Gå til innhold

Forslag til PIC-mikrokontrollere?


Anbefalte innlegg

Funderer litt på å kjøpe et PIC-programmerer kit: ICD2(PDF)

Ønsker å ha muligheten til å kunne programmere kontrolleren mens den er ferdigkoblet og montert i kretsen. Har også litt erfaring med PIC-kontrollere fra høgskoleutdanning.

 

Problemet er å velge hvilke kontrollere man kunne prøve seg på. Til å begynne med trenger jeg bare en kontroller for å eksperimentere litt med analoge inn/utganger samt digitale utganger. Etterhvert var planen å kunne bygge noen moduler som kan kobles på vanlig ethernet for å kunne lese av analoge verdier og slå av og på noen digitale porter fra en PC.

 

Jeg har dermed endt opp med 16Fxxx og 18Fxxx-serien. 18Fxxx serien er litt dyr, derfor tenkte jeg å starte med 16Fxxx. En billig kontroller, gjerne med mange digitale utganger. Forslag til hvilken? Må helst kunne kjøpes fra Elfa, eller Kompotek

 

 

Ellers er det vel bare 18Fxxx og oppover som har direkte mulighet for ethernet og USB?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AVR sier nå jeg...

 

Har tenkt litt på det, men har allerede litt erfaring med PIC. Men hvordan er prisnivået og muligheter for ethernet og USB på AVR? Har de også en grei mulighet for å kunne programmeres "in circuit"?

 

16F628/648 er greie og billige kontrollere for helt generell bruk hvor det ikke er noe krav om spesielle porter.

Takk, skal se nærmere på disse.

Lenke til kommentar

absolutt alle avr støtter In System Programming (ISP). Vet ikke priser på dedikerte USB-AVR, men de fleste vanlige kan kjøres med et usb-bibliotek i c (avr-usb) som gjør at den støtter usb. Jeg har selv laget en SuperNintendo til USB-adapter på denne måten.

 

Hvis du ikke kommer til å ødelegge kretsen din er det kanskje greit å starte med en ATMega128. Den har ganske bra med periferi og nok minne til de fleste programmer. Den har ikke HW-støtte for USB...

 

er du kun ute etter pris bør du sjekke ut ATTiny-kontrollerne, disse har mindre periferi, og bruker også mindre strøm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...