Gå til innhold

(oppdatert) Design endring eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Holder på å prøve å forbedre siden min litt.

Har laget noen forslag som jeg har lagt i galleriet mitt:

http://gallery.flobergseter.net/?level=album&id=24

 

Håper noen kan si om noen av forslagene ser greie ut? om det er noe å bruke, eller om jeg skal beholde det jeg har i dag? evnt begynne helt på nytt.

 

Se siste post!

Endret av danif49
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke en kløpper i design selv, men her er et par tips:

Jeg ville prøvd å gjøre designene dine litt mer konsistene. Vær mer bevisst på hvilke farger du bruker, og hvor på siden de blir brukt. I utkast 2 blander du 3 om ikke 4 forskjellige lyse blåfarger: en i logoen, en i menyen, en i artikkeloverskriften (og kanskje enda en i de øvrige bloggoverskriftene, det er litt vanskelig å se om den siste er den samme som brukes i headeren eller ei).

Tror også du med fordel kan være mer konsistent når det gjelder bruk av skrifttyper. Slik det er nå bruker du sans-serif font i menyene og i hovedartikkelen på siden, mens du bruker serif i overskriftene og i resten av bloggen.

Videre synes jeg du burde fjerne bildet av deg og dama i fra headeren (eller i alle fall klippet bildet litt mer på utkastene med blå bakgrunn).

Synes du burde ha litt mer luft mellom de forskjellige lenkene i den horisontale menyen, slik at du har større mellomrom mellom de forskjellige menyelemntene enn det du har mellom ordene i "Om meg". De blåe boblene bak menyen i utkast 4 og 5 er ikke spesielt vakre, ei heller den gradiente menybakgrunnen i utkast 7.

Fjern de tynne blå strekene som stikker ut i fra headeren og over i den gråe bakgrunnen.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Er ikke en kløpper i design selv, men her er et par tips:

Jeg ville prøvd å gjøre designene dine litt mer konsistene. Vær mer bevisst på hvilke farger du bruker, og hvor på ........

 

Hei

 

Slurv av meg:

Det med fargene skyldes at jeg har brukt innholdet fra eksisterende side, litt dumt det :|

Det med bilde av meg og dama i blå bakgrunn er ment å gå helt i det blå felte (har bare ikke gjort det på forslagene).

De blå strekene er også kun slurv som ikke er fjernet.

 

Typografien må jeg helt klart jobbe med, tar dette når photoshop delen er ferdig.

 

Det forslaget jeg selv har lyst å gå for er http://gallery.flobergseter.net/images/200.../untitled-7.jpg

Har gjort klart til bruk av det slik siden er i dag (les med cutenews ikke joomla). Her har også meny linkene mere mellomrom.

 

Så: hvilket forslag synes dere jeg bør jobbe på? Håper noen av forslagene ser greie ut. Tar jeg feil når jeg liker untitled-7.jpg best?

 

Takk for kritkken så langt.

 

CissaM : hva mener du med, må gjøres noe med? er det selve #0099cc du tenker på?

Endret av danif49
Lenke til kommentar
http://gallery.flobergseter.net/images/200.../untitled-2.jpg på den er blå farven på menyen og "Nyheter" litt fæll synest nå jeg. Pluss menyen var ikke så ben at det gjorde noe.

 

Med dette så mener du at, det err kun untitled-2 som er noe å gå videre med?

 

Lurte også på hvilket cms dere anbefaler til side som min, når jeg har valgt design?

Jeg bruker i dag cutenews.ru som fungerer greit, men ser etter noe kraftigere.

 

Har starta å sett en del på joomla, så langt virker det litt ulogisk og tungvindt, og jeg sliter med å se hvor jeg får bruk for vanlig xhtml/css etter ferdig template..

Vurderer også drupal (men vet mye mindre om denne).

Noe forlsag på dette også?

Endret av danif49
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg gjort om siden, den er nå baser på wordpress (noe som er helt nytt for meg).

Jeg har prøvd å sett på farger, typografi osv.

 

http://dan-inge.flobergseter.net/ - er fremdeles adressen.

 

Jeg blir liksom ikke helt fornøyd, og ønsker genrelle design tips til å ta det opp til neste amatør nivå :).

Tips på typografi og farger, tips på "gadgeter/scripts" og slike ting å ha på siden taes også gledelig imot.

 

Vær gjerne røff i kritikken, men konstruktiv og direkte slik at jeg får noe ut av det. Men ikke glem at målet et en personlig hjemmeside ikke et produkt for salg.

Lenke til kommentar

Målsetning

 

Hva vil du med siden?

 

Hva vil du fylle den med, og hvem vil du nå?

 

Småtips

 

Jeg er ikke noen tilhenger av karuseller, da de bare gjør leseren svimmel, så jeg ser ikke at den karusellen du har for sakene dine er hensiktsmessig uansett formål eller målgruppe.(med mindre du vil forvirre eller gi ett inntrykk av kaos). Den kan du med fordel fjerne.

 

Du kan også med fordel gjøre innholdskolonnen litt smalere, øke linjehøyden, og benytte overskrifter mer aktivt til å dele inn innholdet. Forsøk å benytte bilder som har omtrendt samme størrelse, og tilpass bredden etter det.

 

Du kan også med fordel benytte farger. Du benytter nå bare en farge: Blå. Sort og hvitt er ikke farger.

http://colorblender.com/

 

Siden din er også veldig flat. Ingenting har fokus. Du kan med fordel dempe kontrasten mellom sekundært innhold i kolonnen til høyre, slik at kolonnen til venstre får større fokus. I skrivende stund så har innholdet dempet kontrast mens den høyre kolonnen ikke har dette, slik at den høyre kolonnen får mer fokus. Det burde vært omvendt.

 

Du kan også oppnå bedre fokus på å fjerne unødvendig innhold, særlig i høyre kolonne. Fjern indenteringen på listene i høyre kolonne. Venstrejuster footer. Kommentar delen i høyre kolonne har nesten mer fokus enn selve innholdet, og trenger du strengt tatt alt det dill-dallet etter selve artikkelen? "Legg inn komentar" to cm over en skrikende overskrift som sier det samme?

 

"Stjernedryss med rosa effekt"

 

Du benytter pastell blå og runde hjørner, og myke overganger rundt navigerings-baren. Dette gir meg ett feminint preg, og budskap.

 

"Stjernedrysset med rosa effekt" i banneren gir meg assosiasjoner til spebarn, ikke en voksen mann. For meg så passer dette til en side om spebarn, med mindre du skal formidle skjeve verdier. Hvis jeg hadde laget en hjemmeside som dette for mine venner, så er jeg redd de ville kverke meg. Vi er alle forskjellige, så dette designet kan passe for deg, for alt jeg vet. Innholdet på siden forteller en helt annen historie enn pastellblå-stjernedryss-med-rosa-effekt-og-rund-i-kantene.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...