Kirkeby Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Hei! Jeg har Vista 64 installert på en PC jeg har bygget selv. Av en eller annen grunn har den bestemt seg for å ha som standard å lagre alle filer i "programfiler (86x)" i stedet for den vanlige "Programfiler" noe som dører til at jeg ikke får dem opp i startmenyen. (noen som har en løsning/grunn?) Så jeg tenkte jeg skulle formatere. Men fant ut at det var lettere sagt enn gjort. Jeg plugga i CD-en, fikk opp menyen over valg og slikt, men jeg ønsker å få bort alt som er der, altså starte fra scratch. Og det går jo ikke med å "gjenopprette" verken fra sikkerhetskopi (som jeg ikke har lagd ennå) eller fra tidspunkt, fordi tidspunktet jeg er ute etter er ikke der lenger. Kan jeg bare velge å installere Windows, slik som jeg gjorde første gangen, så formaterer den slik? Det var slik jeg gjorde det på mac'en min og det funka fint...
Habitats Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Om du velger å "installere windows" så gjør den alt fra scratch. Du kan eventuelt så å slette partisjonen du har den nåværende installasjonen å formatere denne for å være sikker på at alt blir borte. Men at alle filene "lagres under programfiler (86x)" skjønner jeg ikke. Om du mener at når du installerer programmer så er dette standard mappen, så er dette fordi programmet du vil installere et et 32 bit program. Det er kun 64 bit programmer som installeres under den vanlige programfiler mappen. Men du kan som oftest velge hvor du vil installere et program under installasjonen, gjerne ved å velge "egendefinert" eller "costum" installasjon.
Kirkeby Skrevet 25. november 2008 Forfatter Skrevet 25. november 2008 Men at alle filene "lagres under programfiler (86x)" skjønner jeg ikke. Om du mener at når du installerer programmer så er dette standard mappen, så er dette fordi programmet du vil installere et et 32 bit program. Det er kun 64 bit programmer som installeres under den vanlige programfiler mappen. Men du kan som oftest velge hvor du vil installere et program under installasjonen, gjerne ved å velge "egendefinert" eller "costum" installasjon. Aahh... det forklarer en hel del. Jeg har jo endret plasseringen for de fleste programmene. Men finnes det en måte å endre denne standarden på? permanent?
Habitats Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Du kan endre dette ja, men det innebærer at du må inn i regedit, noe jeg ikke vil anbefale om du ikke har litt peiling, da det kan få fatale konsekvenser om du gjør noe galt. Om du fremdeles har lyst til å prøve det ut kan du gjøre følgende: 1. hold inne windows tasten+r 2. skriv inn "regedit" (uten "") 3. manøvrer deg til denne mappen-> HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion 4. dobbelklikk på "ProgramFilesDir (x86)" for så å endre location. Husk at du ikke må legge til "\" til slutt, altså, c:\program files, IKKE c:\program files\
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå