.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og takk for svar!

Jeg prøvde nettopp å koble fra alt utstyr, samt slo av ruteren og lot den stå litt, før jeg koblet alt opp igjen og skrudde på igjen ruteren. Nå har downstreamen plutslig økt med 4 Mbit til 9.5 Mbit.

 

Skjønner ikke helt hva dette kan ha seg. Det er dog fortsatt 1 Mbit mindre enn hva jeg hadde for et par dager siden :/

 

Edit: Ja, det tok ikke mer enn et par timer så var farten nede i 5713 Kbps igjen. Rare greier.

Endret av Unreal
Lenke til kommentar

Når det her snakkes om restart, menes det da slå av/på eller å ta en reset? Vil ikke en reset slette all konfigurasjon? Og er det noen plass jeg kan finne igjen de riktige konfigurasjonene på i så fall?

 

Ang. det med økning i antall brukere, så skal jeg jo aldri si aldri. Men har ikke troen på at dette skal sånn plutstlig skal ha forårsaket denne drastiske nedgangen.

Lenke til kommentar
Grunnen er nok pakketap eller lignende, ofte at utstyret automatisk setter ned hastigheten på linjen dersom det er for mye pakketap for å gi en stabil linje.

Restart av ruter hjelper ofte :)

Tror jeg ikke noe på ... Hvis Near End/Far End sliter vil han ikke hatt halvert hastighet! Da vil han som bruker oppleve ustabil linje som svinger mellom best effort og low effort + at trafikken stopper helt opp noen ganger.

 

 

 

 

Når det her snakkes om restart, menes det da slå av/på eller å ta en reset? Vil ikke en reset slette all konfigurasjon? Og er det noen plass jeg kan finne igjen de riktige konfigurasjonene på i så fall?

 

Ang. det med økning i antall brukere, så skal jeg jo aldri si aldri. Men har ikke troen på at dette skal sånn plutstlig skal ha forårsaket denne drastiske nedgangen.

De fleste mener restart = omstart, men andre ord slå av og på modemet i 30sek-1min.

Jeg tror ikke det er modemet som er problemet.

Det kan være dårlig aksess nett, men jeg tviler. Tror alarmen ville ha gått for carrier/backbone lenge før du som kunde ville ha merket det.

I disse tider som er "vinter" kan det være delingspunkt som fryser, ja kulde!

Eller kabler som fukter seg. Du skal heller ikke se at det kan være galt i ende-fordeler/HK.

Bare sørg å ha alt på din side i orden så er det bare å ringe NGT for å feilmelde xDSL linjen din!

Lenke til kommentar
Grunnen er nok pakketap eller lignende, ofte at utstyret automatisk setter ned hastigheten på linjen dersom det er for mye pakketap for å gi en stabil linje.

Restart av ruter hjelper ofte :)

Tror jeg ikke noe på ... Hvis Near End/Far End sliter vil han ikke hatt halvert hastighet! Da vil han som bruker oppleve ustabil linje som svinger mellom best effort og low effort + at trafikken stopper helt opp noen ganger.

 

 

 

 

Når det her snakkes om restart, menes det da slå av/på eller å ta en reset? Vil ikke en reset slette all konfigurasjon? Og er det noen plass jeg kan finne igjen de riktige konfigurasjonene på i så fall?

 

Ang. det med økning i antall brukere, så skal jeg jo aldri si aldri. Men har ikke troen på at dette skal sånn plutstlig skal ha forårsaket denne drastiske nedgangen.

De fleste mener restart = omstart, men andre ord slå av og på modemet i 30sek-1min.

Jeg tror ikke det er modemet som er problemet.

Det kan være dårlig aksess nett, men jeg tviler. Tror alarmen ville ha gått for carrier/backbone lenge før du som kunde ville ha merket det.

I disse tider som er "vinter" kan det være delingspunkt som fryser, ja kulde!

Eller kabler som fukter seg. Du skal heller ikke se at det kan være galt i ende-fordeler/HK.

Bare sørg å ha alt på din side i orden så er det bare å ringe NGT for å feilmelde xDSL linjen din!

 

Skal si meg enig at det var et ekstremt tilfelle, men ja det er mye som kan forårsake problemene trådstarter hadde.

Men ved omstart av ruter så løste jo problemet seg, så høres merkelig ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...