Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi Carisma: spørsmål ang. olje & kjøleveske mm.


Eyzteinn

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en mitubishi carisma 1,6 dao 97-mod.

 

Tenkte å utføre en liten service på bilen selv, men trenger svar på noen spørsmål før jeg begynner med dette, håper noen har svar :)

 

Spørsmål 1:

 

Hva salgs olje bør jeg bruke? Mineral, halvsyntetisk eller helsyntetisk? Hvor stor betydning har merket på oljen å si? (billige / dyre oljetyper)

 

Spørsmål 2:

 

Det trengs å etterfylle kjøleveske på bilen, mens jeg inspiserte la jeg merke til at kjølevesken hadde en rød farge istedenfor den vanlige blå, hva betyr dette - og er det farlig og blande?

 

Spørsmål 3:

 

Bør man bytte tennplugger regelmessig - i så fall hvor ofte? hvordan kan man merke at en tennplugg er "slitt" uten å ta de ut? Har merke mye å si på tennplugger?

 

Takk for alle svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. 10w-40 ville jeg valgt, gjerne fra Mobil1, God olje til en rimelig penge.

 

2. Da er det den rød typen kjølevæske som brukes, og må du etterfylle med rød og ikke blå. De skal ikke blandes sammen.

 

3. Tennplugger byttes vel sånn ca 60 000 eller et par tre år, gjennomsnittlig på biler. Varierer litt fra bil til bil. Greieste er å kjøpe orginale plugger. Men om du kjøper noe annet, så for all del sjekk om de er like før du setter dem inn, så ikke pluggen er for lang og butter i stempelet når du skal starte igjen. Skal jo alltid sjekke om de er like, men dobbelt sjekk med uorginalt.

Lenke til kommentar

Ok, er denne 10w-40 helsyntetisk?

 

Er denne en slik rød frostveske?

 

Må jeg til en mitsubishi forhandler for å få tak i originale tennplugger?

 

1. 10w-40 ville jeg valgt, gjerne fra Mobil1, God olje til en rimelig penge.

 

2. Da er det den rød typen kjølevæske som brukes, og må du etterfylle med rød og ikke blå. De skal ikke blandes sammen.

 

3. Tennplugger byttes vel sånn ca 60 000 eller et par tre år, gjennomsnittlig på biler. Varierer litt fra bil til bil. Greieste er å kjøpe orginale plugger. Men om du kjøper noe annet, så for all del sjekk om de er like før du setter dem inn, så ikke pluggen er for lang og butter i stempelet når du skal starte igjen. Skal jo alltid sjekke om de er like, men dobbelt sjekk med uorginalt.

Lenke til kommentar

1. Bruk helsyntetisk olje av god kvalitet, Mobil1-Castrol etc. 10-40 holder vanligvis, dersom du bor i kalde strøk bruk 5-40.

 

2. Ja.

 

3. Hadde nok kjøpt tennplugger hos merkeforhandler, da er du sikker på å få rett plugg.

Disse motorene skal ha enten Denso Iridium eller NGK V-line, finnes ingen andre plugger på markedet med tilsvarende egenskaper.

Har sett mer enn et motorhavari på disse motorene med feil type tennplugger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...