Gå til innhold

Koblingskjema for viftestyring m/status LED


Anbefalte innlegg

kretskjema.JPG

 

Etter å ha blitt litt klokere av å se på linken til Iver89, ville jeg bygge ut den kretsen til å ha to LED som viser status til spenningen.

Kretskjemaet over er for status-LED trinnet.

På inngang kommer en variabel spenning 0-12V DC.

motstanden i serie med RED LED har en verdi på 1K og R2=470 R3=180.

RED LED tar 2.1V og resten av spenningen legger seg over R1.

Denne spenningen deles igjen mellom R3 og R2. GREEN LED får samme spenning som R3, og når denne spenningen når ca. 2,1V lyser LEDen.

Dette gir en spenning over R1 lik V_R1=2,3V*(R2+R3)/R3=7,6V

Ved V_ut=7.6V+2.1V=9,7V lyser den grønne.

 

I korte trekk:

Vi justerer spenning inn. når denne spenningen overstiger 2.1V lyser den røde dioden. og når vi videre skrur spenningen til ca. 9.7V begynner den grønne å lyse. Ved høyere spenninger lyser begge to. Dette er jo litt kjekt. da har du en viss indikasjon på hvor mye spenning som ligger over vifta. Legger ut dette som en inspirasjon slik flere videreutvikler kretsen. Kanskje slik at vi får flere LED som gir statusen til spenningen over vifta.

 

Jeg har bygd kretsen og den fungerer bra...Jeg brukte R1=560, R2=390, R3=150 og den grønne begynner å lyse ved 8,5V. Jeg vet at det går mye strøm gjennom RED LED, men pytt pytt. LEDen er billig...50øre på Omega Verksted :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off topic:

Hvilke program bruker du til å tegne kretser? Virker som å være et greit prog. til å tegne opp slikt. :yes:

 

Ideen din virker grei, men er det ikke litt unødvendig/tungvint å lage en krets som man med stor sann synlighet må bytte ut komponenter på pga. overbelastning? :roll:

Lenke til kommentar
Litt off topic:

Hvilke program bruker du til å tegne kretser? Virker som å være et greit prog. til å tegne opp slikt. :yes:  

 

Det ser litt ut som Protel DXP. DDD-King må jammen være rik som har råd til det programmet :wink: Protel er også veldig greitt om du designer en krets og skal lage kretskort etterpå. Autoruting og masse rart. Det fins mange andre programmer med samme funksjonalitet men jeg har bare testet Protel.

 

Når man snakker om viftestyring.. Akkurat nå sitter jeg og finpusser på en viftestyring med digitale temperatursensorer og LCD-display. Det funker noenlunde men jeg driver og programmerer et bedre styringsprogram til mikrokontrolleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...