Gå til innhold

Hvordan spille jukse-F på gitar?


MissCheeky

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har spilt gitar jevnlig siden juli, og jeg får enda ikke til F-grepet! Syns det er kjempevanskelig, noe jeg vet flere er enige i. Det er kjent for å være et av de vanskeligste grepene har jeg hørt. Men jeg har hørt noen har snakket om å spille jukse-F. Er det noen her som vet hvordan det gjøres, og kan gi meg en illustrasjon på det? Det er så kjedelig, for hver gang jeg skal spille F, blir den ellers så perfekte sangen ødelagt :/

 

Jeg setter stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ePsiLON47: Tusen takk! Det var til stor hjelp :)

 

AllanPallan: Jeg har øvd i 5 måneder, så jeg tror ikke det kommer ved noe "vips" hos meg akkurat. Jeg har blitt ganske god på gitar, men sliter ennå med det grepet. Det kan ha noe med å gjøre at gitaren min er ganske ny. Jeg har erfart at det er lettere å spille på "gamle" gitarer, for de er mer brukt og strengene er dermed ikke så stive ;)

Lenke til kommentar

Du bør ikke gi opp å lære deg ekte F. Følgende tips kan kanskje være til hjelp (jeg går ut fra at du prøver på den firestrengs versjonen som Justin viser):

  • Jo nærmere båndet du presser ned strengen, jo mindre kraft trenger du å bruke. Legg merke til at når Justin bruker siden av pekefingeren til å presse ned 1. og 2. streng, så utnytter han dette prinsippet så til fulle at det ser ut som om fingeren presser ned direkte på båndet (noe man aldri gjør); fingeren ligger bare over båndet slik at kanten til fingeren kan presse ned rett bak båndet. Du ønsker å presse ned så nært opptil båndet som mulig, men ikke lenger.
  • La tommelen presse imot fra undersiden. Arbeidet som skal utføres, blir mye lettere dersom du deler det mellom musklene i tommelen og musklene i pekefingeren, fremfor å la pekefingeren gjøre hele jobben alene. Bruk tommelen og pekefingeren som en «klype» og klem til. Dette blir selvsagt lettere ettersom du utvikler mer styrke i fingrene og lærer deg å presse på den beste måten.

Disse tekstlige betraktningene kan bare få deg et stykke på vei. Den riktige måten å lære seg å spille et instrument på er under oppsyn av en erfaren utøver. I mangel av dette har du videoer som en halvgod erstatning. Hva du enn gjør, så ikke gi opp å lære deg Barré-grep – det er en vanskelig kneik å komme over, men gevinsten ved å mestre flyttbare akkorder er en helt ny verden av muligheter hvor du ikke trenger å begrense deg selv til den nederste delen av gripebrettet bare fordi det er der de åpne akkordene ligger.

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
Jeg har blitt ganske god på gitar, men sliter ennå med det grepet. Det kan ha noe med å gjøre at gitaren min er ganske ny. Jeg har erfart at det er lettere å spille på "gamle" gitarer, for de er mer brukt og strengene er dermed ikke så stive ;)

Bare til info... dersom gitaren din er vond å spille på, så har det lite med at strengene er nye å gjøre.

Nye strenger er bedre og lettere å spille på, samt at de låter mye bedre.

 

Tror det rett og slett kan være at de "gamle" gitarene du har prøvd nok har holdt en noe høyere kvalitet.

 

Men barregrep er en av de hardeste kneikene å komme over.

Jukse-F'en har jo barre på de to lyseste strengene.

Lenke til kommentar

Den F-en jeg alltid har prøvd meg på, er den hvor man legger pekefingeren over hele båndet, + at man skal presse ned 3 andre strenger i tillegg, med langefinger og pekefinger. Det er den vanskeligste.

 

Skal øve på den ekte F-en, men det kan ta tid har jeg skjønt;) Ettersom jeg enda ikke klarer den, etter 5 måneder med spilling.

Lenke til kommentar
Den F-en jeg alltid har prøvd meg på, er den hvor man legger pekefingeren over hele båndet, + at man skal presse ned 3 andre strenger i tillegg, med langefinger og pekefinger. Det er den vanskeligste.

 

Skal øve på den ekte F-en, men det kan ta tid har jeg skjønt;) Ettersom jeg enda ikke klarer den, etter 5 måneder med spilling.

Prøv på en elektrisk gitar dersom du får sjansen.

Jeg fikk ikke til barregrep før jeg prøvde det på elektrisk. Da gikk det med en gang, og etter at jeg fikk det til der, så gikk det greit på akkustiske gitarer også.

Jeg tror det var fordi jeg fikk kjenne hvordan den egentlig skal sitte og da gikk det lettere med riktig teknikk på kassagitaren også.

 

Verd ett forsøk.

Lenke til kommentar

Lærer du deg F'en skikkelig (med barre), så har du plutselig fått mange muligheter. Med å holde fingrene helt likt, og f.eks. bare flytte alle fingrene opp til 3. bånd vil det gi deg en G. Flytt opp til 5. så får du en A, og helt opp til 7. så får du en B, som også mange strever med :)

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...