Gå til innhold

Blackberry egnet for norsk marked?


khvm

Anbefalte innlegg

@ chrzz: Beklager. skulle gjerne hjulpet men aner ikke. Håper noen andre kan hjelpe deg.

 

Hei,

 

Man finner dessverre ofte brukere som er mer interesserte i å reklamere enn å hjelpe.

 

Når jeg brukte Trigcom fant jeg ut at Talk var det beste for meg. Jeg kjøpte telefonen et annet sted og ønsket ikke å binde meg i 12 måneder. Man vet aldri hva som skjer i løpet av de 12 månedene tenkte jeg, og fikk rett. Jeg tror også det var lurt å ikke kjøpe telefonen fra Trigcom, rett og slett fordi telefonprisene deres er unormalt høye.

 

Jeg vil anbefale deg å undersøke andre alternativer og heller bare kjøpe abonnement hos Trigcom. Bestemmer du deg for å kjøpe også telefon hos Trigcom, er BerryConnect helt klart et lurt alternativ, du betaler mindre for telefonen og har fri datatrafikk. Husk at BerryConnect etter all sannsynlighet er et abonnement som Trigcom har opprettet fordi det skal fungere som avbetaling for dem som kjøper telefon hos dem. Det er helt meningsløst med 349 kr for å kjøpe seg fri datatrafikk. Sammenlign med Ludo eller Chess for eksempel. Men kikk først på qxl.no og tilsvarende utenlandske nettsider etter telefoner, du blir overrasket over hvor store prisforskjellene er.

 

-X

 

Takk for at du sier ifra. Tenkte ikke på det på den måten.

 

Slik jeg forsto det var det 12mnd binding hos Trigcom uansett om du kjøpte mobilen der eller ikke. Kan man slippe bindingen er det selvsagt å foretrekke. Om du skal ha talk er dem veldig dyre ja. Synes det er rart hvor mye dyrere dem er sammenlignet med andre nettbutikker som selger dem uten abonnement.

 

Når det gjelder å kjøpe mobilen et annet sted er dette noe jeg har tenkt på. Men tenker også; hva om det skjer noe med mobilen. Selvsagt er ikke alle butikker dårlige. Men av de Norske som selger 9700 er det bare komplett som selger til en overkommelig pris og dem har jeg bare positive erfaringer med. Feks pixmania har 9700 på lager sist jeg sjekket, til en bra pris. Men dem er ikke kjent for å ha bra service om det er feil med produktet. Om man kjøper fra utenlandske butikker får man jo med all sannsynlighet toll og moms som må betales. Da kan det jo fort bli like dyrt eller dyrere. Kjøpte du din mobil fra en utenlandsk butikk? Om så, unngikk du toll og moms? Skal dog sjekke mer med utenlandske butikker og se hva jeg finner. Kanskje jeg finner en som kan sende uten at tollen sender meg en kjempestor regning.

 

Du nevner qxl og det er et alternativ jeg ikke har tenkt på. Men er litt skeptisk til å kjøpe brukte mobiler eller mobiler fra privatpersoner. Man har jo ingen garanti for at en person ikke slår seg vrang om det er noe feil med produktet. Vil føle meg tryggere om jeg kjøper fra en butikk. Men om det står mellom en utenlandsk butikk og qxl er det vel kanskje det samme om selgeren har positive kommentarer?

 

 

Hei,

 

Prøv e-bay.co.uk. Som Chrzz nevner, blir det ikke påregnet toll på mobiltelefoner - kun mereverdiavgift. Jeg har ikke sjekket qxl.no, men det hender at nye varer blir solgt der. Jeg kjøpte min 8900 i butikk i USA, mens 9700 ble sendt fra Storbritannia. Jeg betalte ikke noen avgifter siden jeg bor i EU. De fleste som selger på ebay.co.uk driver butikk og gir ofte 2 års garanti på varene. Det er ikke verre enn at du viser til at du allerede har betalt mva hvis de ønsker ny avgift hos Tollvesenet når du får den tilbake fra reparasjon.

 

Du må huske på at de fleste selgere på ebay sjelden sender ting som gaver fordi hvis varen blir ødelagt og den påskrevne verdien er lav så dekker ikke forsikringen den fulle verdien hvis det skjer noe under transporten.

 

-X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for nok et utfyllende og bra svar Xlavinho :)

 

Jeg fant en selger på ebay.co.uk med godt over 20k positive tilbakemeldinger som solgte en Bold 9700 med frakt for underkant av 4k. Sto hvertfall at frakt til Norge var 19,99£. Når du nevner at jeg bare må vise at jeg har betalt mva, viser jeg dem kvitteringen da? Og så er mva inkludert i totalprisen jeg betaler? Eller får jeg en kvittering fra selger som viser hvor mye av summen som er mva?

 

Beklager enda et spørsmål, men å handle slikt fra utlandet er nytt for meg så vil gjerne føle jeg har forberedt meg før jeg betaler.

Lenke til kommentar

Takk for nok et utfyllende og bra svar Xlavinho :)

 

Jeg fant en selger på ebay.co.uk med godt over 20k positive tilbakemeldinger som solgte en Bold 9700 med frakt for underkant av 4k. Sto hvertfall at frakt til Norge var 19,99£. Når du nevner at jeg bare må vise at jeg har betalt mva, viser jeg dem kvitteringen da? Og så er mva inkludert i totalprisen jeg betaler? Eller får jeg en kvittering fra selger som viser hvor mye av summen som er mva?

 

Beklager enda et spørsmål, men å handle slikt fra utlandet er nytt for meg så vil gjerne føle jeg har forberedt meg før jeg betaler.

 

Hei,

 

Bare hyggelig, jeg kjenner meg igjen i mange av spørsmålene her på forumet.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg har kjøpt svært lite fra utlandet til Norge, derfor vet jeg ikke alt. Det første du kan gjøre er å gå inn på toll.no og sjekke der. De burde ha en "nettkalkulator" hvor du finner ut av hvor mye sånt vil koste.

 

Det jeg kan si sikkert er at norsk mereverdiavgift kommer i tillegg når du har fått varen til Norge, det vil si at når den kommer i posten så følger det enten med en regning fra tollvesenet eller så kommer den litt senere hvor det står hvor mye du er skyldig. Men det lureste kan jo være å spørre selger om han er villig til å sende varen som gave og skrive på en lav pris slik at du slipper avgiften. Nå er den ikke så stor på mobiltelefoner så det skal nok ikke frarøve deg mange kronene. Det du betaler til han på ebay er altså kun prisen som han oppgir og den sendeprisen som han krever for å sende varen.

 

-X

Lenke til kommentar

Hjelp? :hmm:

 

Hei

 

Tenkte å kjøpe meg en ny telefon, men aner ikke hva jeg skal gå for.

Tenkte litt på HTC Desire, men tror den blir litt i det dyreste laget for meg. Så litt på SE Xperia X10, men vet ikke.

 

Så fikk jeg tips om at BlackBerry.

Så litt på BlackBerry Storm2, men er det lenge siden den kom ut eller? Tenkte å kjøpe fra eBay alltså.

Er det noen nye profftelefoner BlackBerry nylig kom ut med eller?

 

BlackBerry Storm 2 9550 frister litt.. Stilige telefoner de BlackBerry'ene, men vet ikke om jeg skal ha med tastatur eller touch.

 

Hvordan er det med abonnement? Kan jeg bare bruke SIM kortet jeg har nå og plugge i f.eks en BlackBerry ulåst fra USA?

Eller må jeg ha abo fra Trigcom? Isåfall hvor mye koster det?

 

Så, hva sier dere? Er Storm 2 noe å gå for, eller er det en ganske gammel telefon? Tenkte også litt på BlackBerry Bold også..

 

Telefonen skal brukes til:

 

 

sosiale medier (Facebook)

ringe

musikk

mye sms

litt mail

internett

 

 

Takker for svar! :thumbup:

 

Hei,

 

Hvis du sjekker prisene på MPX.no så ser du at HTC Desire faktisk er billigere enn X10.

 

Storm mener jeg er en utdatert telefon. Den har en oppgradert SurePress-teknologi (skjermen var "bevegelig" og fungerte som en stor knapp som gav et klikk hver gang man trykket - kun BB som har det) fra Storm som gjør den mer presis, men jeg føler fremdeles at den henger etter. Nå kommer riktignok OS.6 ut i løpet av sommeren, så det kan hende at også Storm 2 får nyte av multitouch, noe den altså mangler nå. Storm 2 kom for øvrig ut i oktober i fjor.

 

Hvis du titter litt lenger opp i tråden kan du se at jeg har nevnt BlackBerry 9800 "Slider". Den blir nok flaggskipet når den kommer ut om et par måneder, med både touch og fysisk tastatur.

 

Hvis du kjøper telefonen fra eBay vil jeg uten tvil anbefale den britiske versjonen, både siden det tar kortere tid å sende den fra Storbritannia, fordi du lettere kan benytte deg av garantier og ikke minst så er det billigere.

 

Du kan bruke sim-kortet ditt i telefonen, men mange av funksjonene vil ikke fungere. Hvis musikk og mye sms er viktigst for deg, og e-post er mindre viktig, så tror jeg at BB bir et upassende valg for deg. Både prismessig og funksjonsmessig er BB en profftelefon som på mange måter krever at du bruker den slik. BlackBerry er uten tvil den beste telefonen på e-posttjenester, det må du ha Trigcom til eller Telenor (firma).

 

Av de to andre telefonene du nevner er nok HTC Desire den jeg vil anbefale deg.

 

Link til test av Storm 2.

 

-X

Endret av Xlavinho
Lenke til kommentar
App World - omsider i Norge

RIM har i likhet med Apple og Google opprettet sin egen distribusjonskanal for mobil programvare, kalt App World.

 

Denne har så langt ikke vært tilgjengelig for norske brukere, men nå varsler Trigcom at butikken skal åpne også her til lands.

 

App World er i ferd med å bli oppgradert til version 2.0, og denne skal lanseres i Norge til høsten. En viktig nyhet er at betalingskanalen går vekk fra kravet om å bruke betalingstjenesten PayPal. Nå blir det mulig å kjøpe programvare med ordinære betalingskort.

 

- Etter hvert vil også teleoperatørene kunne fakturere kundene for kjøpe programmer over mobilregningen, sier Jan Hatlebrekke i Trigcom.

 

Samtidig, kort skrevet; BB sitt OS har vistnok aldri blitt hacket og skal da være det sikreste på markedet. Godt nytt altså.

 

OS 6,0 blir nevnt. Men jeg har ikke klart å finne ut om dette vil komme til Bold 9700 eller om det bare blir tilgjenglig for 9800 og nyere mobiler?

 

Kopiert fra denne artikkelen

Endret av Bilael
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

OS 6,0 blir nevnt. Men jeg har ikke klart å finne ut om dette vil komme til Bold 9700 eller om det bare blir tilgjenglig for 9800 og nyere mobiler?

 

Kopiert fra denne artikkelen

 

 

I følge denne artikkelen så er det ganske sikkert at OS 6.0 vil bli tilgjengelig for 9700. Tror dette har med RAM å gjøre, så telefoner med 256 MB+ minne vil kunne kjøre OS 6.0.

 

http://www.bbleaks.com/2010/04/will-your-blackberry-receive-os-60.html

 

Ellers så er det super nyheter at App World kommer til Norge :-)

Endret av tmth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@ chrzz: Beklager. skulle gjerne hjulpet men aner ikke. Håper noen andre kan hjelpe deg.

 

Hei,

 

Man finner dessverre ofte brukere som er mer interesserte i å reklamere enn å hjelpe.

 

Når jeg brukte Trigcom fant jeg ut at Talk var det beste for meg. Jeg kjøpte telefonen et annet sted og ønsket ikke å binde meg i 12 måneder. Man vet aldri hva som skjer i løpet av de 12 månedene tenkte jeg, og fikk rett. Jeg tror også det var lurt å ikke kjøpe telefonen fra Trigcom, rett og slett fordi telefonprisene deres er unormalt høye.

 

Jeg vil anbefale deg å undersøke andre alternativer og heller bare kjøpe abonnement hos Trigcom. Bestemmer du deg for å kjøpe også telefon hos Trigcom, er BerryConnect helt klart et lurt alternativ, du betaler mindre for telefonen og har fri datatrafikk. Husk at BerryConnect etter all sannsynlighet er et abonnement som Trigcom har opprettet fordi det skal fungere som avbetaling for dem som kjøper telefon hos dem. Det er helt meningsløst med 349 kr for å kjøpe seg fri datatrafikk. Sammenlign med Ludo eller Chess for eksempel. Men kikk først på qxl.no og tilsvarende utenlandske nettsider etter telefoner, du blir overrasket over hvor store prisforskjellene er.

 

-X

 

Takk for at du sier ifra. Tenkte ikke på det på den måten.

 

Slik jeg forsto det var det 12mnd binding hos Trigcom uansett om du kjøpte mobilen der eller ikke. Kan man slippe bindingen er det selvsagt å foretrekke. Om du skal ha talk er dem veldig dyre ja. Synes det er rart hvor mye dyrere dem er sammenlignet med andre nettbutikker som selger dem uten abonnement.

 

Når det gjelder å kjøpe mobilen et annet sted er dette noe jeg har tenkt på. Men tenker også; hva om det skjer noe med mobilen. Selvsagt er ikke alle butikker dårlige. Men av de Norske som selger 9700 er det bare komplett som selger til en overkommelig pris og dem har jeg bare positive erfaringer med. Feks pixmania har 9700 på lager sist jeg sjekket, til en bra pris. Men dem er ikke kjent for å ha bra service om det er feil med produktet. Om man kjøper fra utenlandske butikker får man jo med all sannsynlighet toll og moms som må betales. Da kan det jo fort bli like dyrt eller dyrere. Kjøpte du din mobil fra en utenlandsk butikk? Om så, unngikk du toll og moms? Skal dog sjekke mer med utenlandske butikker og se hva jeg finner. Kanskje jeg finner en som kan sende uten at tollen sender meg en kjempestor regning.

 

Du nevner qxl og det er et alternativ jeg ikke har tenkt på. Men er litt skeptisk til å kjøpe brukte mobiler eller mobiler fra privatpersoner. Man har jo ingen garanti for at en person ikke slår seg vrang om det er noe feil med produktet. Vil føle meg tryggere om jeg kjøper fra en butikk. Men om det står mellom en utenlandsk butikk og qxl er det vel kanskje det samme om selgeren har positive kommentarer?

 

Skal du kun ha abonnement hos Trigcom og ikke kjøper med mobil så er det ikke binding på abonnementene.

Da får du Talk som grunnpakke som alle abonnementene bygger på, så legger du bare til evt. tjenestene du måtte ønske og ha, som f.eks FriData, BIS ol.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for infoen. Valgte Talk som grunnpakke for så å legge til BIS og 100mb data da det ikke er binding. Forhåpentligvis holder det om jeg er flink til å bruke wifi når det er tilgjenglig. Krysser fingrene :)

 

 

Første bilde og info om Bold 9780:

Kort sagt: Naturlig nok lite info ute og tror ikke noe er offisielt enda (med tanke på specs) men den skal vistnok ha 512Mb ram, OS 6 (det kan man vel si med sikkerhet) og 5MP kamera og utfra bildet er den relativt lik Bold 9700.

Hentet fra Crackberry.com hvor bilde også er postet.

 

 

Vistnok ikke like ny info eller bilde men kan ikke huske at info er postet tidligere i tråden:

Speccs og bilder av Curve 9300 er postet. Pga 256Mb RAM får den OS 5. Synes det er synd at nye modeller ikke kan bruke OS 6 men det nevnes at det kanskje vil bli sluppet en "forenklet" utgave tilpasset modeller med mindre RAM. Den har også fått trackpad, 3G og HSDPA.

Hentet fra BB Geeks

Lenke til kommentar

@ Xlavinho

 

Sjefen min har gitt meg i oppdrag å snuse litt på Blackberry og etter å ha skumlest gjennom denne tråden er det et par spørsmål jeg håper du kan hjelpe meg med å få svar på:

 

Bakgrunn:

Vi er fire personer i et firma. Alle har iPhone og sjefen har en Nokia E71 i tillegg. Vi bruker Outlook og har hosted Exchange hos Smartsync. Vi har også Trådløs Bedrift fra NetCom.

 

1. Hva er bedre med RIMs Push-email kontra Exchange bortsett fra sikkerhet? Alle mailene kommer frem på telefonen samtidig som på PC og blir markert som lest, slettet osv... Vi kan også se mappene våre på telefonen.

 

2. Dokumentstøtte: Er det slik at alle Blackberrys har innebygget støtte for lese/skrive MS Office-filer?

 

3. Tilgang til bedriftsinterne dokumenter/program: Vi bruker Mamut i dag. Kan vi nå dataene derfra på Blackberry? Vi har også en server stående på kontoret. Kan vi nå den og innholdet på den?

 

4. GPRS/EDGE, GPS og MMS støtte: Hvis man har et abo fra Trigcom - støttes dette?

 

5. Har det skjedd noen endring mht tilgang til applikasjoner?

 

6. Mister vi funksjonalitet ved å velge andre løsninger enn Enterprise-versjonen?

 

Håper du kan hjelpe! :)

Lenke til kommentar

@ Xlavinho

 

Sjefen min har gitt meg i oppdrag å snuse litt på Blackberry og etter å ha skumlest gjennom denne tråden er det et par spørsmål jeg håper du kan hjelpe meg med å få svar på:

 

Bakgrunn:

Vi er fire personer i et firma. Alle har iPhone og sjefen har en Nokia E71 i tillegg. Vi bruker Outlook og har hosted Exchange hos Smartsync. Vi har også Trådløs Bedrift fra NetCom.

 

1. Hva er bedre med RIMs Push-email kontra Exchange bortsett fra sikkerhet? Alle mailene kommer frem på telefonen samtidig som på PC og blir markert som lest, slettet osv... Vi kan også se mappene våre på telefonen.

 

2. Dokumentstøtte: Er det slik at alle Blackberrys har innebygget støtte for lese/skrive MS Office-filer?

 

3. Tilgang til bedriftsinterne dokumenter/program: Vi bruker Mamut i dag. Kan vi nå dataene derfra på Blackberry? Vi har også en server stående på kontoret. Kan vi nå den og innholdet på den?

 

4. GPRS/EDGE, GPS og MMS støtte: Hvis man har et abo fra Trigcom - støttes dette?

 

5. Har det skjedd noen endring mht tilgang til applikasjoner?

 

6. Mister vi funksjonalitet ved å velge andre løsninger enn Enterprise-versjonen?

 

Håper du kan hjelpe! :)

Tar meg friheten til og svare litt :thumbup:

 

1. er ikke noe som er bedre, dette fordi dem kan i teorien ikke sammenlignes. Exhcange er en mail server som tjener hovedsaklig en pc.

så har du en Exchange mailserver så må du i tillegg ha en BlackBerry server om du ønsker full/to-veis sync av kontakter, kallender, notater, oppgaver og mail.

Grunnen til at BlackBerry kalles "ekte-Push" er fordi BlackBerry serveren sjekker exchange serveren så hyppig at den oppdager ny mail på exchange serveren umiddelbart den kommer inn - BlackBerry serveren henter da ut denne mailen som en kopi og pusher den til BlackBerry enheten som egentlig bare er i standby modus kan man si.

 

Før kostet slike BlackBerry servere en liten formue, i dag får man en gratis versjon som heter BES Express og er nesten like god :w00t: (haken er at den kun kan brukes mot MS Exchange og har kun 35 policyes og max 75 brukere(2000 om du installerer programvaren på egen server, kontra Full BES som har 700 policyes og uendelig med brukere).

 

2. dokument støtte er nok så bra. Standard er en applikasjon som heter Documents-to-go(se full filstøtte) installert som kan håndterer Exchel, word og powerpoint, ulempen da denne er gratis så noe editering støtte mangler men kjøper man fullversjonen så er det tut-og-kjør. full liste over supporterte filer ser du her

 

3. Å få tak i filer som er på bedriftens server (type nettverksharddisk) er default med en applikasjon som heter "Files" - så har du tilgang til f.eks "Fellesdisk" på serveren på jobben får du også dette på BlackBerryen. ang Mamut så har jeg ingen kjennskap til det systemet, for evt svar her så må du kontakte en salgs avd som selger BlackBerry for bedrifter så dem kan sjekke det opp for deg - f.eks Trigcom.

 

4. Ja!

 

5. Ja og nei. App world som er BlackkBerry sin versjon er ikke tilgjengelig i norge per i dag, men App world 2.0 som kommer til høsten slippes også da i Norge.

 

6. Ja! Velger dere BIS (BlackBerry Internet solution)får dere kun mail. bruker dere webaccess ved oppsettet får dere sync av leste og uleste mail i tillegg.

men nå som BES Express har kommet, så ville jeg nesten ikke vurdert BIS. last ned BES Express gratis og installer det på exhangeserveren og dere har full sync.

 

 

 

I følge retningslinjene på dette forumet er jeg pliktig til og opplyse om at jeg jobber i Trigcom AS. Alle mine uttalelser på dette forumet er personlige og er ikke en henvendelse eller uttalelse på vegne Trigcom AS i slike poster som dette.

Endret av Evenmosbek
Lenke til kommentar

@Evenmosbek

 

Takk for gode svar! Har diskutert dette med sjefen og surfet litt rundt på nettet og lest litt.

Kommer vel frem til at Blackberry er grisegode på mail og det er det - nesten.

 

Vår oppsummering av våre spørsmål og dine svar blir da som følger:

 

1. Epostene kommer like fort frem slik det er i dag og trenger ikke sikkerheten. Ser ikke grunn til å bytte.

2. Altså står Blackberry likt med andre telefoner/produsenter. Ser ikke grunn til å bytte.

3. At funksjonaliteten til Files er innebygget er meget bra. Dette likte vi! Men den samme funksjonaliteten kan også oppnåes via apps som kan kjøpes. Ikke grunn god nok til å bytte kun for dette.

4. Alle andre har støtte for dette uten å måtte ha spesifikk operatør/abonnement. Ser ikke grunn til å bytte.

5. Bra at dette kommer, men skal man sammenligne med Android Market og App Store kommer nok BB til kort. Ser ikke grunn til å bytte.

6. BES Express er bra det, men må bytte operatør og terminaler med bindingstid.

 

Med tanke på våre konklusjoner over, så ser vi at Blackberry nok passer best for større organisasjoner eller bedrifter som trenger den strenge sikkerheten som BB gir. I og med at vi er fire stykker som riktig nok jobber i event-bransjen og lever av telefon og epost, så er det liksom ingen killer-funksjonalitet bortsett fra sikkerhet som frister til et bytte.

 

Skulle gjerne sett en funksjonalitets-sammenligning mellom RIM + BB og Exchange + håndsett fra HTC, Samsung eller Apple. Kanskje det hadde blitt litt lettere å "se lyset"?

Lenke til kommentar

Ser den, men man er aldri for liten til å velge et slikt system, men som du sier så må man se på behovet, men allikevel er det bedrifter på faktisk under 4 ansatte som går for BlackBerry som løsning da det også er mye lettere og drifte når det først er operativt.

 

Kan for øvrig nevne at i en nylig test gjort av en større amerikansk aktør så viste det seg at BlackBerry(generelt, pga alle request av mail,wap,www blir håndtert på ekstern BB kilde) faktisk var 71 % mer kostnads besparende enn en iPhone 3GS når det kom til bruk av GPRS/EDGE/3G bruk. så skal man spare penger ved innkjøp er nok ikke BlackBerry det som lønner seg, men skal man se på regne summen over tid så vil resultatet bli annerledes. Er man i utlandet utgjør denne komprimeringen store summer.

 

Tid er jo også penger..

 

  • Å installere en BlackBerry server tar gjennomsnittlig 1 times tid som da IT må gjøre.
  • Sette opp én bruker tar TOPPEN 1 minutt.
  • Den nye bruker trenger kun å forholde seg til sin egen e-postadresse og ett engangs aktiveringspassord ble satt av IT ved for og aktivere telefon, etter 15min - 2timer (avhengig av info på brukers Exchange konto) er alt av info inne på brukers telefon og alt av mail, policyes, sync innstillinger osv er ferdig satt opp.
  • Når alle brukere er satt opp er det vedlikeholdsfritt.
  • Mister bruker telefonen går IT inn på BES serveren, høyere klikker på bruker og velger "sett new activations password". bruker taster inn sin egen mailadresse og det nye aktiveringspassordet på den nye BlackBerry enheten- løpet av 15 til 2timer er alt som før (dog ikke info på minnekort).

For å nevne noe..

jeg er ikke selger men skulle jeg startet ny bedrift hvor kun jeg var ansatt hadde jeg valgt dette da det ikke krever noe vedlikehold eller ekstra ordinære datakompetanse for og sette opp eller styre.

 

 

Nå er det jo også flere enn Trigcom som tilbyr BlackBerry i Norge til bedrifter så er jo bare å spørre rundt ved evt innkjøp neste gang :)

 

 

I følge retningslinjene på dette forumet er jeg pliktig til og opplyse om at jeg jobber i Trigcom AS. Alle mine uttalelser på dette forumet er personlige og er ikke en henvendelse eller uttalelse på vegne Trigcom AS i slike poster som dette.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har kikka litt rundt nå en stund og har veldig lyst til å kjøpe BlackBerry Bold 9700.

Ser at jeg er nesten nødt til å ha et Trigcom abonnement, og det er greit nok, men er det noen som har opplevd noen problemer med dekning og slikt?

 

Noen som vet om Bold 9700 vil støtte OS6? Ser at Bold 9700 bare har 256 minne.

Vil det være dumt å kjøpe 9700 siden det kanskje kommer en 9780 snart?

 

Er helt ny på dette så beklager hvis det var dumme spørsmål :p

 

Foffe

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har kikka litt rundt nå en stund og har veldig lyst til å kjøpe BlackBerry Bold 9700.

Ser at jeg er nesten nødt til å ha et Trigcom abonnement, og det er greit nok, men er det noen som har opplevd noen problemer med dekning og slikt?

 

Noen som vet om Bold 9700 vil støtte OS6? Ser at Bold 9700 bare har 256 minne.

Vil det være dumt å kjøpe 9700 siden det kanskje kommer en 9780 snart?

 

Er helt ny på dette så beklager hvis det var dumme spørsmål :p

 

Foffe

 

Trigcom bruker Netcom sitt nett, altså vil du få samme dekning som Netcom.

 

Har lest Bold 9700 vil få OS 6 og har lest at den bare vil være tilgjenglig for mobiler med 512+ ram. Så vidt jeg vet er ingenting offisielt.

 

Og vil avslutte med at det bare er å spørre om det er noe du lurer på. Finnes ingen dumme spørsmål som det så fint heter ;)

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Ville det da være veldig smart å vente med å kjøpe? Eller vil jeg da bare ende opp med å vente vent vente og vente?

Men blir telefonen billigere etterhvert da eller?

 

Holder det med 20MB i mnd? Evt. hvor mange MB kreves for å laste opp feks vg.no?

Endret av Foffe
Lenke til kommentar

Ville det da være veldig smart å vente med å kjøpe? Eller vil jeg da bare ende opp med å vente vent vente og vente?

Men blir telefonen billigere etterhvert da eller?

 

Holder det med 20MB i mnd? Evt. hvor mange MB kreves for å laste opp feks vg.no?

 

Tja. Bold 9700 drar jo ingen steder og klarer du vente litt til kan det kanskje være verdt å se ann med tanke på 9780 og OS 6. Samtidig som det kan være greit å tenke på hvor mye du har råd til å betale. Skal ikke våge meg på å gjette pris på telefonen. Men blir heller ikke overasket om dem runder 5000kr hos feks expansys eller hos en seriøs selger på ebay. Hos Trigcom koster jo selv 9700 sjela og en nyre. Så derfor jeg ikke nevner dem med tanke på pris for en ny modell.

 

Når det gjelder datatrafikk er det jo forbruket som avgjør. Jeg gikk for 100mb og føler meg ganske trygg på at det holder, om trafikken blir komprimert slik som er forklart i en tidligere post og jeg er flink til å bruke wifi.

 

Hvor mye trafikk som blir generert når man åpner vg.no aner jeg ikke. Har dog hørt det normalt sett er mellom en og to mb.

 

 

EDIT:

Tenker det er unødvendig å lage en ny post da denne fortsatt er den seneste i tråden.

 

BGR har postet en ofisiell annonsering fra RIM vedrørende OS 6 og hvilke modeller som vil ha mulighet for en oppgradering:

Compatibility with Existing BlackBerry Smartphones

BlackBerry 6 will debut on the new BlackBerry® Torch™ smartphone (announced today) available from AT&T on August 12 and it is also designed to run on select BlackBerry smartphones already in market. Subject to carrier certifications in the months ahead, the new OS is expected to be available for the BlackBerry® Bold™ 9700, BlackBerry® Bold™ 9650 and BlackBerry® Pearl™ 3G, as well as future BlackBerry smartphones.

Kilde

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Hei, Crackberry-avhengige!

 

Har et spørsmål, eller en slags problemstilling som jeg håper dere kan hjelpe meg å løse.

Jeg flytter til England i starten av september for å gå skole. Studiet jeg skal gå er i utgangspunktet 1 år med mulighet for 3 ytterligere år.

 

Jeg har gått rundt å sikla på en Bold 9700 en stund. Blir det altfor dyrt hvis jeg kjøper meg denne med et Trigcom abbonnement? Hovedoppgaven blir først og fremst pushing av mail osv.

 

Jeg spør med tanke på dette første året i England. Blir jeg lenger, skaffer jeg meg nok et engelsk nummer etterhvert.

 

 

Takk for all hjelp!

 

 

T

Lenke til kommentar

Mener du at du skal bruke Trigcom abonnementet i England? Hørtes fryktelig dyrt ut... Roaming i utlandet inngår ikke i Connect 20mb/100mb.

 

Jeg ville kjøpt Blackberry'en uten binding i England, f.eks. hos Amazon.co.uk til rundt £330, og fått meg et separat abonnement uten bindingstid. Koster rundt £20-25 i måneden og da får du inkludert ringetid, tekstmeldinger og datatrafikk.

 

Å vente et år med å få et engelsk nummer er veldig usosialt siden ingen vil ha lyst til å svare på meldinger fra deg eller ringe deg... Hehe :-)

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Ettersom jeg først og fremst skal bruke telefonen til push-mail er jeg ikke så sikker på om kostnaden blir så høy(etter prislisten jeg fant på Trigcom sine sider) Kommer også til å dra mye fram og tilbake mellom Norge og England. Har tenkt på om jeg skal skaffe meg et abonnement i England med en gang jeg kommer dit, noe som er mye mulig at jeg gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...