Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær starter ikke med skjermkortet i - et langt, tre korte pip uten - psu-kontakten?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For those of you just joining us, du trenger ikke lese denne posten, den 4-pins til 6-pins strømkontakten til skjermkortet feilet og har ikke blitt helt bra igjen. Les lenger ned.

Støvsugde rommet nettopp, og tiltet pcen på siden og støvsugde føttene på kabinettet (med strømmen av). Etterpå startet ikke maskinen - eller, den startet, men jeg fikk kun POST-screen og så sluknet den igjen. Jeg åpnet den umiddelbart og så fort at ekstrakontakten til skjermkortet ( POV GF8800GTS) ikke var som den skulle. På den ene siden går det svart og gul til en ellers tom 4-pinskontakt, på den andre går det gul, svart og en brun til en 4-pins kontakt til, og den siste brune var løs så jeg puttet den godt inn i det siste hullet på 4pinskontakten. Nå startet ikke maskinen i det hele tatt. CPUvifta leet så vidt på seg første gangen, ellers var det svart. Det lyser en grønn LED på HK når jeg har strømmen i, men ingenting starter. Så jeg prøver å ta skjermkortet både av HK og PSU, og nå starter maskinen, den gir fra seg ett langt og tre korte pip og så virker det som alt går som det skal, men hva vet jeg, jeg ser jo ingenting på skjermene.

Og forresten, mulig essential clue - da jeg tok skjermkortet ut av maskinen kom plutselig en sånn liten cricketballtreformet metallpinne ut fra et eller annet sted. Den ser ut som en av "pinnene" på PCI-E sporet nederst på kortet, bare litt større. Jeg kan ikke finne ut hvor den hører hjemme, men den har helt sikkert sin skyld i at ting ikke fungerer.

post-25436-1227452785_thumb.jpg

post-25436-1227453693_thumb.jpg

post-25436-1227454018_thumb.jpg

post-25436-1227454030_thumb.jpg

Endret av Medrakil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

mulig det er et annet problem, men kanskje det hjelper :p

I sommer pep det i skjermkortet mitt, 1 lant 3 korte.. jeg sendte den på service, og de sa at skjermkortet var defekt..

håper du finner ut av det!

//Blarcky

Skrevet
Ta biblde av kontakten

Hvilken da? Legger til noen flere bilder i OP nå..

I sommer pep det i skjermkortet mitt, 1 lant 3 korte.. jeg sendte den på service, og de sa at skjermkortet var defekt..

//Blarcky

:/ Var det garantifeil eller måtte du betale for nytt?

Skrevet (endret)

Hva er OP.

Ta bilde av kontakten på kortet, der du skal se alle pins.

Og av Psu kontaktene som var i bruk.

Finner du ikke ut av det må du demontere hele kjøleren så du ser hele kortet.

Endret av War
Skrevet
Hva er OP.

Ta bilde av kontakten på kortet, der du skal se alle pins.

Og av Psu kontaktene som var i bruk.

Finner du ikke ut av det må du demontere hele kjøleren så du ser hele kortet.

OP = Original Post/poster, altså første post eller poster i tråden Er et par bilder til i første innlegg nå. Kontakten ser iofs normal ut bortsett fra dette: Men sånn var den, det er i 4-pins enden jeg dytta inn den ene brune... Den ser akkurat ut som de andre.. Kan ta bilde av den og.

Takk for raske svar, forresten..

post-25436-1227454143_thumb.jpg

Skrevet (endret)

Hvorfor er begge brune i 1en?

Er det en overgang fra 2 kontakter?

Jeg stikker på Gym nå får håpe du finner det ut.

Sjekk skjemkablen også, ser nesten ut som en pin fra det krysset.

Endret av War
Skrevet
Aner ikke, de var sånn, og det er ikke noe metall i den tomme, så jeg tror det er ment sånn og... Det har fungert i over et år..

Kontakten din ser helt grei ut. Har dur prøvd å blåse ut støv fra PCIe slotten, sjekket PCIe kontaktene på kortet for smuss og satt den inn på nytt? Sørg for at den er ordentlig på plass, skal ikke mer enn et par millimeter forskyvning til før den slutter å virke.

Hvis ikke det virker, prøv et annet skjermkort, kanskje du kan låne et av en kompis.

Den mystiske cricketbat'en er litt mer bekymringsverdig... kan det være en kjølefinne fra skjermkortkjøleren? Du kan eventuelt åpne kjøleren og ta en titt om alt er som det skal.

Skrevet

Jeg lurer også på om det er en kjølefinne, det ser ut som om det mangler litt av kjøleren inni der, samtidig så er det rett ved en heatpipe så det kan være derfor - skal skru opp og se etterpå...

Skrevet

Sliter litt med å få av dekslet på kjøleren, virker litt som om det er en slags høna-og-egget-situasjon med noen skruer på innsiden av det..

MEN: Er dette normalt? Og kan det være grunnen?

post-25436-1227462174_thumb.jpg

post-25436-1227462184_thumb.jpg

Skrevet

//Blarcky

:/ Var det garantifeil eller måtte du betale for nytt?

ja det var garantifeil, men det var fordi dette hadde skjedd med mange dataer av den typen, var en laptop HP Pavilion DV6000 ;)

Skrevet

Jeg fant ut at den gamle sannsynligvis var god nok, jeg hadde nemlig satt den løse brune ledninga i feil 4-pinskontakt :p Flytta den om, og nå starter greiene, men i det jeg velger start Windows [Vista] normally, skrus maskinen av momentant. Noen som har noen idé?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...