Gå til innhold

Hvorfor blir fokusobjekt ute av fokus ved omkomponering?


Anbefalte innlegg

Langt ord der på slutten, vet ikke om det riktig stavet engang :p

 

I mine bøker som f.eks fra brukermanual til kamera osv står det tydelig hvordan man kan bruke senter fokus til å komponere bildet ved å trykke utløserknappen halvveis ned for å låse fokus på ett objekt for så å komponere bildet på nytt (med fokusknappen delvis nede).

I følge denne siden kan det forårsake at motivet som fokus ble låst på "blir ute av fokus".

Dette visste ikke jeg og hadde virkelig trodd de som lager kamera kunne bedre når de skriver det som ett triks/tips i manualen.

Så er spørsmålet om det så mye ute av fokus at det gjør noe...

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
å trykke utløserknappen halvveis ned for å låse fokus på ett objekt for så å komponere bildet på nytt

Om det lykkes avhenger jo av hvor stor dybdeskarphet du har, og hvor stor forskyvning du gjør. Hvis du har mulighet til å blende ned kan du raskt sjekke at det fungerer, ellers må du ta et bilde og sjekke. Hvis det ikke fungerer, så blend ned (høyere blendertall).

 

En annen mulighet er å komponere for beskjæring.

Lenke til kommentar
å trykke utløserknappen halvveis ned for å låse fokus på ett objekt for så å komponere bildet på nytt

Om det lykkes avhenger jo av hvor stor dybdeskarphet du har, og hvor stor forskyvning du gjør. Hvis du har mulighet til å blende ned kan du raskt sjekke at det fungerer, ellers må du ta et bilde og sjekke. Hvis det ikke fungerer, så blend ned (høyere blendertall).

 

En annen mulighet er å komponere for beskjæring.

Ja, men de sier ingenting om blendervalg i disse "manualene"..

Lenke til kommentar

Det var en veldig god forklaring!

Det heter nok omkomponering, ikke omkomposisjonering.

Må forøvrig ikke forvekles med omkompostering, som er et fint ord for hjemmebrenning ;)

 

Men, spøk til side. En del moderne objektivet kompenserer for dette fenomenet som du har oppdaget. De har et buet fokusplan. (Tror det heter det, Korriger meg om jeg tar feil). Da fungerer i hvert fall teknikken med omkomponering etter fokusering aldeles utmerket.

Disse subtile forskjellen mellom ulike objektiv, er sjelden særlig godt dokumentert. Så derfor kan det være en ide å forsøke seg litt fram med ulike objektiv og se hvordan hvert enkelt fungerer på dette området.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det var en veldig god forklaring!

Det heter nok omkomponering, ikke omkomposisjonering.

Må forøvrig ikke forvekles med omkompostering, som er et fint ord for hjemmebrenning ;)

 

Men, spøk til side. En del moderne objektivet kompenserer for dette fenomenet som du har oppdaget. De har et buet fokusplan. (Tror det heter det, Korriger meg om jeg tar feil). Da fungerer i hvert fall teknikken med omkomponering etter fokusering aldeles utmerket.

Disse subtile forskjellen mellom ulike objektiv, er sjelden særlig godt dokumentert. Så derfor kan det være en ide å forsøke seg litt fram med ulike objektiv og se hvordan hvert enkelt fungerer på dette området.

Ok.

Kommer disse objektivene som egen modell da?

Lenke til kommentar
Kommer disse objektivene som egen modell da?

Nei. Det er en egenskap ved objektivene, som realtivt sjelden omtales.

 

Sigma 30/1.4, Nikon 17-55/2.8 og Tamron 17-50/2.8 er objektiver som jeg i farten kommer på, som er kjent for buede fokusplan ("field curvature"). Spesielt Sigmaen er ganske drøy på denne egenskapen (den eneste av dem jeg har erfaring med), og det er mye av grunnen til at den har rykte på seg for å være uskarp i hjørnene.

 

Egenskapen er en fordel for "focus and recompose", men en ulempe når man fotograferer flate objekter.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Sigma 30/1.4, Nikon 17-55/2.8 og Tamron 17-50/2.8 er objektiver som jeg i farten kommer på, som er kjent for buede fokusplan ("field curvature").
Kan forøvrig nevne at det av store optikkleverandører anses som en optisk feil, som de forsøker å korrigere også, uten at alle lykkes. Men det er klart, det kan ha praktiske fordeler i enkelte situasjoner.
Lenke til kommentar
DOF varierer minimalt med brennvidde:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9718834

Med mindre du stadig bytter film- / sensorstørrelse så blir det litt akademisk, men for all del; korrekt. Understanding-artiklene til luminous-landscape er gode, og bør anbefales ofte.

 

For praktiske formål, mens sensorstørrelsen er stabil, så forandrer du utsnittet ved å endre brennvidde. Men jeg kan forsøke å begynne å si at

 

"Du endrer brennvidde for å endre utsnittet. Ved å endre utsnittet får du også en annen DOF"

 

Ja, det kan jeg nok klare.

Lenke til kommentar
"Du endrer brennvidde for å endre utsnittet. Ved å endre utsnittet får du også en annen DOF"

 

Ja, det kan jeg nok klare.

Bra. Om du sier det på "den enkle måten", så misforstår nemlig folk deg.

Den enkle måten er som følger:

Dybdeskarpheten varierer med blender og målestokk. Målestokken varierer med brennvidde, avstand og størrelse på bildebrikken.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Sigma 30/1.4, Nikon 17-55/2.8 og Tamron 17-50/2.8 er objektiver som jeg i farten kommer på, som er kjent for buede fokusplan ("field curvature").
Kan forøvrig nevne at det av store optikkleverandører anses som en optisk feil, som de forsøker å korrigere også, uten at alle lykkes. Men det er klart, det kan ha praktiske fordeler i enkelte situasjoner.

Interessant, for jeg ser på det som et fornuftig kompromiss på objektiver som 30/1,4. Det gjør det jo ekstra kjapt å bruke til reportasjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...