Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista starer ikke


Anbefalte innlegg

Har et problem som jeg ikke får løst, etter at maskinen har krasjet igjen, så starter den i "gammelt" DOS-type vindu - den sier (tror jeg) at den ikke finner noen steder hvor maskinen kan starte fra. Jeg går inn i BiOS via F2 for å finne ut hvilken disk skal det stå default på.

Når jeg gjør dette skjer akkurat de samme - får svaret at jeg skal bruke F1 el F2 for å boote fra rett sted. Hva er rett sted? BiOS sier at alt skal være default men når jeg gjorde dette skjedde ingenting.

jeg vet at dette er en fryktelig dårlig beskrivelse, men er det noen som kan komme med noen tips?? Meget takknemlig for alt.

 

Maskinen er en Dell, operativsystem er Vista Ultimate US m Sp1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et tilsvarende problem for en kort tid tilbake. Også på en Dell XPS1530 med Vista Ultimate SP1. Fikk feilmeldingen "ACPI: Reclaim Memory not found!", også ble jeg sendt til en slags dos-prompt.

 

Det jeg måtte gjøre for å få liv i pc'en igjen var å boote opp med vista-dvd'en og åpne en repair-console. Der skrev jeg: bootrec.exe /FixBoot

 

Dette funket for meg iallfall... Dersom det er samme problem du har, så kan det jo hende at det funker for deg også. Jeg påtar meg ikke noe ansvar da. ;)

Lenke til kommentar
Krasjet igjen?

Hva er det originale problemet?

Prøvd å ta ut alle harddiskene uten om den med OS på ?

Og resatt Bios med batteri og jumper, ikke inne i setupen?

Prøvd å boote på vista Cden for å trykke FIX startup?

Godt poeng, vet ikke hva som er det opprinnerlige problemet, dette har skjedd noen ganger de siste månedene at den bare stenger av & samme problem oppstår.

Slik jeg forstår det er det kun en hd, men den sier at det er masse paralelle disker (dette er altfor langt over min tekniske fatte evne men jeg prøver selv...)

Jeg prøvde å boote fra CD igår kveld, men skjedde ingenting. Den finner ikke cd/dvd osv

Lenke til kommentar
Hadde et tilsvarende problem for en kort tid tilbake. Også på en Dell XPS1530 med Vista Ultimate SP1. Fikk feilmeldingen "ACPI: Reclaim Memory not found!", også ble jeg sendt til en slags dos-prompt.

 

Det jeg måtte gjøre for å få liv i pc'en igjen var å boote opp med vista-dvd'en og åpne en repair-console. Der skrev jeg: bootrec.exe /FixBoot

 

Dette funket for meg iallfall... Dersom det er samme problem du har, så kan det jo hende at det funker for deg også. Jeg påtar meg ikke noe ansvar da. ;)

 

Takk, som jeg skrev under, jeg prøvde med CD, men det skjedde ingenting, finner den ikke virker det som.

 

Om ikke en resatt bios funner cd i boot og den er satt til 1boot cd så er det kanskje på tide med en bios oppdatering?

 

Hvordan gjør jeg det? Kan jeg laste ned på en annen maskin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...