Gå til innhold

Eksamen i programmering


Anbefalte innlegg

Programmeringseksamen nærmer seg og jeg har noen spørsmål.

(int index = 0; index<produktSize(); index++)

Hva betyr dette med vanlige ord? Har litt problemer når jeg forklare det..

 

		nummerListe = new ArrayList<String>();
	String [] nTab = nr.split(",");
	for(int i=0; i < nTab.length; i++)
	{ 
		nummerListe.add(nTab[i].trim());
	}

Og på dette eksempelet lurer jeg på hva .trim() er.

 

Hadde satt pris på om noen kunne hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(int index = 0; index<produktSize(); index++)

 

Man har en variabel (index) som er 0 ; så lenge produktSize() er srørre enn index ; legg 1 til index

 

eksempel index = 2 produktSize = 3, den siste er større, gå igjennom for løkken en gang til

 

trim() er en metode i klassen String som trimmer whitespace (altså mellomrom) både før og etter en string.

 

String str = "   Masse mellomrom   ";
System.out.println("En String: " + str);
System.out.println("Etter en trim(tur) :" +str.trim());

blir:
En String:	Masse mellomrom   
Etter en trim(tur) :Masse mellomrom

Endret av emva
Lenke til kommentar

Lurer også på om noen kan forklare meg forskjellene på ArrayList og HashMap.. Vet at hash bruker nøkler osv, men føler det sitter litt løst så om noen greier å forklare det hadde det vært fint :)

Eksamen er på mandag og tirsdag så har ikke mulighet til å spørre lærer.

Lenke til kommentar
Lurer også på om noen kan forklare meg forskjellene på ArrayList og HashMap.. Vet at hash bruker nøkler osv, men føler det sitter litt løst så om noen greier å forklare det hadde det vært fint :)

Eksamen er på mandag og tirsdag så har ikke mulighet til å spørre lærer.

 

Klassene HashMap, LinkedHashMap og TreeMap er implementeringer av interface't Map. HashMap er den mest grunnleggende av disse tre. Den brukes hvis du ikke trenger å bry deg noe som helst om rekkefølgen på nøkkel-verdi parene.

 

ArrayList lagrer elementer i en array (oppstilling på norsk?) og blir dynamisk laget. Hvis kapasiteten blir overgått, så blir en større ny array skapt og alle elementene fra den første array'n blir kopiert over til den nye... ArrayList er ellers veldig effektive på å gjenfinne elementer, og for å legge til/ta bort elementer fra SLUTTEN på listen.

 

Håper det hjelper :) Jeg har eksamen 15. januar 2009 :cry:

Lenke til kommentar
Lurer også på om noen kan forklare meg forskjellene på ArrayList og HashMap.. Vet at hash bruker nøkler osv, men føler det sitter litt løst så om noen greier å forklare det hadde det vært fint :)

Eksamen er på mandag og tirsdag så har ikke mulighet til å spørre lærer.

Haha, lykke til.

 

Anyway, en ArrayList er en liste og et HashMap er et map. Ingen overraskelser der. Siden du ikke vet hva som er forskjellen på en liste og et map, og du tilsynelatende skal ha eksamen i det, bør du muligens lese om Java Collections.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...