Gå til innhold

[Løst] potentiometer til viftestyring


Anbefalte innlegg

Har laget et forslag til hvordan du kan koble det opp.

Limer man sukkerbit-listene på en plate av tynn plast, bakelitt eller noe lignende, for deretter å bruke egnede hull i sukkerbit-listene til feste i sjassiet, vil dette sitte som støpt. Trenger du en bakelitt plate så kontakt meg via PM.

Et par punkter:

*Antistatmatter er ikke nødvendig til dette.

*Bruk vanlige keramikk-kondiser med god benlengde til C1.

 

Edit: Jeg hadde glemt å få med 240ohms motstandene på tegningen.

post-6223-1229333373_thumb.jpg

Endret av runmad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye god hjelp fra dere to :) Radiostøy skal ikke være noe problem. Så dette burde gå bra! Likte veldig godt skjemaet ditt runmad! Eneste jeg stusset over er att jeg skal feste pluss siden av vifta til knutepunktet fra motstanden på 1k ohm og C1. Ellers så dette veldig bra ut! Skal høre med videregående i byen her om de har det jeg trenger, så slipper jeg å vente på posten.

 

Må si att dette aldri ville ha blitt noe av uten deres hjelp, Så takker igjen!

Lenke til kommentar
Eneste jeg stusset over er att jeg skal feste pluss siden av vifta til knutepunktet fra motstanden på 1k ohm og C1.

Pluss til vifta skal selvsagt kobles til midtbenet på regulatoren. Om det blir oppe eller nede på koblingslista spiller jo selvsagt ingen rolle, men kanskje øverst passer best, siden det blir minst ''crowded'' der.

Må si att dette aldri ville ha blitt noe av uten deres hjelp, Så takker igjen!

Nah.. en løsning hadde det vel blitt uansett. Ingen årsak! Bare hyggelig å hjelpe en som er høflig. :)

Lenke til kommentar

Skulle vist få motstander fra videregående skolen gratis, resten kunne de bestille og selge til meg, billigere enn det butikkene gjorde og de kunne skaffe det fort. Artig med sånt:)

 

Runmad: Den er grei, skal nok fint klare og koble opp dette, ikke noe hokuspokus. Kan jeg spørre hva du jobber med? Virker som du har peiling!

 

Takker og bukker:)

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hva du jobber med?

Det er ingenting i nærheten av elektronikk - det skal være sikkert. :)

Jeg har ikke engang noen formell utdannelse innfor feltet. Den begrensede kunskapen jeg har, har jeg hatt siden jeg begynte å fikle med krystallradioer på gutterommet i 10 års-alderen. Siden utviklet interessen seg til allt som lyste, låt og skranglet. Har vel pusta inn nok lodderøyk til at blodårene er blypleterte innvendig. ''Spesialfeltet'' mitt, er vel radioteknikk. Liker å drive med ''radiorør'' i dobbel forstand.

Herregud, det er så mye jeg ville/skulle/burde ha kunnet innenfor elektonikkfaget. Men, elektronikk og allt som har med elektrisitet å gjøre er et enormt stort felt, og det er omtrent umulig å lære seg allt. Jeg er ikke ekspert på noen av områdene, bare så det er sagt...

Lenke til kommentar

OF: Du minner meg litt om en lærer jeg hadde, dog han hadde alt av utdanning som var mulig å ta. For meg, virker det som folk med hobby bakgrunn er de som kan mest. Mange som sitter med godt betalte jobber kan alt for lite. De kan gjerne enten det teoretiske eller praktiske. Merkelig att det er sånn.

 

OT: Snakket med en elektriker jeg kjenner, han mente det var så enkelt som og sette på en trafo og en dimmer. Hørtes skummelt ut så det dropper jeg nok unnsett. Har bestilt det lille skolen ikke kunne skaffe meg, så dette blir det noe av! Har kjøpt inn krympestrømper også. Så nå venter jeg kun på posten som vanlig (ironisk nok jobber jeg for posten, dog som kundebehandler).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det viser seg att skjemaet til runmad ikke fungerer. Noen her med erfaring på elektronikk som kan hjelpe meg med og finne ut hva som er galt? Vifta får spenning, men pot.meteret har ingen effekt.

 

Takker for alle eventuelle svar!

Hei igjen. Nå har jeg sett over det siste skjemaet jeg lagde, og det er rett og slett ingen feil der. Skjemaet er i bunn og grunn det samme som det du postet. Er du nå virkelig helt sikker på at du har koblet riktig? ;)

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke overrasket over at regulatoren hadde tatt kvelden. Slikt kan desverre skje. Nå er LM317 og tilsvarende kortsluttningsikret på UTGANGEN, men det betyr ikke at man ikke skal være observang når man skal koble til resten av kretsen. Så vær forsiktig.

Feilpolarisering vil bety en sikker død, og en positiv spenning uten noen strømbegrensning på ''adj'' inngangen, vil antageligvis gjøre regulatoren ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...