Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk tentamen.. Emne "Money"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har noen tips til hva jeg kan skrive om eller har hatt dette emne før?.. ;)

 

Her er noen enkle ord om penger, som et innspill.

 

Penger er et byttemiddel. Idag er vi i I-land helt avhengig av penger for å dekke vår basis- behov; husly, mat,klær, transport etc.

Tidligere dyrket folk jorda og /eller fisket, hugget ved selv, spant garn, sydde, vevde, strikket, syltet, saftet, la i lake, etc. - naturalhusholdning.

Omfanget av byttehandel; å bytte tjenester, er også gått ned.

 

Den største påvirkningen på folks forhold til penger er faren for arbeidsledighet. Uten arbeid - liten evne til betjening av huslån og dekke av nevnte basisbehov.

 

Lottomillionær er ikke som andre ..: "Vanlige folk" kan bruke mye penger på å kjøpe sine basis artikler fra den høye prisklassen, (Miele, jaguar etc). Dette kan kalles "jakten på statussymboler", og gi følelse av lykke, tap, misunnelse, stress, fattigdom. I-landenes økonomi er blitt avhengig av middelklassens forbruk.

 

Bill Gates er en innovatør og investor. Hans mål med pengene er å skape, påvirke, lede, å bli sett opp til (jfr hans donasjoner til veldedighet)|

De store investeringsprosjekter blir i stadig større grad lånefinansiert. Når korthuset faller sammen, strammes tilgangen på lån inn. Penger blir en mangelvare når gjeld blir krevet inn. Nye prosjekter stoppes.

 

I krisetider: Vil naturalhusholdningen øke igjen? Vil bytte av tjenester øke?

Hvordan var det i krakkene i 1929/1987? :hmm:

Lenke til kommentar

Mener å huske jeg kanskje hadde det på eksamen, (kanskje det var tentamen men tror det var eksamen) oppgavene var ganske greie, men jeg hadde ganske bra skriveblokk så skrev en sugen story men gikk inn å retta alle grammatik feil. fikk 5 :w00t:

 

Så jeg synes det var en ganske greie oppgaver med forskjellig vridning på hva penger er i live til mennesker o.l.

Lenke til kommentar
Mener å huske jeg kanskje hadde det på eksamen, (kanskje det var tentamen men tror det var eksamen) oppgavene var ganske greie, men jeg hadde ganske bra skriveblokk så skrev en sugen story men gikk inn å retta alle grammatik feil. fikk 5 :w00t:

 

Så jeg synes det var en ganske greie oppgaver med forskjellig vridning på hva penger er i live til mennesker o.l.

Fail.

Lenke til kommentar
Mener å huske jeg kanskje hadde det på eksamen, (kanskje det var tentamen men tror det var eksamen) oppgavene var ganske greie, men jeg hadde ganske bra skriveblokk så skrev en sugen story men gikk inn å retta alle grammatik feil. fikk 5 :w00t:

 

Så jeg synes det var en ganske greie oppgaver med forskjellig vridning på hva penger er i live til mennesker o.l.

Fail.

 

XD vel. det var jo engelsktentamen da ikke norsk :p

Lenke til kommentar

Dette temaet hadde jeg til eksamen i 10. Skrev en historie rettet mot en familie med pengemangel. Faren i huset var i utgangspunktet direktør på et kjøpesenter, men mistet jobben fordi konen var narkoman, og hadde begått et lovbrudd i forbindelse meed det. Kollegaene til far i huset mistet dermed tilliten til sin arbeidstaker, og han fikk ikke ha jobben lenger. Som et resultat av dette fikk datteren problemer på skolen, og så videre. Syntes dette ble en ganske troverdig historie, faktisk. To år siden dette nå, snart. Husker jeg var stolt av karakteren da jeg fikk den. :)

 

Men nok om det. Masse du kan skrive om. Bruk fantasien. Les andres tekster, f.eks på daria.no (bare ikke kopier noe; det blir for dumt) Ønsker deg lykke til! :D

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...