Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Asus P5Q Pro og OCZ Gold XTC DDR2 PC6400


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk i dag disse delene i posten:

 

Asus P5Q Pro

Intel Core 2 Quad Q9400

OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 x2

Sapphire Radeon HD 4870 X2

Seagate Barracuda 7200.11 1 TB

Thermaltake Toughpower 750W

 

Etter monteringen var jeg klar til å legge inn windows vista ultimate 64bit.

Min datamaskin derimot hadde andre planer.

 

Det begynte med at jeg ikke fikk bootet opp vista. Etter at jeg sjekket og endret litt i bios (boot priority osv.) var det fikset. Jeg fikk valgt å boote fra cd, men da begynte neste problem. Jeg fikk en error; "file: \windows\system32\boot\winload.exe" og fikk ikke bootet opp. Etter litt leting på google fant jeg denne tråden.

 

Dette endret jeg til:

 

DRAM Timing Control [Manual]

1st Information:

CAS# Latency [5 DRAM Clocks] = CL / CAS

DRAM RAS# to CAS# Delay [4 DRAM Clocks] = tRCD

DRAM RAS# Precharge [4 DRAM Clocks] = tRP

DRAM RAS# Activate to Precha. [15 DRAM Clocks] = tRAS

Row Refresh Cycle Time [45 DRAM Clocks] = tRFC

 

3rd Information:

WRITE to PRE Delay [11 DRAM Clocks]

ALL PRE to REF Delay [7 DRAM Clocks]

 

********* Please key in numbers directly! *********

DRAM Voltage [2.10]

NB Voltage [1.40]

 

Jeg prøvde de tipsene som står der, og kommer nå til det punktet hvor jeg kan boote opp vista install. Installeringen går fryktelig treigt, og jeg blir sittende å vente gode 5-10 minutter for hvert steg jeg tar under installeringen, også å bare vente på at den første boksen kommer frem tar veldig lang tid. Etter at jeg har fått valgt hvilken disk jeg skal legge vista inn på, havner jeg på neste problem. Jeg starter installeringen og blir ferdig med "Copying Files" men når jeg havner på "Expanding files" ser det ut til at alt stopper opp og henger en god stund. Etter litt venting kommer en error "Windows cannot install required files. The file may be corrupt or missing. Make sure all files required are available, and restart the installation. Error code: 0x80070017" og her står jeg altså fast.

 

Etter at jeg har lest flere tråder med lignende problemer tror jeg at jeg kan slå fast at jeg har et ram problem. Jeg har selvsagt prøvd alle slags mulige kombinasjoner når det gjelder plassering av ram brikker i forskjellige slots, samt prøvd med 1 og 2 ram brikker.

 

Jeg håper noen har idèer eller løsninger på problemet mitt!

 

Mvh,

Frustrerte Pål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg slet med det samme nå i kveld, og jeg googlet etter problemet og fant tusen forskjellige forklaringer, uten at jeg orket å prøve de. Men jeg bet meg merke i en av de, og det var å prøve DVD+R i stedet for DVD-R. Til mitt hell så hadde jeg liggende en gammel DVD+R fra 2001 som en kompis hadde lagt igjen når vi utforsket DVD-brenning.

 

Når jeg brente ISO-filen til DVD+R med DVD decrypter (google it) på 2.5x, så fungerte det smertefritt.

 

Jeg valgte å få tilsendt et passord og bidra litt selv, siden jeg vet hvor frustrerende det er med dataproblemer man ikke finner løsningen på.

 

Håper det funker for deg også.

Lenke til kommentar

Jeg bygde pcen til en kompis med nesten de samme specsene for ikke lenge siden. Han hadde noenlunde de samme problemene. Eneste forskjellen var at da den skulle expande filene fikk han bluescreen med error message som jeg ikke husker.

 

Det jeg etter uendelig feilsøking fant ut av at var at man måtte bytte timingsene i BIOS fra Auto til de standarverdiene som er, altså 5-5-5-15 (?). Deretter skrudde jeg opp volten på ramen fra 1.8V til 1.9V. Pcen har funket smertefritt siden.

 

Det skal nevnes at han hadde 8Gb med den ramen du har. Så å øke volten kan være unødvendig eller du kan øke den til 1.85V eller noe slikt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tror virkelig ikke problemet sitter så dypt. For meg holdt det å brenne en ny DVD, men kanskje ikke hos andre. Googlingen min viste til utallige forskjellige tips uten at noen av de var bekreftet ved senere innlegg.

 

Jeg har forresten akkurat det samme hovedkortet og 4gb ram. 2gb var installert når jeg installerte windows, uten at det skal ha noe betydning, for det var det på forrige forsøk også.

Endret av Kim83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...