Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gpu vifta bråker / snurrer seint

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har i en lengre periode hatt en bråkete cpu vifta og idag sjekket jeg den,

den ser ut som alltid eneste er at den snurrer nesten ikke lengre =/

er det noen måter og fikse dette på?

den er intrigrert i et kort *skjerm* blir det vel da:P hehe

Endret av DaXoN
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve å fjerne støv. Dette minker kjølingen og kan føre til at den bråker ekstra ...

Ellers er dette feilpost i og med at maskinen din i prinsippet er i orden. Det er et eget forum for luftkjøling ... :)

Skrevet
Du kan prøve å fjerne støv. Dette minker kjølingen og kan føre til at den bråker ekstra ...

Ellers er dette feilpost i og med at maskinen din i prinsippet er i orden. Det er et eget forum for luftkjøling ... :)

Jeg prater med en kompis han sa det var gpu/skjerm kort viften og vis det er feilpostet er det fordi jeg er ikke vant med dette =/

jeg prøvde akkurat og støvesuge forsiktig dette førte til ingen hjelp

Det som er problemet er

1: den bråker mere en den gjorde før / normalt

2: den snurrer seint veldig seint og stopper noen ganger / vis jeg tar litt på den og snurrer litt på den funker den sånn seint igjen =/

er det noen måter som ikke vil koste meg mye / helst ingen ting som kan fikse dette:P ????

Skrevet
Du kunne kanskje vurdere å invistere i en ny ... Den virker jo litt gåen.

da vurdere jeg heller og klage =/ den er ikke gammel får og si det sånn

=/ er det ikke noe forventet leve tid?:p

Skrevet

hadde en boxed intel vifte som begynte og bråke kraftig

det jeg gjorde var og laste ned speedfan og slo ned hastighet der evt

Du kunne kanskje vurdere å invistere i en ny ... Den virker jo litt gåen.

da vurdere jeg heller og klage =/ den er ikke gammel får og si det sånn

=/ er det ikke noe forventet leve tid?:p

Skrevet

Ja, men trådstarter sier jo at vifta nesten ikke går rundt, da kan det vel neppe være hastigheten. Du er sikker på at viftebladene ikke er borti noe eller slikt da?

Ja du kan eventuelt klage ... Jeg har hatt min boxedvifte på skjermkortet i ca ett år og har aldri vært noe problem.

Hva slags skjermkort er det du har btw? Hvor lenge har du hatt det.

Skrevet
Ja, men trådstarter sier jo at vifta nesten ikke går rundt, da kan det vel neppe være hastigheten. Du er sikker på at viftebladene ikke er borti noe eller slikt da?

Ja du kan eventuelt klage ... Jeg har hatt min boxedvifte på skjermkortet i ca ett år og har aldri vært noe problem.

Hva slags skjermkort er det du har btw? Hvor lenge har du hatt det.

=/ tror ikke det har ingen ide får og være ærlig

og det er Nvidia et ganske nytt et =/ ca 6-7 mnd gammelt

Skrevet
Virker som om viften er defekt. Om skjermkortet bare er 6-7 mnd gammel må det i retur !

Dette problemet kommer av 2 mulige årsaker:

1. Det er ekstremt mye støv og drikk på vifteblader, i lager, i kjøleribber etc som medfører at viftemotor får for mye motstand og derfor går sent og lager lyd etc.

2. Vifta er gåen og må byttes, mest sannsynligvis feil på lageret i vifta.

Stort sett så er det alternativt 2 som er feilen og som regel grunnet slitasje. Men er vifta 6-7 måneder gammel så er det nok vært en svakhet i vifta allerede fra produksjon tenker jeg. Da kan man enten bestille ny vifte/kjøler og bytte selv, eller så må hele kortet tilbake til butiken for reklamasjon/garanti behandling. Ta kontakt med support i butikken så kanskje de sender deg en ny kjøler gratis slik at de slipper å ta garantisak, for en kjøler koster stort sett mye mindre enn å behandle en retur og erstatte hele produktet etc. Men det er opp til butikken du har handlet fra.

Er det alternativ 1 så demonter vifte og bruk trykkluft på boks til å blåse skikkelig rent, bruk gjerne også q-tips til å rense med. Blås støv utendørs slik at du slipper å støve ned hele huset/rommet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...