Gå til innhold

[Løst]Hvilket objektiv til akvariefoto


Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg en 40D med EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS.

Kan dette brukes til foto av planter og fisk (1mm-20cm store)?

Burde jeg ha et polariseringsfilter for å hindre refleks i glasset på akvariet?

Har kikket litt på EF-S 60mm F2.8 Macro USM og tror selv at den kunne funket bra til akvariefoto, er det noen som kan anbefale dette eller andre objektiver?

Har brukt kompaktkamera til bilder av fisk før og synest at bildene tatt med blits har litt unaturlige farger. Har derfor ikke tenkt å bruke blits til denne type bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil sikkert gå greit å bruke det objektivet til akvariebilder. Men, det er kanskje litt lite tele til å isolere fiskene.

 

Tror ikke pola-filter har så veldig mye effekt i den sammenhengen, og det stjeler også lys.

 

For det viktigste er å ha godt lys. Har bare tatt slike bilder en gang (klikk linken i signaturen så ser du et bilde jeg har tatt), og trikset var å ha en ekstern blits til å lyse opp akvariet ovenfra...

Lenke til kommentar

Har en kjenning som tar en del slike bilder - mange av dem tatt med att haugammalt kompaktkamera - men nå har han akuratt oppgradert til ett 450D, da sammen med kitobjektiv.

 

Her kan du se hva man da får til :

 

http://www.flickr.com/photos/cyprinoid/

 

 

Men med kit og en 60mm macro så tror jeg du skal få til det meste - det eneste da er vel egentlig en blits og to

Lenke til kommentar
...

Har kikket litt på EF-S 60mm F2.8 Macro USM og tror selv at den kunne funket bra til akvariefoto, er det noen som kan anbefale dette eller andre objektiver?'

..

 

60mm kan anbefales til det meste. Stor blender gjør det lett å isolere objektene, samt at det lar deg komme mye nærmere innpå små ting enn det kit-objektivet kan (fordi det er 1:1 makro). Jeg har begge objektivene selv og ville helt klart ha tatt 60'en hvis jeg måtte velge.

 

Om du vil ha en normalzoom ville jeg heller lagt i litt ekstra for å få en Tamron 18-50 f/2.8. Forskjellen i blender på Tamron'en og kit'et på største tele (der du vil jobbe mest) er stor (2.8 mot 5.6).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...