Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bånn gass før man starter motor


unserheld

Anbefalte innlegg

sjekk f eks

jeg skreiv en comment ¨-¨

ser personlig helst at man vrir om nøkkelen, kicker til den starter og venter til den er varm og god.

hvis lav temp-bruk choke.

men la gassen være!

ser også mange som revver motoren får å varme den. what the hell

Er vi enige om at når man starter en motor, uavhengig 2takt 4takt osv, så skal man ikke røre gassen?

hensikten med denne tråden er å bøste eller bekrefte myten om at... ja du leste over:->

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal man ikke røre gassen? Når du har en forbrenningsmotor (uavhengig om det er 2-takt eller 4-takt) vil det jo alltid bli sprøyta inn bensin. Jeg personlig har en 4-takts sykkel, når jeg starter den er jeg nøt til å gi gass, selv om jeg åpner luftspjeldet med choken.

 

Men det du derimot ikke skal gjøre, er å gi bånn pine, fordi når stempel, og sylinder fortsatt er kaldt, vil den ekspandere for fort for metallet, og det kan skape sprekker eller smelte sylinder og stempel.

 

Personlig pleier jeg også å ruse den opp før jeg skjører, ellers vil den bare kvæles. Og når jeg sier ruse, nei da mener jeg ikke at jeg gir flatt jern, og holder den på 10000, men heller at jeg holder den på 2-2500, i noen sekunder, for å få opp forbrenninga. Når alt fortsatt er kaldt vil ikke bensina antenne like lett...

 

Så skjønner ikke helt hva poenget ditt er, for det første, la oss si sykkelen har 1000-1500 omdreininger på tomgang, og om du gir den mere luft, eller bensin har egentlig ikke noe å si, bortsett fra at du kansje sender litt bensin ut gjennom eksosventilen, og det samles i manifoilen, og kansje tenner ved neste takt? Det verste som kan skje er at du får et smell i eksosanlegget (som er morsomt) :D

Lenke til kommentar

Dette skal vel ikke være nødvendig. Står det i noen manual at man skal gi gæs om man ikke får start? Jeg gir aldri gass når jeg starter, og jeg merker at de som gir gass når de starter også er de som sliter mest med å starte. Gir jeg bånn gæs på min når jeg starter kveles den.

Håper det kommer flere innspill på dette.

Hvorfor ruse motoren før du kjører? La den putre i fred og ro i 5 min. Kveles den når du kjører lar du den putre i nye 5 minutt.

Lenke til kommentar

Hahaha! følger du manualen din til punkt og prikke? aldri vært borti motorer som trenger litt gass for å holde seg gående? mange rpm ligger moppa di på på tomgang egentlig? hva kjører du?

 

å ruse motoren når den er kald er absolutt ikke farlig, bare ikke for mye. sjekk forøvrig filmer av roadracing-sykler som varmer opp på youtube.

Lenke til kommentar

Er et helt tragisk emne! Sykkelen min holder tomgangen på rundt 1200, det er ca 100 omdreininger over der den begynner å slite. Dette er perfekt når jeg feks stopper i kryss, fordi da høres det bra ut, og jeg trenger ikke stå å gasse.

 

Har et perfekt eksempel på en formulen bil, som varmer opp før den skal spille en sang med turtallet, og tror du disse motor ingeniørene gjør det fordi det er farlig?

 

Det som står i brukerhåndboken er for folk som tror at verden er en firkanta boks, at man skal følge alt som står svart på hvitt. Grunnen til at de står at man ikke skal røre gassen hvis det står det, er det for at folk ikke skal tro det bare er å gi bånn gass.

 

Og til deg som foreslo at jeg skulle la den stå å gå i 5 min hvis den kveles, da hadde jeg måttet varme opp motoren med en varmepistol eller noe først, når den står i fuktig vær, og under 10 grader funker ikke dette. Den klarer seg kansje i 5-10 sekunder før den stopper.

 

Jeg vet jeg kan forbedre visse ting som fikser dette, som å sitte å finpusse på hall-givern, og regulere luftinntaket på forgasseren, men når den går strøkent eller, så føler jeg at dette ikke er noe poeng.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de står at man ikke skal røre gassen hvis det står det, er det for at folk ikke skal tro det bare er å gi bånn gass.

 

Så der er du enig i at det ikke bare er å gi bånn gass eller? høres slitsomt ut med en sykkel som ikke går av seg selv, da har du jo ingen mulighet... det er vel ikke manuell choke på disse nye syklene kanskje. husker den første bilen jeg hadde, den kom med manuell choke. 30 minusgrader så sto alle 2000modellene, min bil fikk ti minutt med choke og trillet som bare det. nå styrer jeg ikke choken selv og er avhengig av motorvarmer :/

 

Han her liker jeg

og så http://www.youtube.com/watch?v=cMPwLHvSdto

enjoy

Lenke til kommentar

Ja, er helt enig i at man ikke skal gi bånn gass... Sånn som han sier i den første videoen, "supersport syklene" kansje litt drøyt å kalle en cbr 600 det, men han sier at de ikke en gang vil gå, eller ikke tenne, så den hakker når man kjører de. Jeg har akkuratt samme problem, og må kjøre i 5-6 min før jeg kan dra på ordentlig.

 

Det som skjer da er at jeg drar den til rundt 5, hvor den stopper å tenne, så kommer den tilbake et par ganger, og slutter, før den plutselig kommer for fult :)

 

Ser litt dumt ut når du kommer med en Ducati 996 ut fra et kryss, også ser det ut som om du kjører moped fordi du er så treig, men er alltid morsom når du plutselig "flyr" av gårde :D

Lenke til kommentar

yea i get it, de varmer opp en ducati med å revve noe sykt (har ikke klikket linken ennå, så tar en sjanse her), men det er det som lissom er poenget også :->

har hørt at noen firtaktsmotorer har en safetycatch installert/programmert som gjør at kjøretøyet kutter motoren om man rører gassen i oppvarmingstida. en fin addon spør du meg.

men da begynner det å komme en del enighet her, det er herlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, min Aprilia SR50 Ditech starter rett opp og holder seg gående selv etter 5 ukers stillstand. Og jeg gir IKKE gass når jeg starter den. Starter alltid uten å gi gass, men gir jeg gass så starter den faktisk mye tyngre, gir jeg full gass så starter den ikke i det hele tatt.

 

Men de to andre scooterne jeg hadde (som hadde forgassermotor og ikke innsprøytning som Aprilia'n har) så måtte jeg så å si alltid gi gass for å starte opp, var kun når de var helt nye de startet opp uten at jeg gav gass..

 

Og Aprilia'n liker ikke helt å stå på tomgang for lenge (noe ikke de andre gjorde heller), for da soter pluggen til.. og aprilian blir ikke varm en gang om jeg lar den stå uten å gi noe gass, kan stå i 10 min og jeg kan fortsatt berøre eksosanlegget..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...