mbergseth Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 (endret) Hei, planlegger å bygge meg ein kontor/gaming PC, altså ein kraftig allround PC til 15-20 tusen komplett med alt uten mus, for det har eg frå før. Sikker verdt å nevne at dette blir første maskin eg bygger selv. Ser for meg ein Intel basert maskin med dual skjerm løsning og Windows Vista Home Premium 64-bit. Har satt opp følgende: Link - Handlevogn Link - Handlevogn Revidert Maskinen: Kabinett: Antec Nine Hundred Hovedkort: Asus P5N-D CPU: Intel Core 2 Duo E8500 RAM: 2X Crucial BallistiX PC2-6400 4 GB (2 x 2 GB) Harddisk: 2X Samsung Spinpoint F1 750 GB (2 stk i RAID 0) Skjermkort: Asus ENGTX260/HTDP/896M PSU: Corsair TX 650W CD/DVD: LG GGC-H20L Skjerm: 2X Samsung SyncMaster T240 Tastatur: Razer Lycosa NO Høyttalere: Logitech X-230 Har med det første ikkje tenkt å overklokke, ganske uerfaren på det feltet. Men det kan vere tenkelig å prøve etter kvart. Først og fremst er det vel ikkje noe eg har glømt og vil komponentene fungere mot kvarandre i dette oppsettet?? Skjermkortet er vel greit nokk for spilling på 24 tommers skjerm, og viss der er spill som støtter dual skjerm.? Er det noe å si på Samsung sin skjerm SyncMaster T240? Er PSU-en stor nokk? eller kanskje for stor? Satte først opp med Blu-ray brenner, men regna med det ikkje blir mye Blu-ray brenning med det først. Men ein kaster no vel ikkje alt fot mye penger ut av vinduet med ein Blu-Ray spiller, eller? Når det gjelder høyttalerne kom ikkje dei frå øverste hylle for å si det slik, men hadde kanskje tenkt å invistere i noe råere når eg ser behov for det. Bruker spill å støtte surround lyd? Og er det ellers noen synspunkt på oppsatt system? Takker på forhand for innspill. Edit: La til ein Handlevogn til Endret 9. desember 2008 av mbergseth
vesleengen Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 (endret) med budsjett på helt oppmot 20k burde 260GTX byttes ut med 280GTX og psu til corsair 750w... ellers hadde jeg droppa sli hovedkort og heller tatt crossfire... og når du først skal bruke 20k? hvorfor ikke ta ny socket 1336 og core i7 cpu? har du egentlig bruk for 2x 750gb HDD? blu ray brenning er overprisa og dårlig.. brenner koster flesk, og ikke mins platene... bortkastet penger sikker på at du har bruk for 2 skjermer? ikke mange spill som støtter eller ser bra ut i det... men er digg til kontorarbeid/redigering nesten alle spill støtter surround sound mitt forslag til forandring: hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=388713 cpu: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391447 RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=397237 psu: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340678 harddisk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391606 grafikk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=366426 eller bare en vanlig 4870 om budsjettet skulle hakke litt Endret 8. desember 2008 av vesleengen
Nizzen Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 vesleengen: Aldri spør om noen har brukt for ting. Bare aksepter at de vil ha det Når det angår hardisk, så ville jeg anbefale 2 stk litt mindre harddisker i raid-0, og ha heller en større disk til lagring.
vesleengen Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 jeje... men ser ikke helt vitsen med 2 skjermer om man ikke er sikker på om man trenger det... frakt er jo mye billigere en om man finner ut seinere at man ikke har bruk for 2 skjermer... har sett mange som har gjort den feilen... og de færreste har bruk for 1,5TB med lagring.... selv har jeg en stasjonær med 250GB, en laptop med 320GB og to eksterne disker, en med 160GB og en med 250GB totalt 980GB og jeg sliter med å fylle opp over 400GB totalt, selv om jeg er ganske ivrig på nedlasting av serier film og musikk...
Nizzen Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 jeje... men ser ikke helt vitsen med 2 skjermer om man ikke er sikker på om man trenger det... frakt er jo mye billigere en om man finner ut seinere at man ikke har bruk for 2 skjermer... har sett mange som har gjort den feilen... og de færreste har bruk for 1,5TB med lagring.... selv har jeg en stasjonær med 250GB, en laptop med 320GB og to eksterne disker, en med 160GB og en med 250GB totalt 980GB og jeg sliter med å fylle opp over 400GB totalt, selv om jeg er ganske ivrig på nedlasting av serier film og musikk... Selv har jeg ca 14 TB med diskplass. Det er ikkje noe problem å fylle opp dette nei. De færreste har ikkje brukt for BMW, de hadde sikkert klart seg med en toyota Yaris Du skjønner sikkert hva jeg mener. ON topic: Til hovedkort vil jeg anbefale et Asus p5q hovedkort. På enkelte versjoner er det også Expressgate, som gjør at man kan boote inn i et lite os som består av Webbrowser, msn og skype + at man kan spille flash spill ol. Det tar ca 3-5 sekunder å boote opp Kjekt hvis man bare skal surfe littegranne eller chatte når man har dårlig tid. Og man liker å la datamaskinen være av når den ikkje brukes. Prosessoren er et flott valg synes jeg. Angående skjermkort så er GTX 260 et godt og rimelig valg. Husk å kjøpe core 216 his du skal ha GTX 260. Noe du bør tenke på er kanskje å kjøpe et ATI 4870 skjermkort, fordi da kan du kjøre 2 stk i crossfire, hvis du trenger litt mere ytelse. Hva du velger av ATI og nVidia er ofte en smaksak. ATI 4870 og GTX 260 yter veldig likt. 4870 er littegranne billigere. Lykke til med en god datamaskin
Rescue me Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 og de færreste har bruk for 1,5TB med lagring.... selv har jeg en stasjonær med 250GB, en laptop med 320GB og to eksterne disker, en med 160GB og en med 250GB totalt 980GB og jeg sliter med å fylle opp over 400GB totalt, selv om jeg er ganske ivrig på nedlasting av serier film og musikk... Jeg har i hvert fall null problemer med å fylle opp en TB harddisk. Tar selfølgelig litt tid, men når man laster ned filmer i HD kvalitet må man ha litt plass.
mbergseth Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Skrevet 9. desember 2008 Takker så langt for innspill. Når det gjelder pris/budsjett som "vesleenga" nevner, hadde eg tenkt å ligge på ca 15k, men som kjent når ein begynner å plukke ut deler har det ein tildens å "sprekke" litt. Om å kjøre ein dual skjerm løsning er galskap, så kan eg sikker si meg enig i det ja. Men bruker det på jobb på minimum 3 pc-er vi har der, no som eg synst gjer ting veldig mye enklere når ein holder på med mye i samme stund. Det var ikkje tenkt for spilling, men ein bonus visst eit eller annet spill skulle støtte det, noe som eg mener f.eks. "World in Conflict" gjør. Då har eg gjort forandringer slik som du "Nizzen" anbefaler Link - Revidert Handlevogn. To harddisker på 160 Gb i RAID og ein singel 1Tb (vurdere å gå ned til 750 Gb) Opprinnelig hadde eg tenk to 750 Gb i RAID. Forandret HK til Azus P5Q Pro Når det gjelder skjermkort har eg som oftest tenkt Nvidia, men det på grunn av at det er dem eg kjenner til. Men har nå prøvd å valgt eit ATI 4870 - Link, men ble litt usikker, Er det eit slik kort du mener? ser det ble noe mindre minne på det, men litt mer kjerne frekvens, pluss noe opp og ned på minne frekvens og minnebåndbredde. Personlig vet eg ikkje kor mye merkbar forskjell det vil si. Visst eg eventuelt finner ut at eg vil kjøpe eit kort til etter ein stund, så bør eg vell ha større PSU, eller? Eventuelt trur du/derre at de blir behov for crossfire løsning? synes og å lest ein plass at det kunne skapte problem visst ein hadde to skjermer.
Wibla Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 (endret) Stopp der. Du kjøper ikke de S166 diskene for å kjøre de i raid0, da er de ikke spesielt mye raskere enn en singel 1TB. Kjøp heller 2 stykk Samsung F1 320GB, disse er mye raskere - og ganske stillegående. Du bør komme over 200MB/s med disse i raid0. Ellers foreslår jeg faktisk at du går for LGA1366 når du likevel skal dytte såpass mye penger i en maskin, og at du går for et HD4870 kort med 1GB ram. Har du sett på Antec P182? Endret 9. desember 2008 av Wibla
mbergseth Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Skrevet 9. desember 2008 Ok, då setter eg opp 2 stk. "Samsung F1 320GB" istaden for S166. Skjermkort byttet med eit Asus EAH4870/HTDI/1Gb, Link Kabinettet du nevner er sikker bedre enn "Antec Nine Hundred", når det gjelder støy, såg på testen på hardware (Link) at disse to kabinettene er dei to beste i testen. Skal vurdere det litt nærmere. Når det gjelder LGA1366, så stiller ein bedre for oppgraderinger framtiden, men eg synes prisen er forsatt noe høy. Samt bruker eg å vere skeptisk til noe som er så nytt endå, heilt sikkert unødig da men. Er det verdt å betale 3k ekstra for det idag?
Wibla Skrevet 9. desember 2008 Skrevet 9. desember 2008 Ja, jeg er i utgangspunktet enig, selv sitter jeg på en Q6600 @ 3GHz, og har ingen planer om å oppgradere før om et års tid, men for deg som skal ha ny maskin så kan det fort lønne seg å vente 1-2 mnd og så gå for Core i7. Ellers er jo LGA775 kjapt nok i lange baner for de fleste, er ikke det det står på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå