Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tinglyst veirett gjennom nabotomt, trafikkuhell pga. isete vei


nree

Anbefalte innlegg

Vi i mitt hus har tinglyst veirett gjennom tomten til naboen for å komme ut på hovedveien.

Veien er en nedoverbakke og en sving.

 

post-30852-1228923052.jpg

 

En besøkende til mitt hus kjørte nedover bakken fra hovedveien da personen oppdaget at det ikke var mulig å verken styre eller bremse nedover bakken på grunn av glatt ustrødd føre.

 

Bilen personen kjørte skled inn i boden til naboen, noe som lagde store skader på boden.

Bilen ble ikke skadet.

 

Jeg har selv opplevd store vansker med å gå opp og ned bakken ved naboens hus pga. glatt føre.

 

I tillegg lurer jeg på om det er lovlig å sette opp en bod på en slik vei.

Om mitt hus var i flammer og trengte brannbil hadde garrantert boden vært i veien for brannbilen.

 

- Hvem har ansvaret her?

- Hvem har ansvaret om noen i mitt hus skader seg kraftig på denne veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er et problem at veien er glatt, ville jeg råde deg til å strø den, evt. be naboen om å strø.

 

Dere har begge plikt til å holde veien i stand, jf. veiloven § 54.

 

Naboen din kan kreve erstatning fra den besøkendes forsikringsselskap for skadene på boden, jf. bilansvarloven § 4. Hvis det var uaktsomt av ham å plassere boden der eller å unnlate å strø, kan hans krav avkortes, jf. § 7.

 

Den besøkende bilisten kan dessuten risikere å straffes etter veitrafikkloven. Det samme gjelder enhver annen som ikke klarer å behandle bilen tilstrekkelig aktsomt pga. glatt føre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...