Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mange rare "artifcacts", ødelagt hovedkort ?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

i det siste har jeg opplevd noen rare "artifacts" på pcen min. Noen av de er som følger: Internett hopper ut og inn, HDD nr.2 skrur seg på når den blir brukt, musen henger nå nå og da (Forsovit hele dataen begynner å henge) og spill osv er helt håpløst (Lagg, høy MS også videre) +++.

 

Alt dette skjer på en daglig basis, først og fremst trodde jeg det var PSU'en som var ansvarlig, det viste seg at denne hadde en defekt 5.v linje. Jeg fikk en ny tilsendt men alle "artifacts" fortsatte.

 

Jeg har forsåvidt prøvd det meste; Formatering, luftrens av alle komponeneter, skru alt av komponenter ut for så å skru de inn igjen osv.

 

 

Datamaskinen har følgende speccs:

 

CPU: Q6600

HK: P5W DH Deluxe

GPU: EVGA 8800gts

PSU: Mist 1000W (Rev.2)

HDD: Hitachi Deskstar 500gb

RAM: OCZ 2048mb 800mhz

OS: Vista Home Premium 32bit.

 

Jeg mistenker HL for å være kaputt, kan det være noe i det eller er jeg helt på villspor?

 

Takker for svar.

 

Jørgen.

Endret av Jlona
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Vanskelig å fortelle deg hva som er feil her. Men jeg hadde i første omgang kjørt en test på minnebrikker og harddisk. Last ned f.eks. memtest86+ og kjør programmet fra diskett eller cd i oppstarten. Bør kjøres minst 2 timer (5-6 passes) for å få sjekket dem grundig

Link: http://www.memtest.org/#downiso

 

Samme bør du prøve for å teste harddisken. Last ned fra denne linken

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm, last ned Drive Fitness Test.

Dette programmet har jeg ikke prøvd selv ennå, selv om jeg har en Hitachi disk som forsåvidt funker utmerket. Har ikke hatt noe grunn til å teste ennå :)

 

Selv om minnetesten muligens feiler, kan det fortsatt hende det er hovedkortet som har en eller flere dårlige DIMM-slots (minnesloter). Kanskje er det best å teste én og én minnebrikke av gangen. Hvis du tester med 2, 3 eller 4 minnebrikker vet du jo ikke hvem som feiler. Memtest forteller ingenting om det.

 

Bortsett fra dette bør du også prøve å avinstallere skjermkort og lydkort -drivere, og installere dem på nytt (last ned de nyeste) om ikke du har prøvd det.

 

Dette med at internett "hopper" inn og ut kan høres ut som feil i programvaren for meg da,

hvilket nettprogram bruker du? Internet Explorer, Firefox? Dette kan selvsagt også skje dersom LAN-kontrolleren på hovedkortet er ustabil. Du bør nok teste minnebrikker først hvertfall og se hva testprogrammet sier deg. Lykke til :)

Endret av RadeOn_83
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips og råd!

 

Jeg har nå satt på memtest84, og forhåpentligvis vil den ihvertfall gi en liten pekepinn på hva som er galt.

 

Når det kommer til software, har jeg formatert datamaskinen og installert kun de nyeste driverene uten noe resultat.

 

Det som fikk meg til å lure er at internett hopper ut nå og da, men når det først hopper ut i firefox kan jeg faktisk surfe en stund i IE. Andre internetttjenester sånn som bittorrent og online-spill fungerer hele tiden. Jeg har prøvd å de-aktivere alle mulige sikkerhetsfunksjoner i håp om at dette skulle gi svar på ihvertfall ett problem. Det gjorde det ikke.

 

Edit: Jeg har nå kjørt memtest i 12 timer,ingen errormeldinger. Nå satt jeg akkuratt på testdrive programmet så, en eventulet defekt hdd vil vise seg ganske fort.

Endret av Jlona
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...