Gå til innhold

Kan man få reklamasjon fordi telefonen er rævva?


Myxo

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i sommer en Sony Ericsson C702 og var fornøyd med det. Sånn omtrent i fem timer, iallefall. Telefonen er stappfull av feil og den er nå ingenting annet enn en pest og pine. For å ta det aller mest irriterende først:

 

- Den henger seg helt opp hele tiden, slik at jeg må ut med batteriet

- Mens jeg skriver meldinger eller browser menyen kan den fryse i noen sekunder, før det kommer opp melding om ugyldig SIM-kort. Sekunder etter det igjen, slår telefonen seg av.

- Alarmen ringer ikke kanskje én av ti ganger. Jeg hadde sovnet av til jobben tre ganger da jeg forsto at det ikke var min skyld. Må kan jeg ikke bruke alarmfunksjonen på telefonen, rett og slett fordi den ikke er til å stole på.

- GPS er Treg, treg og atter treg. Jeg må kjøre i 20 km/h for å få noen nytte av den på veien.

- Generelt mye småpirk og småfeil, som i sum gir en elendig mobiltelefon.

 

Hvordan er egentlig reglene for heving av kjøpet? Ser gjerne at folk som jobber i bransjen som kan noe om dette gir et ærlig svar. Andre forbrukere med egne erfaringer er naturligvis også noen jeg vil høre fra. Folk som kan enda mindre om dette enn meg, men som bare sitter og spekulerer - kan gå videre til neste tråd. Dette er ingen tråd for synsing. Jeg er irritert nok som det er akkurat nå.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heving av kjøp pleier å være senest en måned etter kjøp, sidne du kjøpte den i sommer er det nok for sent for det. garantier er det derimot, 3 år på all elektronikk i norge, tror jeg, hvertfall ett år, så den er safe. lever inn til der du kjøpte den og forklar problemet så fikser de den.

 

Men hva hvis dette er et problem som gjelder alle slike telefoner, og at det rett og slett ikke kan fikses. Er jeg da fucked, eller kan jeg hevde at telefonen ikke leverer hva som blir lovet - og at det isåfall er grunn nok til å få heve kjøpet (garanti, reklamasjon, eller hva som helst)?

Lenke til kommentar

Det som er ganske sikkert at vil skje, er at dem sender den inn på reperasjon for deg. De har krav på 2 rettingsforsøk før heving/ombytte. Skulle du i det hele tatt hatt noen form for krav til ny tlf måtte du kommet inn med tlf før en uke hadde gått med engang du merket feilen - den går da under DOA (dead on arriaval)

 

Jeg ønsker deg lykke til men det blir nokk å sende den til verksted.

 

edit: skriveleifs

Endret av General_Skurf
Lenke til kommentar
problemene du beskriver virker usansynlig at er aktuelle på alle slike telefoner.

 

Helt sikkert ikke alle, men svært mange. Sjekke brukeranbefalingene på telefonen inne hos amobil.no, og du ser at de samme feilene går igjen i de fleste kritiske erfaringer som er lagt ut - og de er det mange av.

 

Jeg hadde en Nokina N70 før og den var en drøm i forhold, så jeg kan godt sende telefonen inn til rep jeg. De må bare beholde den for min del.

Lenke til kommentar
simster burde sette seg inn i loven før han svarer.

 

Hehe, det var nettopp pga dette jeg tok med den nederste presiseringen i åpningsinnlegget. Har merket meg at svært mange tråder her inne ender opp med diskusjoner mellom personer som åpenbart vet hva som er riktig og personer som åpenbart sitter og gjetter og synser.

 

Ellers takk for svar. Kjøpte driten gjennom onecall sin nettbutikk. Min erfaring med deres support er at jeg nå heller ønsker å plante en kule i skallen enn å kontakte dem igjen. Får ikke håpe jeg må gjennom like mye irritasjon når det gjelder rep av denne telefonen.

Lenke til kommentar
simster burde sette seg inn i loven før han svarer.

 

Du har 2 års reklamasjonsrett

 

Butikken har rett til å gi deg nytt produkt eller forsøke å rette feilen inntil 2 ganger før heving av kjøpet.

 

Lykke til

 

Har akkurat samme problemer med en w760

 

Og du burde sette deg inn i rettspraksis. Mobildommen slår fast 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, men på grunn av forventet levetid kommer man ikke så langt med et hevingskrav etter 3-4 år.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøpte den i sommer så har det vel kommet sånn omtrent 3 programvare oppdateringer til den. Skulle jo vært unødvendig å behøve å oppdatere en telefon, - det betyr at SE i dette tilfellet lar markedet være "beta testere".

Men, - min erfaring nå etter oppdateringen som de la ut i slutten av oktober, -så har jeg en godt fungerende telefon. Husk bare å ta backup, -oppdatering sletter alt!

Lenke til kommentar
Er ingen ekspert på dette. Kan man oppdatere telefonen via Bluetooth?

Kabel eller over mobilnettet.

 

Gå inn på innstillinger -> oppdateringstjeneste -> søk etter oppdatering.

 

En oppdatering utenom å gå gjennom pcen kan fort koste litt, avhengig av størrelsen på oppdateringen og hvor mye du betaler for dataoverføring.

 

Det kan være greiest å gjøre det gjennom pcen, da du kan ta backup av kontakter etc. ved å bruke SE PC suite.

Lenke til kommentar
Eller et service verksted. Da får du også ny software i steden for en dum patch :)

 

Enig med denne. Få lagt inn software fra bunn er bedre enn det brukerne selv får lagt inn. Men om det er kritisk og du ikke klarer deg uten din C702 de neste dagene/ukene, så kan du jo selvsagt forsøke å laste inn software selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Eller et service verksted. Da får du også ny software i steden for en dum patch :)

 

Enig med denne. Få lagt inn software fra bunn er bedre enn det brukerne selv får lagt inn. Men om det er kritisk og du ikke klarer deg uten din C702 de neste dagene/ukene, så kan du jo selvsagt forsøke å laste inn software selv.

 

Får ingen "dum patch" når du oppdaterer c702, telefonen slettes helt og den nye firmwaren lastes inn. Husk å ta backup, - SE suite'n tar ikke backup av SMS og MMS i telefonen :o(

Lenke til kommentar

-Mye tull her, så tar bare en rask oppsumering. :thumbup:

 

*SE C702i er produsert av SonyEricsson, som har nå 2 års Garanti på alle sine nye mobiler..

*Etter Forbrukerkjøps loven, så har du videre 4-5 års reklamasjons tid..

*Er Telefonen deffekt ved kjøp, så gir SE 7 dagers DOA tid, slik at butikken kan levere ut ny tlf, hvis dem stoler på at du har brukt den normalt.

*Butikken har bare 2 avhjelps forsøk, ved samme feil, så ved den 3 (Eller 4-5 forskjellige), så kan du kreve kjøpet hevet..

*Man kan ikke oppgradere SW via BT.. Oppgradere via TLFens meny, fungerer også vart dårlig.. Så bruk USB kabelen, å ta backup, da alt bli slettet.

 

Så med tanke på det feilene du beskriver her, å den noe lange tiden det har gått siden du kjøpte den, så er din eneste mulighet, å levere den inn der du kjøpte den på garanti, å få et verksted til å reparere den.. (Husk å få med ALLE tenkelige feil, som du kan komme på..)

 

Skulle telefonen etter dette komme tilbake med en feil som fremdeles virker lik ut for deg, så dend den inn igjen..

 

Hvis en av feilene fremdeles er der når den kommertilbakke, så REKLAMER på den til SE, å krev heving av kjøpet. :)

 

^^Enkelt å greit..

 

Ps. Noe av det du beskrev, hørte ut som en SW feil, så dem vil høyst sansynlig forsvinne ved en SW oppdatering.. Men hvis din hensikt er å få hevet kjøpet, så ikke gjør det, men heller send den inn, å få et verksted til å gjøre det, da du da allerede har fått unna en reperasjons forsøk. :whistle:

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...